Citat:
Ursprungligen postat av
Merlin01
Skulle säga att 1/3 av varje är ungefär medel. Men det är svårt att veta då ingen publicerat sån info vad det verkar. Det är långt ifrån toppbetyg i alla fall.
Det finns på
s.36, sista stycket "En reformerad notarieantagning - Rapport från Notarieprojektet".
Citat:
För 2017 varierade det samlade betygssnittet på alla kurser som ingår i examen mellan 2,06 (Örebro) och 2,33 (Lund) med ett betygsnitt för alla orter på
2,21
Vilket motsvarar ((0,2 x 3 x 270) + (0,8 x 2 x 270))/270 ~ 20% AB 80% BA. Sen bör det väl sägas att personer med 2/3 - 3/3 AB drar upp snittet rejält (resp. drar övervägande B ner snittet men det tidigare är nog vanligare). Så 1/3 i varje är nog ingen dålig gissning.
Givet AB på specialkurserna och BA på examensarbetet + RIK/AL får jag exakt nämnda snitt (viktat för 60hp B på t1-t2); vad är då det lättaste rättsområdet att få ett kvalificerat juridiskt arbete inom? Tidigare hade mina poäng räckt för notarietjänstgöring (jag har en EK.kand som merit och hade landat på ~290p) men med 3 terminer kommer jag att söka med den nya antagningen vilket således innebär att ting verkar vara uteslutet utan merit från arbete.
Jag ställde frågan i JP tråden men kan göra det här med då det verkar vara andra användare som är aktiva; Jag kommer att välja allt inom skatt + förvaltningsprocess men kommer att gå en extra termin med specialkurser för att bredda (jag har annan sysselsättning den terminen så det passar bra), vad har bra synergi med skatt/ek.kand alternativt kan leda till kvalificerat juridiskt arbete i framtiden?