Citat:
Ursprungligen postat av
Stretford
Tjenare,
Fick mail idag ifrån skatteverket att jag 2018 omsatt 538k och 2019 omsatt 938k.
Har en dyr hobby som jag livnärt mig på under tiden. Har inte riktigt livnärt mig på det då jag inte tjänat något på Jag har inte redovisat någon lön i min inkomstdeklaration för det är liksom sanningen.
Här är problemet. Har inte tagit ut någon lön. Allt har gått till skulder samt att allt inte var vinst.
”Vinsten” som gjordes gick direkt till skulder. Jag fick flytta hem till mina föräldar, sålt allt jag äger för att iprincip bli skuldfri.
Nu kommer detta. Vad är det dem ska beskatta mig på egentligen? Har inga pengar kvar från de då allt som sagt har gått till skulder.
Är orolig för en skattesmäll på flera hundra tusen trots att jag faktiskt inte gjort någon vinst...
Någon som vet något mer? Eller kan mer om ämnet?
All hjälp uppskatts
Du verkar inte riktigt förstå hur det fungerar med skulder och privatekonomi.
1. Du har inte haft en "hobbyverksamhet". Du har haft en enskild firma som du inte har registrerat, bara det är ett jävla övertramp. Läs på om vad som krävs för att någonting skall vara en hobbyverksamhet.
2. Du kan inte betala av dina privata skulder med oskattade slantar. Hade du haft skulderna i ett bolag hade du kunnat betala av dem - men det har du inte eftersom du inte har ett bolag.
Skönsbeskattningen är:
De anser att du har ett bolag. Du skall således betala bolagsskatt på vinsten i bolaget samt skönsbeskattningen på den. Totalt ska du betala ca 40-50% av din totala vinst. Om du inte kan visa några kvitton på utlägg så är din omsättning din vinst. Enjoy.
Ett tips är att starta en enskild firma om du ska fortsätta att trixa.
Det är min förståelse av ditt problem iallafall. Om någon skattejurist eller skatteekonom kan lägga till någonting vore toppen.