2020-06-03, 22:12
Medlem
DeepThroat007s avatar
Strunta i idiotutbildningen till jurist för du kan ju ändå bli "årets jurist"...

https://www.expressen.se/nyheter/lin...-arets-jurist/

Årets jurist 2007 kan man följa på denna blogg...

http://goranlambertz.se/blogg/

Och årets jurist 2006 var ju självaste "advokat" (eller biträdande åklagaren) Claes Borgström som till sin död vidhöll att Quick/Bergwall visst blivit riktigt dömd för en massa mord därför att Quick/Bergwall minsann var skyldig: Står att läsa i ovan blogg.

Men, vill någon utbilda sig till idiot så kör på för det finns tydligen en stor efterfrågan på idioti.
Senast redigerad av DeepThroat007 2020-06-03 kl. 22:18. Anledning: stavfel
Citera
2020-06-08, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Stämmer inte. Han satt de fyra månader han hade kvar.

Sobofied förstår du har mycket att göra, bara spänd på att se om Umeås siffror är på G?Grymt jobbat hittils.
Citera
2020-06-08, 23:21
Bra i lön i vart fall. Jurist åt SBC,
https://www.sbc.se/vara-tjanster-ino...tning/juridik/
,tar ca 2500-3000kr/timme. Beroende på om jobb utförs dagtid eller kväll.
Citera
2020-06-08, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Bra i lön i vart fall. Jurist åt SBC,
https://www.sbc.se/vara-tjanster-ino...tning/juridik/
,tar ca 2500-3000kr/timme. Beroende på om jobb utförs dagtid eller kväll.

Fast det där är debiteringen. Du får inte ut det själv i timmen sedan.
Citera
2020-06-09, 01:05
Sant men lite bättre än hantverkarn.
Citera
2020-06-10, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Nej det stämmer. Är samtliga 2019. Däremot dålig svarsfrekvens bägge år. Ska bli intressant 2021
En annan sak man kan gå efter är ju antagningspoängen för tingstjänstgöringen. Senaste omgångarna kunde man få tingsplats med medelbetyg och lite extramerit (har dock dålig koll på hur man får det nu efter ändringen).

Eftersom det finns så få tingsplatser så är det uppenbart att det finns många med bra betyg som skiter i det. Det i sig tyder på att det finns gott om jobb, i alla fall för dem med bra betyg. Det i sin tur gör ju att det öppnas möjligheter för de med sämre betyg att få kvalificerade jobb.
Citera
2020-06-10, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
En annan sak man kan gå efter är ju antagningspoängen för tingstjänstgöringen. Senaste omgångarna kunde man få tingsplats med medelbetyg och lite extramerit (har dock dålig koll på hur man får det nu efter ändringen).

Eftersom det finns så få tingsplatser så är det uppenbart att det finns många med bra betyg som skiter i det. Det i sig tyder på att det finns gott om jobb, i alla fall för dem med bra betyg. Det i sin tur gör ju att det öppnas möjligheter för de med sämre betyg att få kvalificerade jobb.

För dem med bra betyg har alltid funnits jobb. Vet inte vad medelbetyget är för en färdig juriststudent. Om det skiljer sug mellan lrterna.

Kan tänka mig medel är lägre än många i tråden har gått ut med. Många verkar ju ha gott om AB här.
Citera
2020-06-10, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
För dem med bra betyg har alltid funnits jobb. Vet inte vad medelbetyget är för en färdig juriststudent. Om det skiljer sug mellan lrterna.

Kan tänka mig medel är lägre än många i tråden har gått ut med. Många verkar ju ha gott om AB här.
Skulle säga att 1/3 av varje är ungefär medel. Men det är svårt att veta då ingen publicerat sån info vad det verkar. Det är långt ifrån toppbetyg i alla fall.
Citera
2020-06-11, 14:48
Medlem
Glädjande för jobbsökande är ju att marknaden för tillfället verkar vända vilket kan spå bättre tider till höst. MSA, Vinge och DLA Piper verkar i vart fall ha fullt upp med att hänga med i svängarna. Om det nu blir ett uppsving så kanske även jurister med medelbra betyg kan få in en fot när de med vassast betyg redan säkrat jobb.

https://www.realtid.se/det-verkar-so...rivbordssommar
https://www.realtid.se/nu-lyfter-ma-marknaden-igen

För övrigt en lite rolig pik till MSA i artikeln. Gissar att det svider lite.
"Sveriges näst största advokatbyrå, Mannheimer Swartling, arbetar på för fullt och har inte tid att kommentera läget."
Citera
2020-06-26, 23:08
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
Skulle säga att 1/3 av varje är ungefär medel. Men det är svårt att veta då ingen publicerat sån info vad det verkar. Det är långt ifrån toppbetyg i alla fall.
Det finns på s.36, sista stycket "En reformerad notarieantagning - Rapport från Notarieprojektet".
Citat:
För 2017 varierade det samlade betygssnittet på alla kurser som ingår i examen mellan 2,06 (Örebro) och 2,33 (Lund) med ett betygsnitt för alla orter på
2,21

Vilket motsvarar ((0,2 x 3 x 270) + (0,8 x 2 x 270))/270 ~ 20% AB 80% BA. Sen bör det väl sägas att personer med 2/3 - 3/3 AB drar upp snittet rejält (resp. drar övervägande B ner snittet men det tidigare är nog vanligare). Så 1/3 i varje är nog ingen dålig gissning.

Givet AB på specialkurserna och BA på examensarbetet + RIK/AL får jag exakt nämnda snitt (viktat för 60hp B på t1-t2); vad är då det lättaste rättsområdet att få ett kvalificerat juridiskt arbete inom? Tidigare hade mina poäng räckt för notarietjänstgöring (jag har en EK.kand som merit och hade landat på ~290p) men med 3 terminer kommer jag att söka med den nya antagningen vilket således innebär att ting verkar vara uteslutet utan merit från arbete.

Jag ställde frågan i JP tråden men kan göra det här med då det verkar vara andra användare som är aktiva; Jag kommer att välja allt inom skatt + förvaltningsprocess men kommer att gå en extra termin med specialkurser för att bredda (jag har annan sysselsättning den terminen så det passar bra), vad har bra synergi med skatt/ek.kand alternativt kan leda till kvalificerat juridiskt arbete i framtiden?
Citera
2020-06-26, 23:31
Avstängd
Här har vi en advokat vars pappa inte ens kan skriva o läsa.

https://www.advokaten.se/Tidningsnum...n-i-kloakerna/

Så juristprogrammet kan bli lyftet även med dåliga förutsättningar som bakgrund
Citera
2020-06-27, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Det finns på s.36, sista stycket "En reformerad notarieantagning - Rapport från Notarieprojektet".

Vilket motsvarar ((0,2 x 3 x 270) + (0,8 x 2 x 270))/270 ~ 20% AB 80% BA. Sen bör det väl sägas att personer med 2/3 - 3/3 AB drar upp snittet rejält (resp. drar övervägande B ner snittet men det tidigare är nog vanligare). Så 1/3 i varje är nog ingen dålig gissning.

Givet AB på specialkurserna och BA på examensarbetet + RIK/AL får jag exakt nämnda snitt (viktat för 60hp B på t1-t2); vad är då det lättaste rättsområdet att få ett kvalificerat juridiskt arbete inom? Tidigare hade mina poäng räckt för notarietjänstgöring (jag har en EK.kand som merit och hade landat på ~290p) men med 3 terminer kommer jag att söka med den nya antagningen vilket således innebär att ting verkar vara uteslutet utan merit från arbete.

Jag ställde frågan i JP tråden men kan göra det här med då det verkar vara andra användare som är aktiva; Jag kommer att välja allt inom skatt + förvaltningsprocess men kommer att gå en extra termin med specialkurser för att bredda (jag har annan sysselsättning den terminen så det passar bra), vad har bra synergi med skatt/ek.kand alternativt kan leda till kvalificerat juridiskt arbete i framtiden?

Skatt och förvaltningsprocess är bra val. Försök om möjligt att komplettera med förvaltningsrätt och offentlighet/sekretess. Skatt är alltid gångbart i alla konjunkturer och förvaltningsprocess, förvaltningsrätt och OSL är starka meriter inom den offentliga sektorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in