2020-02-15, 18:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R60
Jag gillar inte bankerna, globalisterna ska kontrollera folket på alla sätt möjliga. De håller dina pengar som gisslan och de kan när som helst kidnappa dom och stänga uttag. Sen ska man betala kortavgift samtidigt som de utnyttjar ditt kapital. Ett kotanttfritt samhälle är rena guldläget för bankerna. Jag betalar alltid med kontanter.

Global valuta anser jag på sätt och vis vore bra:
"Tjaha, du köper en tysk liter vatten, den är motsvarande en dansk liter vatten, men bara 9 deciliter.. Ska du prata svenska litrar, är en svensk liter vatten bara en halvliter av en tysk liter.."

Meter, centilitrar och Joule etc. kunde vi för rätt länge sedan enas om internationellt till samma standar då? (Fanns guldmyntfot också samt fasta växelkurser).

Ska det för bövelen vara så knepigt att införa en internationell valuta?

Men kontanta pengar är givetvis en stor fördel om "plastsystemen" inte fungerar..
(Helst i mynt som innehåller ädelmetall).
Senast redigerad av kraftfoder 2020-02-15 kl. 18:52.
Citera
2020-02-15, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Global valuta anser jag på sätt och vis vore bra:
"Tjaha, du köper en tysk liter vatten, den är motsvarande en dansk liter vatten, men bara 9 deciliter.. Ska du prata svenska litrar, är en svensk liter vatten bara en halvliter av en tysk liter.."

Meter, centilitrar och Joule etc. kunde vi för rätt länge sedan enas om internationellt till samma standar då? (Fanns guldmyntfot också samt fasta växelkurser).

Ska det för bövelen vara så knepigt att införa en internationell valuta?

Men kontanta pengar är givetvis en stor fördel om "plastsystemen" inte fungerar..
(Helst i mynt som innehåller ädelmetall).

Låter jätte effektivt om agendan ha de varit annorlunda.
Citera
2020-02-16, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Ja, frågan är seriös... Ställe efter ställe slutar ta emot kontanter som betalningsalternativ pga. er, ni ger mer och mer makt åt bankerna... Bankerna kommer att pissa er (oss) ännu mer i munnen ju mer beroende "vi" gör oss av våra förbannade plastkort... Och plastkorten kommer att vara helt värdelösa vid diverse katastrofer.

Hur jävla svårt är det att ta ut några tusen varje månad och betala på säg, vart 3:e ställe med kontanter? Det räcker, förmodligen, för att alla ställen ska behålla kontanter som alternativ... Men nej, ni är för korkade för att förstå en sån simpel sak, tänker inte längre än näsan räcker, istället ska det betalas med kort överallt så att bankomat efter bankomat lägger ner. "Men kort är ju så smidigt! Och det kommer aldrig att krångla, det kan man lita på"... Jag hoppas bankerna rövknullar varenda svensk allteftersom kontanter fasas ut och att dom lägger in fler kort-avgifter... Skit ska skit ha!

Bara tattare, efterblivna och kriminella som använder kontanter. Själv så använder jag flera olika kort. Aldrig några problem för mig. Jag brukar säga åt folk att sluta med kontanter.
Vad ska du göra åt det? Den dagen banken kraschar så hoppar man på såna som dig, problem solved.
Citera
2020-02-16, 11:23
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siggerullstol
Bara tattare, efterblivna och kriminella som använder kontanter. Själv så använder jag flera olika kort. Aldrig några problem för mig. Jag brukar säga åt folk att sluta med kontanter.
Vad ska du göra åt det? Den dagen banken kraschar så hoppar man på såna som dig, problem solved.

Oj, detta inlägg var så episkt korkat att man undrar om du är seriös, trollar eller faktiskt är så otroligt efterbliven att du inte förstår bättre

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...alla_H701FiU29

"Det andra sättet att undvika att hamna i kläm är just att ha en kontantreserv hemma. Även det är experterna eniga om. MSB, Myndigheten för samhällskydd och beredskap, rekommenderar att ha 3 000-6 000 kronor i mindre valörer hemma."

https://www.svd.se/sa-skyddar-du-dig...nken-havererar

Att ha en liten buffert kontanter är bara helt vanlig självbevarelsedrift och kostar ingenting, du får ändå inte någon ränta på de hundralapparna hos banken heller.
Citera
2020-02-16, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Oj, detta inlägg var så episkt korkat att man undrar om du är seriös, trollar eller faktiskt är så otroligt efterbliven att du inte förstår bättre

"Det andra sättet att undvika att hamna i kläm är just att ha en kontantreserv hemma. Även det är experterna eniga om. MSB, Myndigheten för samhällskydd och beredskap, rekommenderar att ha 3 000-6 000 kronor i mindre valörer hemma."

Att ha en liten buffert kontanter är bara helt vanlig självbevarelsedrift och kostar ingenting, du får ändå inte någon ränta på de hundralapparna hos banken heller.
Att ha en kontant buffert och använda kontanter är helt olika saker. 3-6000 är dessutom småpotatis, en buffert är MINST en månadslön. Så de rekommenderar bara att ha kontanter för några dagar/en vecka, så du kan återgå till ett normalt liv när "krisen" är över.
Citera
2020-02-16, 11:40
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CLBS
Att ha en kontant buffert och använda kontanter är helt olika saker. 3-6000 är dessutom småpotatis, en buffert är MINST en månadslön. Så de rekommenderar bara att ha kontanter för några dagar/en vecka, så du kan återgå till ett normalt liv när "krisen" är över.

Självklart, du slår in öppna dörrar - jag har inte hävdat något annat Det jag hävdar är att man skall lyssna på MSB och se till att ha en liten buffert av kontanter. Själv har jag dessa summor både i SEK och i EUR.

Buffert på banken däremot bör alltid vara 3-6 månadslöner lite beroende på vilka kostnader man kan tänkas råka ut för, det är dock ett annat ämne.
Citera
2020-02-16, 11:59
Medlem
Citat:

Vad är det jag inte förstår?
Som någon tidigare nämnde så har man självklart en månadslön i kontanter sparade hemma ifall krisen kommer. Men klart man använder kortet 100 % ute. Bara pinsamt att se såna som du står vid kassan och ska räkna sedlar och mynt.
För övrigt har jag en del av sparpengarna på olika nischbanker som ger mig ett par tusenlappar i ränta varje år. Medans dina kontanter ruttnar i din tjocka plånbok från 1980-talet.
Citera
2020-02-16, 12:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Vad är det jag inte förstår?
Som någon tidigare nämnde så har man självklart en månadslön i kontanter sparade hemma ifall krisen kommer. Men klart man använder kortet 100 % ute. Bara pinsamt att se såna som du står vid kassan och ska räkna sedlar och mynt.
För övrigt har jag en del av sparpengarna på olika nischbanker som ger mig ett par tusenlappar i ränta varje år. Medans dina kontanter ruttnar i din tjocka plånbok från 1980-talet.

Jag använder google pay, fysiska kort, swish OCH kontanter. Vi måste vårda kontanterna genom att använda dem (ärligt intjänade och jag tar ut 500 och 200-kronorssedlar ur bankomat emellanåt) annars blir din direkt felaktiga beskrivning om att endast kriminella använder kontanter verklighet i framtiden.

Min nuvarande plånbok: https://vaultskin.com/collections/rf...31077465227344

För övrigt kommer den kontanta ekonomin bara byta till EUR om SEK sedlar/mynt försvinner

Svenska folkets aversion mot kontanter är en kollektiv hjärnskada.
Senast redigerad av sucuk 2020-02-16 kl. 12:06.
Citera
2020-02-16, 12:45
Medlem
Citat:
Jag använder google pay, fysiska kort, swish OCH kontanter. Vi måste vårda kontanterna genom att använda dem (ärligt intjänade och jag tar ut 500 och 200-kronorssedlar ur bankomat emellanåt) annars blir din direkt felaktiga beskrivning om att endast kriminella använder kontanter verklighet i framtiden.

Min nuvarande plånbok: https://vaultskin.com/collections/rf...31077465227344

För övrigt kommer den kontanta ekonomin bara byta till EUR om SEK sedlar/mynt försvinner

Svenska folkets aversion mot kontanter är en kollektiv hjärnskada.

Jag har inga problem ifall vi en morgon plötsligt har bytt till euro. Bara skönt att slippa växla i framtiden.

Fan det var ju en rätt fin plånbok du har där, måste jag erkänna 😁👍.
Citera
2020-02-16, 12:49
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag har inga problem ifall vi en morgon plötsligt har bytt till euro. Bara skönt att slippa växla i framtiden.

Fan det var ju en rätt fin plånbok du har där, måste jag erkänna 😁👍.

Inte jag heller, skulle välkomna den utvecklingen med öppna armar. Jo, de har en del fina produkter helt klart - främsta bevekelsegrunden är att den går ner i framfickan och är mjuk till skillnad från secrid-hållaren jag körde med före den.
Citera
2020-02-16, 14:05
Medlem
Citat:
Inte jag heller, skulle välkomna den utvecklingen med öppna armar. Jo, de har en del fina produkter helt klart - främsta bevekelsegrunden är att den går ner i framfickan och är mjuk till skillnad från secrid-hållaren jag körde med före den.
Jo, den verkar ganska nice, ska nog skaffa en sån också.

Måste erkänna att jag inte har någon kontant buffert, och det verkar rätt vettigt att ha.
Citera
2020-02-16, 14:14
Medlem
ormbitens avatar
Idag var vi ett sällskap på fyra vuxna och två barn som drog iväg till simhallen...
Vid entrén kunde man läsa "Kortbetalning ur funktion"...

Det var ett par barnfamiljer där som fick vända i dörren.

Det var ju tur att mitt sällskap hade lilla mig med sig... Annars hade dom allihopa fått vända i dörren...

Världsvant så fiskade jag ju upp en sedelbunt ur plånboken och släppte in oss alla till bassängerna och vattenrutschkanorna...
Sen hade vi ett hett diskussionsämne där i bubbelpoolen angående kortbetalningar....
Senast redigerad av ormbiten 2020-02-16 kl. 14:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in