2020-07-13, 20:18
Medlem
Kan tipsa om en inte helt konventionell yrkesroll som jurist, nämligen förrättningslantmätare. Statliga Lantmäteriet öppnade nämligen upp för jurister i den rollen för några år sedan. Detta då det under lång tid har utbildats för få med traditionell lantmätarbakgrund.

Specialkurser i, och intresse för, fastighetsrätt är givetvis meriterande, men inget absolut krav. Kan man tänka sig jobb i mindre/mellanstora städer är möjligheterna goda. Inte ovanligt att helt färska jurister utan meriter tas in, tror inte att betygen spelar någon större roll, räcker med själva examen. Ingångslön knappt 30’, stiger sedan inom några år till typ 33-35’. Och det är juridiska arbetsuppgifter, dock inom ett relativt snävt fält.
Citera
2020-07-15, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulf
Jag passar på att citera mitt inlägg från februari.
Det stora problemet är tillgång och efterfrågan. Det utbildas på tok för många jurister i förhållanden till antalet lediga positioner på arbetsmarknaden med en dräglig lön.

I Stockholm finns idag 22 lediga juristjobb (AMS), majoriteten kräver minst 5-års arbete som jurist.
För nyexade är det ICA eller McDonalds som gäller.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/...syrke.html?m=1

Det här var 2018 under högkonjunkturen.
Senast redigerad av Christianbadass 2020-07-15 kl. 21:52.
Citera
2020-07-20, 00:36
Medlem
Jag är kronoinspektör. Är det då dumt och onödigt att studera till jurist? Jag vill ju ha högre lön på sikt än 31000
Citera
2020-11-17, 22:55
Medlem
Hej,
Har lite arbetsmarknadsrelaterade frågor som jag gärna hade velat ha svar på!

1. Ungefär var ligger lönen som biträdande jurist på advokatbyrå (humanjuridik) i stockholmsområdet, med respektive utan ting?

2. Är det svårt att få jobb på advokatbyrå direkt efter examen?

3. Ungefär hur mycket jobbar ett biträdande på advokatbyrå (humanjuridik), alltså timmar?

4. Kommer aldrig kunna försvara en mördare, våldtäktsman eller kvinnomisshandlare, tror även jag kan ha svårt att vara ett målsägande biträde för en klient som utsatts för våldtäkt/övergrepp osv. Är det kört för mig inom humanjuridiken som advokat? Finns det områden eller bör jag satsa på andra områden som advokat?

5. För att passa som domare, hur bör man vara? Finns det några viktiga egenskaper man bör ha bortsett från att man vill vara endel av demokratin och har något form av intresse för de?

6. Svårigheten att bli antagen som fiskal, är det i hela landet eller främst hos Svea hovrätt? Om man söker hos alla hov/kammarätter så ökar ju såklart chansen men är det lättare söktryck i tex övre Norrland?

7. Är det naivt att tro att man kan bli advokat för att sedan jobba 40-45h veckor?
Senast redigerad av juriststudentenn 2020-11-17 kl. 22:57.
Citera
2020-11-17, 23:32
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juriststudentenn
Hej,
Har lite arbetsmarknadsrelaterade frågor som jag gärna hade velat ha svar på!

1. Ungefär var ligger lönen som biträdande jurist på advokatbyrå (humanjuridik) i stockholmsområdet, med respektive utan ting?

2. Är det svårt att få jobb på advokatbyrå direkt efter examen?

3. Ungefär hur mycket jobbar ett biträdande på advokatbyrå (humanjuridik), alltså timmar?

4. Kommer aldrig kunna försvara en mördare, våldtäktsman eller kvinnomisshandlare, tror även jag kan ha svårt att vara ett målsägande biträde för en klient som utsatts för våldtäkt/övergrepp osv. Är det kört för mig inom humanjuridiken som advokat? Finns det områden eller bör jag satsa på andra områden som advokat?

5. För att passa som domare, hur bör man vara? Finns det några viktiga egenskaper man bör ha bortsett från att man vill vara endel av demokratin och har något form av intresse för de?

6. Svårigheten att bli antagen som fiskal, är det i hela landet eller främst hos Svea hovrätt? Om man söker hos alla hov/kammarätter så ökar ju såklart chansen men är det lättare söktryck i tex övre Norrland?

7. Är det naivt att tro att man kan bli advokat för att sedan jobba 40-45h veckor?
Kan svara på några frågorna
4. Inom humanjuridiken finns det ekonomisk familjerätt (bodelning och arv) samt vårdnadstvister. Här skulle du kunna verksam som familjejurist och det inkluderar alltså inga brottmål.

5. Som domare bör du ha mycket goda juridiska kunskaper, men framförallt behöver du ha få bra betyg när du sitter ting. För att få bra betyg under ting krävs det att du är flexibel, bra på att smöra och framförallt sopa undan dina misstag, sedan kanske det är fördelaktigt att också vara bra på juridik.

7. "Advokater arbetade i genomsnitt 43,7 timmar per vecka och biträdande jurister i snitt 47,5 timmar per vecka."
https://www.advokaten.se/Tidningsnum...agens-advokat/
Citera
2021-07-10, 16:04
Medlem
Någon som koll på om advokater kan jobba ca 40h/v men som inte processar i domstol?
Citera
2021-09-08, 15:38
Medlem
Bumpar tråden.
Läser just nu sista året på juristprogrammet och tar examen till sommaren. Läst igenom tråden och insett att det debatteras flitigt kring vad som är "bra betyg", och är också medveten om att många byråer lägger väldigt stor vikt vid betygen när de rekryterar.

I nuläget snittar jag ca 45% AB, 50% BA och 5% B, vilket enligt mig är ganska medelmåttiga betyg. Om sista året går vägen landar snittet enligt mina beräkningar på drygt 57% AB, 40% BA, 3% B, vilket jag skulle vara mycket nöjd med. Har haft relevanta sommar- och extrajobb med juridisk inriktning.

Nu till min fråga: tror ni i tråden (som är utbildade jurister alternativt läser juristprogrammet) att betygen är tillräckligt "bra" för att säkra ett jobb på en större affärsjuridisk byrå i Stockholm/Göteborg/Malmö efter examen? Tror ni det är för tidigt att börja söka tjänster redan nu?
Citera
2021-09-13, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peskymesky
Bumpar tråden.
Läser just nu sista året på juristprogrammet och tar examen till sommaren. Läst igenom tråden och insett att det debatteras flitigt kring vad som är "bra betyg", och är också medveten om att många byråer lägger väldigt stor vikt vid betygen när de rekryterar.

I nuläget snittar jag ca 45% AB, 50% BA och 5% B, vilket enligt mig är ganska medelmåttiga betyg. Om sista året går vägen landar snittet enligt mina beräkningar på drygt 57% AB, 40% BA, 3% B, vilket jag skulle vara mycket nöjd med. Har haft relevanta sommar- och extrajobb med juridisk inriktning.

Nu till min fråga: tror ni i tråden (som är utbildade jurister alternativt läser juristprogrammet) att betygen är tillräckligt "bra" för att säkra ett jobb på en större affärsjuridisk byrå i Stockholm/Göteborg/Malmö efter examen? Tror ni det är för tidigt att börja söka tjänster redan nu?

Ser bra ut för en större byrå, kanske inte riktigt räcker fram till de största som Mannheimer eller Vinge. Men en medelstor byrå bör det räcka till.

Sen vad gäller dåliga betyg, finns ingen anledning att vara orolig under förutsättning att det finns en vilja till att nischa sig och att byta jobb.

Anledningen till det är att en juristexamen värderas högre än en kandidat eller masters i statsvetenskap, beteendevetenskap, rättsvetenskap eller liknande. Har man examen i rättsvetenskap med dåliga betyg kan man ligga pyrt till.

En vanlig väg att gå är
Okvalificerad handläggartjänst -> kvalificerad handläggartjänst -> kvalificerad juristtjänst.

Själv gick jag från okvalificerad handläggartjänst till en kombinationstjänst med kvalificerad handläggning 40% ( som kräver juridisk kompeten), kvalificerad juridisk rådgivning 50%, personuppgiftsamordnare och ställföreträdande dataskyddsombud 10%.

Är nischad inom mark och miljörätt särskilt inom speciell fastighetsrätt. Har 2,5 år i arbetslivet och tjänar bättre än en biträdande jurist på byrå med lika många år i bagaget.
Citera
2021-09-18, 15:58
Medlem
skogsvisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90876rfg
Ser bra ut för en större byrå, kanske inte riktigt räcker fram till de största som Mannheimer eller Vinge. Men en medelstor byrå bör det räcka till.

Sen vad gäller dåliga betyg, finns ingen anledning att vara orolig under förutsättning att det finns en vilja till att nischa sig och att byta jobb.

Anledningen till det är att en juristexamen värderas högre än en kandidat eller masters i statsvetenskap, beteendevetenskap, rättsvetenskap eller liknande. Har man examen i rättsvetenskap med dåliga betyg kan man ligga pyrt till.

En vanlig väg att gå är
Okvalificerad handläggartjänst -> kvalificerad handläggartjänst -> kvalificerad juristtjänst.

Själv gick jag från okvalificerad handläggartjänst till en kombinationstjänst med kvalificerad handläggning 40% ( som kräver juridisk kompeten), kvalificerad juridisk rådgivning 50%, personuppgiftsamordnare och ställföreträdande dataskyddsombud 10%.

Är nischad inom mark och miljörätt särskilt inom speciell fastighetsrätt. Har 2,5 år i arbetslivet och tjänar bättre än en biträdande jurist på byrå med lika många år i bagaget.

Vad talar vi om för lön för att vara mer exakt?
Citera
2021-09-19, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peskymesky
Bumpar tråden.

Dina betyg räcker absolut för jobben du pratar om! Jag har sämre betyg än dig och har landat jobb efter examen på en av drakarna som inlägget ovan inte tror dina räcker till.
Citera
2021-10-22, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsvisa
Vad talar vi om för lön för att vara mer exakt?

Jag har mellan 35-40 tusen.
Citera
2021-10-22, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikmikmik
Dina betyg räcker absolut för jobben du pratar om! Jag har sämre betyg än dig och har landat jobb efter examen på en av drakarna som inlägget ovan inte tror dina räcker till.

Nu skrev jag "kanske inte riktigt räcker till" Mannheimer har som utgångspunkt 2/3 AB. Självklart går det att kompensera med erfarenhet och andra meriter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in