2020-02-11, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stretford
dem tog lånet åt mig så jag kan köpa in varorna? Räknas det inte som de då?
Jag köper mycket från privatpersoner därav blir det inte så mycket inköp genom faktura. Endast genom Instagram, Facebook etc.
Jojo. Fast det lånet har inget med detta att göra. Det jag menar är du ska visa är kvitton från ALLA du handlat utav.
Leta upp ALLT.
Får jag fråga hur gammal du är ca?
Citera
2020-02-11, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrtmer
Bra att du tar tag i det omedelbart, lycka till!
Tack! Enligt juristen “har jag inte gjort något egentligen. Det kan kosta mig en del men förhoppningsvis löser det sig”
Citera
2020-02-11, 19:42
Medlem
Citat:
Har en vän som är jurist och hans bror jobbar på skatteverket. Skulle träffa dem imorgon
Bra! Hoppas det löser sig. Du måste läsa på innan du göra såna här saker. Uppenbarligen är du begåvad och har byggt upp en stor omsättning. Se till bara att starta bolag.
Citera
2020-02-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Jojo. Fast det lånet har inget med detta att göra. Det jag menar är du ska visa är kvitton från ALLA du handlat utav.
Leta upp ALLT.
Får jag fråga hur gammal du är ca?
Många swishar fram och tillbaka... kommer inte kunna hitta allt från 2018..
eller skv har radat upp alla swishar som kommit in men inte det som skickats ut..
jag är 21.
Citera
2020-02-11, 19:43
Medlem
Citat:
Bra! Hoppas det löser sig. Du måste läsa på innan du göra såna här saker. Uppenbarligen är du begåvad och har byggt upp en stor omsättning. Se till bara att starta bolag.
Älskar det jag gör. Lovar på heder och samvete att jag bara ville bli skuldfri. Hade till och med investerare som väntade på att jag skulle bli det. Därefter skulle dem få styra och ställa med skv etc..
Citera
2020-02-11, 19:48
Medlem
Citat:
Många swishar fram och tillbaka... kommer inte kunna hitta allt från 2018..
eller skv har radat upp alla swishar som kommit in men inte det som skickats ut..
jag är 21.
Swish tror jag kan bokföras. Försök koppla det till en specifik vara bara.
Du kommer behöver redovisa dag för dag, månad för månad (kronologiskt). Så börja leta kvitton eller iaf vad betalningarna gått till. Spara alla swish kvitton och skriv vad de betalats för.
Hursomhelst så kommer du behöva få hjälp med detta. Men det löser sig nog.
Bra att du har kontakt med jurist etc.

Mitt enda råd just nu är som sagt att leta upp alla utlägg och koppla dem till betalningar du gjort.

Återkom gärna imorgon om hur det går.
Citera
2020-02-11, 19:52
Medlem
Citat:
Älskar det jag gör. Lovar på heder och samvete att jag bara ville bli skuldfri. Hade till och med investerare som väntade på att jag skulle bli det. Därefter skulle dem få styra och ställa med skv etc..
Ja, men vet inte riktigt hur du tänkte när du inte startat bolag. Har svårt att se att investerare skulle investera om det inte finns något att investera i. Jag menar, har du inte riktigt bolag så kan de ju inte investera i något. Men men..., uppenbarligen är du duktig på det du gör. Så tror det kommer lösa sig för dig. Ha koll på plus & minus bara. Svårare än så är det inte.
Citera
2020-02-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ja, men vet inte riktigt hur du tänkte när du inte startat bolag. Har svårt att se att investerare skulle investera om det inte finns något att investera i. Jag menar, har du inte riktigt bolag så kan de ju inte investera i något. Men men..., uppenbarligen är du duktig på det du gör. Så tror det kommer lösa sig för dig. Ha koll på plus & minus bara. Svårare än så är det inte.
Dina svar har varit den enda ljusa punkten denna veckan. Tack för din förståelse och hjälp
Citera
2020-02-11, 20:34
Medlem
Citat:
Dina svar har varit den enda ljusa punkten denna veckan. Tack för din förståelse och hjälp
Det kommer lösa sig.
Alla gör misstag i början men uppenbarligen är du begåvad så tror du löser det. Du är ung också så du betalar av eventuella skulder i ett nafs. Speciellt med den typen av omsättningsökning. Galet bra! (Räkna förövrigt även inkomst, så att de inte har skönstaxerat dig).
Har du tjänat mer än vad de uppger så är det ju bra. Men har du tjänat mindre så kan det vara bra att uppge.
Senast redigerad av -modestyblaise- 2020-02-11 kl. 20:41.
Citera
2020-02-12, 00:14
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Inte menat att skattefiffla. Sista jag vill göra. Är 21 och ville bara bli skuldfri efter att jag tagit jävligt dumma beslut...
Fyfan vad dum jag känner mig nu...

Nej det har jag inte heller påstått. Men om man har ett AB så minskar risken att du som person hamnar i ekonomiskt trångmål om bolaget går dåligt. Det löser sig på ett eller annat sätt ska du se om du bara tar lite hjälp av nån. Sen har du lärt dig något och du är inte den första eller den sista som gör misstag.
Citera
2020-02-12, 08:39
Medlem
Citat:

Det är ganska många som inte förstår man måste starta bolag. Man kanske borde lära det i skolan.

Sen angående bokföring så brukar jag göra som så att vi hämtar ut det från bankkontot direkt. Det finns så man hämtar ut det som Excel. Det kräver förstås man har ett separat bankkonto så man kan skilja på privat och företag (fixas enkelt på internetbanken men jag tror man får ringa ett samtal).

Sedan klistra in i ett kalkylprogram och sortera inkomster och utgifter. Sedan räknar man ut inkomster exkl moms genom att ta det gånger 0,8 och gör samma med utgifter. Det man måste tänka på angående moms är att det aldrig är att betrakta som en del av inkomst.

Ja det är väl grunden.
Citera
2020-02-12, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det är ganska många som inte förstår man måste starta bolag. Man kanske borde lära det i skolan.

Sen angående bokföring så brukar jag göra som så att vi hämtar ut det från bankkontot direkt. Det finns så man hämtar ut det som Excel. Det kräver förstås man har ett separat bankkonto så man kan skilja på privat och företag (fixas enkelt på internetbanken men jag tror man får ringa ett samtal).

Sedan klistra in i ett kalkylprogram och sortera inkomster och utgifter. Sedan räknar man ut inkomster exkl moms genom att ta det gånger 0,8 och gör samma med utgifter. Det man måste tänka på angående moms är att det aldrig är att betrakta som en del av inkomst.

Ja det är väl grunden.
Excel känns väl lite gammalt. Finns bra appar där man fotar av kvittot så har man det sparat direkt och som läser av all data. Datum/moms/netto/brutto etc.

Ja, med tanke på att det blir vanligare och vanligare att starta eget bolag så borde man verkligen få grunden i skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in