2020-02-11, 19:28
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Absolut! Det är jag helt med på.
Det jag menar är att ts måste visa att han inte gått med någon vinst.

Det verkar han ju ha gjort, bara det att han betalat av sina privata skulder med det icke existerande företagets medel. Det kommer bli dyrt kan vi nog alla vara eniga om, det enda som funkar är att anlita folk som kan reda ut kaoset, vilket bara det kommer kosta furstligt förmodligen
Citera
2020-02-11, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stretford
Ja.
Jag kan hjälpa dig lite snabbt här.
Kan du räkna ihop hur mycket kvitton/skulde du har för 2018 (och vinst).
Likaså för 2019.
Eller skriv via pm om du inte vill ta det här
Citera
2020-02-11, 19:30
Medlem
Citat:
Tjenare,
Fick mail idag ifrån skatteverket att jag 2018 omsatt 538k och 2019 omsatt 938k.
Har en dyr hobby som jag livnärt mig på under tiden. Har inte riktigt livnärt mig på det då jag inte tjänat något på Jag har inte redovisat någon lön i min inkomstdeklaration för det är liksom sanningen.

Här är problemet. Har inte tagit ut någon lön. Allt har gått till skulder samt att allt inte var vinst.
”Vinsten” som gjordes gick direkt till skulder. Jag fick flytta hem till mina föräldar, sålt allt jag äger för att iprincip bli skuldfri.
Nu kommer detta. Vad är det dem ska beskatta mig på egentligen? Har inga pengar kvar från de då allt som sagt har gått till skulder.

Är orolig för en skattesmäll på flera hundra tusen trots att jag faktiskt inte gjort någon vinst...

Någon som vet något mer? Eller kan mer om ämnet?

All hjälp uppskatts

Vet du vad det positiva är? Vilket är lite roligt.
Det här är typ en vinst för dig.
Du byter dina skulder från privata bolag och andra lurendrejare med extremt höga räntor till skuld till SKV med mycket lägre ränta.
Men du kommer nog få ringa och prata med skatteverket och försöka lösa det här. Att sätta huvudet i sanden kommer inte hjälpa dig.

Eftersom du är 21 år gammal så kommer SKV säkerligen ha visst överseende och vara väldigt shyssta. Du kommer bli skyldig pengar i slutändan.
Citera
Medlem
Citat:
Vilket Bolag? Jag har inget bolag.

Förstår inte hur du kan ha undgått att man inte kan tjäna pengar på laglig väg utan att betala skatt. Du är 21 år och bor hos dina föräldrar, har de också noll koll?

Sök professionell hjälp, du kan nog förvänta dig att vara skuldsatt ett bra tag helt i onödan.
Citera
Medlem
Citat:
Jag kan hjälpa dig lite snabbt här.
Kan du räkna ihop hur mycket kvitton/skulde du har för 2018 (och vinst).
Likaså för 2019.
Eller skriv via pm om du inte vill ta det här
Är ny här vet inte hur man pmar. Pma mig gärna så skickar jag dig all info
Citera
2020-02-11, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det verkar han ju ha gjort, bara det att han betalat av sina privata skulder med det icke existerande företagets medel. Det kommer bli dyrt kan vi nog alla vara eniga om, det enda som funkar är att anlita folk som kan reda ut kaoset, vilket bara det kommer kosta furstligt förmodligen
Jag frågade och han säger att de har med bolaget att göra
Citera
2020-02-11, 19:33
Medlem
Citat:
Är ny här vet inte hur man pmar. Pma mig gärna så skickar jag dig all info
Aj då! Då går det inte tyvärr. Men kan du räkna ihop hur mycket skulder du drog på dig 2018 respektive 2019. Samla ihop ALLT!
Citera
2020-02-11, 19:34
Medlem
Citat:
Aj då! Då går det inte tyvärr. Men kan du räkna ihop hur mycket skulder du drog på dig 2018 respektive 2019. Samla ihop ALLT!
700k ungefär.
Är skyldig mina föräldrar 300k fortfarande.
Citera
2020-02-11, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrtmer
Förstår inte hur du kan ha undgått att man inte kan tjäna pengar på laglig väg utan att betala skatt. Du är 21 år och bor hos dina föräldrar, har de också noll koll?

Sök professionell hjälp, du kan nog förvänta dig att vara skuldsatt ett bra tag helt i onödan.
Har en vän som är jurist och hans bror jobbar på skatteverket. Skulle träffa dem imorgon
Citera
2020-02-11, 19:36
Medlem
Citat:
700k ungefär.
Är skyldig mina föräldrar 300k fortfarande.
Fast skulder till dina föräldrar har inget med detta att göra. Endast inköp till din ”hobby” ska tas upp. Alltså faktiska kvitton där du köpt saker från andra företag för att kunna driva det du drivit
Och det får endast vara skulder från samma beskattningsår. Alltså. Skulder som räknas av mot vinst 2018 respektive 2019.
Senast redigerad av -modestyblaise- 2020-02-11 kl. 19:39.
Citera
2020-02-11, 19:37
Medlem
Citat:
Har en vän som är jurist och hans bror jobbar på skatteverket. Skulle träffa dem imorgon

Bra att du tar tag i det omedelbart, lycka till!
Citera
2020-02-11, 19:38
Medlem
Citat:
Fast skulder till dina föräldrar har inget med detta att göra. Endast inköp till din ”hobby” ska tas upp. Alltså faktiska kvitton där du köpt saker från andra företag för att kunna driva det du drivit
dem tog lånet åt mig så jag kan köpa in varorna? Räknas det inte som de då?
Jag köper mycket från privatpersoner därav blir det inte så mycket inköp genom faktura. Endast genom Instagram, Facebook etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in