Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Kanske dags för vissa att inse att vi inte längre lever i ett samhälle utan möjlighet kolla vem som är far till ett barn, eller reproduktionskontroll.
Finns alltså inga skäl längre att kontrollera just kvinnors sexualitet, baserat på att killar som har ons bara kan dumpa ungen på tjejen eftersom hon a) inte kan göra abort b) inte kan bevisa hans faderskap.
idag är det betydligt farligare för män att ha ONS, så frågan borde mer vara:
Vad gör du om din son har ONS med en kvinna som väljer föda barn mot hans vilja så han blir underhållsansvarig men inte har nån försörjning så du måste "ställa upp".
Det knäppa är att betrakta verkligheten som OM vi levde anno 1800 och inte 2022.
Feminismen beskriver historien som kvinnoförtryck. Men i den situationen var det rimligt att begränsa sexualiteten. Det skulle vara uppenbart även för dig om man placerade dig i den kontexten.
Det går att smita ifrån faderskap idag. Hur ska någon få fatt i en man som har befruktat en påverkad kvinna under gruppsex. Jag har varit på ställen där alla är maskerade o.s.v.
Även om man får tag i fadern: Vad blir det för uppväxt? Splittrade föräldrapar ser iaf jag som ett problem. Styvföräldrar är inte alltid änglar.
Citat:
Ursprungligen postat av
enhalvboj
Det fetade: vad menar du med att de anhöriga inte får hålla någon ifrån någon annan? Vilken makt vill du ge anhöriga där?
Makten att bryta upp ett destruktivt förhållande som är dömt att gå ut över kvinnan och familjen.
Feminismen beskriver historien som ett förtryck av kvinnor. Med tanke på vilka problem en man kan ställa till med för en hel familj så är det rimligt att familjen har något att säga till om. Dessutom tvingade man knappast kvinnor att gifta sig med en, utan flera alternativ gavs. Målet var lyckliga äktenskap - såklart.
Jag tänker ur ett historiskt perspektiv här, men när familjens dåtida makt fått en förklaring kan man klart se att många kvinnor hade kunnat undvika att misshandlas i nära relationer om föräldrarna hade mer inflytande även idag.
Edit: Det behöver inte vara en laglig rätt, men en norm där man åtminstone hedrar föräldrarnas uppfattning. Det är ett av budorden har jag för mig.