Citat:
Ursprungligen postat av
Christianbadass
En massa skickliga jurister som brinner för asylrätt. Dessutom lika bra betalt som mycket annat om du är advokat. Om du inte är anknuten till en advokatbyrå får du inga uppdrag av migrationsverket.
Vad är det man brinner för om man får fråga? Målgruppen asylsökande som förordnas offentligt biträde består huvudsakligen av grova brottslingar som söker skydd från åtal, "oppositionella" med preskriberat utvisningsbeslut osv samt olika sorters bedragare som försöker utnyttja ogenomtänkta asylregler. Handen på hjärtat förstår jag inte riktigt hur man kan
brinna för det här. Det är tydligen inte ideologiska övertygelser som motiverar de flesta asylrättsadvokaterna. Har man inget vettigare alternativ som jurist än att företräda sådana sökande? (Det är för övrigt lika problematiskt att, som tjänsteman, behöva tillämpa lagbestämmelser som man tycker är fullständigt orimliga och paradoxala).
Sen att läsa juridik är inte samma som att sitta på en 2-3 timmars utredning som handlar ex om hur jesus kristus uppenbarat sig för afghanen med utvisningsbeslut. Personligen hade jag svårt att leva med den ständiga moraliska stressen. Någon annan får ta ansvaret och företräda/bevilja tillstånd till folk som ljuger på ett nästan provocerande sätt, trakasserar myndighetspersonal för att få sin vilja igenom, är dömd för upprepade brott eller använder sina barn som påtryckningsmedel...
Kriminella och bedragare finns i alla EU-länder och inte bara såklart. Det som är mest chockerande med det svenska systemet är ju att här tillåts dessa människor leva på välfärden i årtionden.
Nej, jag skulle hålla mig borta från myndighetsvärlden, särskilt när det gäller jobb där man främst har med utsatta människor att göra. Det är ytterst sällan man upplever att man faktiskt
hjälper människor i nöd.