2020-02-17, 15:01
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Librarian
Man kan inte handla med kontanter heller å andra sidan om kassan ligger nere. Då kan du inte få ut ett kvitto och de kan inte registrera köpet.

Under stormen Gudrun hade jag ingen ström i min bensinstation på 6½ - 7 dag.
Fick köra med ett par dieselaggregat och bensinaggregat för att hålla igång företaget någorlunda.
Det gick dock inte att betala med kort, men kontanter fungerade hela tiden varje dag.
Citera
2020-02-17, 15:07
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Fick köra med ett par dieselaggregat och bensinaggregat för att hålla igång företaget någorlunda.
Det gick dock inte att betala med kort, men kontanter fungerade hela tiden varje dag.

Intressant. Bra att veta!
Citera
2020-02-17, 15:10
Medlem
448s avatar
Citat:

Funka mobilnätet nått eller? , idagens läge med alla mobila kortläsare skulle det varit kört...
Citera
2020-02-18, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Librarian
Hur många butikskassor har ett sådant block?
När de i framtiden stängt ner kärnkraften utan att först ha löst energiförsörjningen så kommer det att finnas kvittensblock i en butikskassa nära dig.
Citera
2020-02-20, 16:04
Medlem
Det händer ju betydligt oftare att butiker inte tar emot kontanter än att kort inte funkar.

I den typen av situation där kort helt slutar funka sä är kontanter intet värda heller, då är det byteshandel med realvärde som gäller.
Citera
2020-02-25, 14:39
Medlem
I dag låg hela bankomatsystemet nere i två timmar. Gissa hur länge det skulle ligga nere vid en kris? Dessutom har samtliga banker utom Handelsbanken haft problem med sina system under denna månaden från och till.. Jodå, så man klarar sig utan kontanter vad det visst. Tjena.
Våra digitala system är löjeväckande instabila.
Citera
2020-02-25, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Det händer ju betydligt oftare att butiker inte tar emot kontanter än att kort inte funkar.

I den typen av situation där kort helt slutar funka sä är kontanter intet värda heller, då är det byteshandel med realvärde som gäller.

Inte i en närtid. OM banksystemen ligger nere en längre tid, kanske.
Citera
2020-02-25, 14:46
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Ja, frågan är seriös... Ställe efter ställe slutar ta emot kontanter som betalningsalternativ pga. er, ni ger mer och mer makt åt bankerna... Bankerna kommer att pissa er (oss) ännu mer i munnen ju mer beroende "vi" gör oss av våra förbannade plastkort... Och plastkorten kommer att vara helt värdelösa vid diverse katastrofer.

Hur jävla svårt är det att ta ut några tusen varje månad och betala på säg, vart 3:e ställe med kontanter? Det räcker, förmodligen, för att alla ställen ska behålla kontanter som alternativ... Men nej, ni är för korkade för att förstå en sån simpel sak, tänker inte längre än näsan räcker, istället ska det betalas med kort överallt så att bankomat efter bankomat lägger ner. "Men kort är ju så smidigt! Och det kommer aldrig att krångla, det kan man lita på"... Jag hoppas bankerna rövknullar varenda svensk allteftersom kontanter fasas ut och att dom lägger in fler kort-avgifter... Skit ska skit ha!

Då kan stan se till att det finns butiker i stan också
Citera
2020-02-25, 14:48
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:

Jag känner något samband här
Citera
2020-02-25, 14:49
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Ja, frågan är seriös... Ställe efter ställe slutar ta emot kontanter som betalningsalternativ pga. er, ni ger mer och mer makt åt bankerna... Bankerna kommer att pissa er (oss) ännu mer i munnen ju mer beroende "vi" gör oss av våra förbannade plastkort... Och plastkorten kommer att vara helt värdelösa vid diverse katastrofer.

Hur jävla svårt är det att ta ut några tusen varje månad och betala på säg, vart 3:e ställe med kontanter? Det räcker, förmodligen, för att alla ställen ska behålla kontanter som alternativ... Men nej, ni är för korkade för att förstå en sån simpel sak, tänker inte längre än näsan räcker, istället ska det betalas med kort överallt så att bankomat efter bankomat lägger ner. "Men kort är ju så smidigt! Och det kommer aldrig att krångla, det kan man lita på"... Jag hoppas bankerna rövknullar varenda svensk allteftersom kontanter fasas ut och att dom lägger in fler kort-avgifter... Skit ska skit ha!

Sansa dig, kontanthanteringen är på väg tillbaka.

https://www.konsumenternas.se/aktuel...ttjanster-2021
Citera
2020-02-25, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BFG9000
Haha men det är klart det är större chans att komma undan rån. Är DU idiot? Sen kan de ju självklart tvinga en med kniv att gå till bankomaten o slå in koden men det hör till undantag. Även om det skulle hända så kan man ju ha pengar på sparkonto så blir man inte av med mycket förhoppningsvis.
Undantag? Vad garanterar dig att express-kidnappning inte blir aktuellt om säg 15-20 år?
Citera
2020-02-25, 16:00
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Gudrun var 2005. Alltså femton år sedan. Samma år som SIBA-Fabian var kidnappad, Turning Torso invigdes och WoW släpptes. Fan, inte ens Harry Potter-böckerna var helt färdigskrivna det året. Det har hänt lite sen dess med datakommunikation och annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in