Citat:
Ursprungligen postat av
peskymesky
Bumpar tråden.
Läser just nu sista året på juristprogrammet och tar examen till sommaren. Läst igenom tråden och insett att det debatteras flitigt kring vad som är "bra betyg", och är också medveten om att många byråer lägger väldigt stor vikt vid betygen när de rekryterar.
I nuläget snittar jag ca 45% AB, 50% BA och 5% B, vilket enligt mig är ganska medelmåttiga betyg. Om sista året går vägen landar snittet enligt mina beräkningar på drygt 57% AB, 40% BA, 3% B, vilket jag skulle vara mycket nöjd med. Har haft relevanta sommar- och extrajobb med juridisk inriktning.
Nu till min fråga: tror ni i tråden (som är utbildade jurister alternativt läser juristprogrammet) att betygen är tillräckligt "bra" för att säkra ett jobb på en större affärsjuridisk byrå i Stockholm/Göteborg/Malmö efter examen? Tror ni det är för tidigt att börja söka tjänster redan nu?
Ser bra ut för en större byrå, kanske inte riktigt räcker fram till de största som Mannheimer eller Vinge. Men en medelstor byrå bör det räcka till.
Sen vad gäller dåliga betyg, finns ingen anledning att vara orolig under förutsättning att det finns en vilja till att nischa sig och att byta jobb.
Anledningen till det är att en juristexamen värderas högre än en kandidat eller masters i statsvetenskap, beteendevetenskap, rättsvetenskap eller liknande. Har man examen i rättsvetenskap med dåliga betyg kan man ligga pyrt till.
En vanlig väg att gå är
Okvalificerad handläggartjänst -> kvalificerad handläggartjänst -> kvalificerad juristtjänst.
Själv gick jag från okvalificerad handläggartjänst till en kombinationstjänst med kvalificerad handläggning 40% ( som kräver juridisk kompeten), kvalificerad juridisk rådgivning 50%, personuppgiftsamordnare och ställföreträdande dataskyddsombud 10%.
Är nischad inom mark och miljörätt särskilt inom speciell fastighetsrätt. Har 2,5 år i arbetslivet och tjänar bättre än en biträdande jurist på byrå med lika många år i bagaget.