2020-02-17, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siggerullstol
Bara tattare, efterblivna och kriminella som använder kontanter. Själv så använder jag flera olika kort. Aldrig några problem för mig. Jag brukar säga åt folk att sluta med kontanter.
Vad ska du göra åt det? Den dagen banken kraschar så hoppar man på såna som dig, problem solved.

korkade jävel.

Du erkände dessutom själv att du e kriminell och rånar nån när dina plastkort inte funkar och när din lilla buffert e slut.

Du är med andra ord en efterbliven tattare som inte förstår bättre
Senast redigerad av Blatteman 2020-02-17 kl. 10:01.
Citera
2020-02-17, 11:10
Medlem
Softer
Citat:
Ni som aldrig betalar med kontanter - är ni helt pantade?
Jag använder bara kortbetalning eller mobil. Har så gjort i flera år utan problem.
Har bara en liten plastficka för kort samt mobil, ingen plånbok.
Tror inte jag är särskilt pantad för det.
Citera
2020-02-17, 11:20
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Finns offline terminaler.

Du visar legetimation och signerar kvittot istället för att använda PIN.

Finns viss vissa begränsningar med det och kort och summa så helt säkert är det inte.
Många ställen får dra igen , har sett ställen ta emot kontant utan att ens ha kontanthantering och kunde inte ens ge kvitto - jag frågade och då sa bruttan att alla skriver ned inköpena och stoppar stålarna i fickan o växlar och chefen är på väg hit så får vi se hur vi gör om det fortsätter.

Värt och tänka på att avbrott i systema sker och ibland när det inte är kul utan cash
Citera
2020-02-17, 11:22
Medlem
Har börjat använda kontanter i större utsträckning nu så jag har köpt en ny plånbok med sedelfack för att slippa stoppa in de i korthållare.
Citera
2020-02-17, 12:48
Medlem
Librarians avatar
Kontanter? Förlegat.

Det var länge sedan cash var king. Jag har en femhundring i plånboken för nödsituationer. Den har legat där i flera år och lär ligga kvar länge till.

Jag känner inte ens igen mynten som finns idag. Varför bry sig?
Citera
2020-02-17, 13:20
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Librarian
Kontanter? Förlegat.

Det var länge sedan cash var king. Jag har en femhundring i plånboken för nödsituationer. Den har legat där i flera år och lär ligga kvar länge till.

Jag känner inte ens igen mynten som finns idag. Varför bry sig?

Senaste haveriet stod en snubbe som inte kunde handla , fick gå därifrån utan matkassen
Citera
2020-02-17, 14:22
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Senaste haveriet stod en snubbe som inte kunde handla , fick gå därifrån utan matkassen

Man kan inte handla med kontanter heller å andra sidan om kassan ligger nere. Då kan du inte få ut ett kvitto och de kan inte registrera köpet.
Citera
2020-02-17, 14:28
Medlem
448s avatar
Citat:
Man kan inte handla med kontanter heller å andra sidan om kassan ligger nere. Då kan du inte få ut ett kvitto och de kan inte registrera köpet.

Nu var det vissa kort som var nere och många butiker har ups till kassorna faktiskt om strömmen går också , dom stänger butiken men kan i många fall ta betalt av en del
Citera
2020-02-17, 14:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Självklart kan man det, gammalt hederligt kvittensblock så är den saken löst: https://office.aroxs.com/ProductDeta...IaAtzHEALw_wcB

Hur tror folk Sverige kunde fungera innan plastkortens tid egentligen?
Citera
2020-02-17, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det är ju inte så ofta sånt händer. Bra att ha lite kontanter i reserv, men använda kort i första hand.
Tänk om det inte fanns kontanter alls, tror nog att det skulle finnas några säkra backups, t.ex betala med mobilen, eller så kan köpet registreras i butikens system offline så dras det när det är online igen, bankerna kan väl ge lite räntefri kredit när deras system kraschar.
Citera
2020-02-17, 14:50
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Självklart kan man det, gammalt hederligt kvittensblock så är den saken löst: https://office.aroxs.com/ProductDeta...IaAtzHEALw_wcB

Hur tror folk Sverige kunde fungera innan plastkortens tid egentligen?

Hur många butikskassor har ett sådant block?
Citera
2020-02-17, 14:54
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Hur många butikskassor har ett sådant block?

Det går att skriva handskrivna papper också, jag tippar på att företagsamma handlare, om de inte redan har sådana block till försäljning, åker till närmsta pappershandel och köper ett antal...

Istället för att sätta sig ner och hungra, tänka det går inte, det går inte så får man ha lite jävlar anamma och helt enkelt gå tillbaks till fullt funktionella analoga rutiner. Därav att cash fortsatt är king, i en eller annan form. Må detta vara SEK, EUR eller silver och guld - jag kan handla med dem alla

Vi människor är bra på att tänka lösningsorienterat i krissituationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in