2020-02-12, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BFG9000
Jag känner mig inte trygg med kontanter pga risk för rån, och jobbigt att hålla reda på kontanter som man lätt kan tappa bort jämfört med ett kort. Tappar jag kortet kommer jag inte bli av med pengar. Och Jag har inte direkt valt att vi 2020 har ett nästan kontantfritt samhälle.
Man hör dagligdags talas om rån under vapenhot där offer leds till/kidnappas och körs runt till olika bankomater för att ta ut pengar.

Heja kontanter. Tar ut några lax då och då för att ha som smidiga fickpengar. Inga jättesummor men tillräckligt.
Citera
2020-02-12, 15:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BFG9000
Det gör man oavsett :P

Visst gör man, men felet är att man viker sig för buset och begränsar den vanliga människans valmöjligheter istället. Hårdare straff för förstagångsförbrytare hade varit mer riktigt. Varför blev rån mot bussar ett problem i mes-sverige men inte i ordnung-tyskland?
Citera
2020-02-12, 15:22
Medlem
Har knappt haft kontanter på 15 år. Inte märkt något negativt. Kanske nån på banken rövknullar mig i smyg
Citera
2020-02-12, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasoki
Snart nån idiot skriver " Mindre risk för rån".

Mindre risk för rån.
Citera
2020-02-12, 15:29
Medlem
T-1000s avatar
Konstigt ämne att ens svara på med tanke på TS som verkar vara mer av en glappkäft (säkert 65+).

Jag är personligen nöjd att kunna använda swish. plastkortet ligger mest i plånboken. Tar bara fram det vid nätbetalningar.. Hur gör du där?? Stoppar du dina kontanter i diskettstationen på din pentium 75mhz med tjockskärm eller?
Sluta gnäll och bli en del av utvecklingen. So what om bankerna tjänar pengar på dig o alla andra. Starta en egen bank instället
Citera
2020-02-12, 15:37
Bannlyst
Håller med ts. Kontantfritt samhälle innebär total förslavning. Det är så ödesdigert hemskt att det är svårt att begripa hur illa världen kommer se ut då.

Citat:
Ursprungligen postat av Vikktor
Mindre risk för rån.
Och idioten är kommen!
Citera
2020-02-12, 15:39
Medlem
tojos avatar
Undra hur staten tänker lösa ett större strömavbrott, eller en krigssituation, om kontanter saknas?

Citat:
Ursprungligen postat av Elac
Eller så skriver snart en ickesvensk något på ett språk som inte kan vara Svenska.
Bums tillbaka till SFI med dig.

Ordet svenska stavas med litet s. 😉
Citera
2020-02-12, 16:11
Medlem
Jackdawcrests avatar
Kontanter används bara av knarklangare och bidragsfuskare.
Citera
2020-02-12, 16:23
Medlem
Om man inte förser sig med kontanter och andra betalningsmedel utan bara har kort och digitala pengar är man löjligt utsatt. Att lita på staten/banker är som att låna ut pengar till en kriminell. Jag har ALLTID en rejäl slant hemma och en bra dito på mig. Samt andra betalmedel såsom guld och silver på lämpliga platser. Varför inte?
Citera
2020-02-12, 16:59
Medlem
Har alltid en rejäl slant med mej. Tycker det går både fortare o sen vet jag också hur mycket jag spenderat. Sen gillar jag inte att lämna elektroniska spår efter mej överallt..Kan bita en i arslet vid olämpliga tillfällen..
Plus svarta pengar förstås 😉
Citera
2020-02-12, 17:02
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Alla kan absolut inte gå och ta ut 10.000kr. Kontanterna skulle ta slut på en pisskvart om hela Sverige sprang till bankomaterna.
Vilket är ett problem som bör lösas.

Citat:
Jag har aldrig pratat om ”undantagstillstånd”. Jag har pratat om ett elavbrott på ett par veckor. Under denna tid har jag svårt att tänka mig att nån fin ”lösning” skulle uppstå. Det skulle bli var man för sig själv.
När det är "var man för sig själv" så är det undantagstillstånd vi pratar om.

Citat:
Storbutikerna skulle inte sälja ett skit pga det stela regelverket. De skulle hålla på konserverna tills folk lackar ur och helt enkelt går in och tar dem.
Sverige må vara stelt, men blir det kris så blir det.
Citera
2020-02-12, 17:03
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdawcrest
Kontanter används bara av knarklangare och bidragsfuskare.
Så säger bara idioter eftersom det bevisligen är falskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in