• 1
  • 2
2020-02-11, 02:25
Medlem
Tjenare,
Fick mail idag ifrån skatteverket att jag 2018 omsatt 538k och 2019 omsatt 938k.
Har en dyr hobby som jag livnärt mig på under tiden. Har inte riktigt livnärt mig på det då jag inte tjänat något på Jag har inte redovisat någon lön i min inkomstdeklaration för det är liksom sanningen.

Här är problemet. Har inte tagit ut någon lön. Allt har gått till skulder samt att allt inte var vinst.
”Vinsten” som gjordes gick direkt till skulder. Jag fick flytta hem till mina föräldar, sålt allt jag äger för att iprincip bli skuldfri.
Nu kommer detta. Vad är det dem ska beskatta mig på egentligen? Har inga pengar kvar från de då allt som sagt har gått till skulder.

Är orolig för en skattesmäll på flera hundra tusen trots att jag faktiskt inte gjort någon vinst...

Någon som vet något mer? Eller kan mer om ämnet?

All hjälp uppskatts
Citera
2020-02-11, 02:33
Medlem
TorePunks avatar
Privatekonomi? Omsatt?

Företag?
Citera
2020-02-11, 03:01
Medlem
Vad kör du för svartjobb
Citera
2020-02-11, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stretford
Tjenare,
Fick mail idag ifrån skatteverket att jag 2018 omsatt 538k och 2019 omsatt 938k.
Har en dyr hobby som jag livnärt mig på under tiden. Har inte riktigt livnärt mig på det då jag inte tjänat något på Jag har inte redovisat någon lön i min inkomstdeklaration för det är liksom sanningen.

Här är problemet. Har inte tagit ut någon lön. Allt har gått till skulder samt att allt inte var vinst.
”Vinsten” som gjordes gick direkt till skulder. Jag fick flytta hem till mina föräldar, sålt allt jag äger för att iprincip bli skuldfri.
Nu kommer detta. Vad är det dem ska beskatta mig på egentligen? Har inga pengar kvar från de då allt som sagt har gått till skulder.

Är orolig för en skattesmäll på flera hundra tusen trots att jag faktiskt inte gjort någon vinst...

All hjälp uppskatts

Du verkar inte riktigt förstå hur det fungerar med skulder och privatekonomi.

1. Du har inte haft en "hobbyverksamhet". Du har haft en enskild firma som du inte har registrerat, bara det är ett jävla övertramp. Läs på om vad som krävs för att någonting skall vara en hobbyverksamhet.
2. Du kan inte betala av dina privata skulder med oskattade slantar. Hade du haft skulderna i ett bolag hade du kunnat betala av dem - men det har du inte eftersom du inte har ett bolag.

Skönsbeskattningen är:

De anser att du har ett bolag. Du skall således betala bolagsskatt på vinsten i bolaget samt skönsbeskattningen på den. Totalt ska du betala ca 40-50% av din totala vinst. Om du inte kan visa några kvitton på utlägg så är din omsättning din vinst. Enjoy.

Ett tips är att starta en enskild firma om du ska fortsätta att trixa.
Det är min förståelse av ditt problem iallafall. Om någon skattejurist eller skatteekonom kan lägga till någonting vore toppen.
Citera
2020-02-11, 06:17
Medlem
cacas avatar
Citat:
Tjenare,

All hjälp uppskatts
Du kommer troligen få en rejäl smäll av Skatteverket, med den omsättningen och troligen ingen ordentlig bokföring kör de på omsättningen så jag uppskattar du får en sköntaxering och en faktura att inbetala till Skatteverket på 7-8 hundra tusen sen lite avgifter på det så räkna med en miljon.

RSV har som praxis gå hårt i dessa ärenden just för tvinga folk förstå att de ska deklarera sina inkomster.
Citera
2020-02-11, 06:49
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Har en dyr hobby som jag livnärt mig på under tiden.

All hjälp uppskatts

https://www.skatteverket.se/privat/s...680003940.html

Precis som andra sagt så är du skyldig att redovisa alla inkomster du får från en hobbyverksamhet, så ja, du verkar vara på väg att få en skönstaxering och behöva betala sexsiffriga belopp i skatt.
Citera
2020-02-11, 07:30
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Du verkar inte riktigt förstå hur det fungerar med skulder och privatekonomi.

1. Du har inte haft en "hobbyverksamhet". Du har haft en enskild firma som du inte har registrerat, bara det är ett jävla övertramp. Läs på om vad som krävs för att någonting skall vara en hobbyverksamhet.
2. Du kan inte betala av dina privata skulder med oskattade slantar. Hade du haft skulderna i ett bolag hade du kunnat betala av dem - men det har du inte eftersom du inte har ett bolag.

Skönsbeskattningen är:

De anser att du har ett bolag. Du skall således betala bolagsskatt på vinsten i bolaget samt skönsbeskattningen på den. Totalt ska du betala ca 40-50% av din totala vinst. Om du inte kan visa några kvitton på utlägg så är din omsättning din vinst. Enjoy.

Ett tips är att starta en enskild firma om du ska fortsätta att trixa.
Det är min förståelse av ditt problem iallafall. Om någon skattejurist eller skatteekonom kan lägga till någonting vore toppen.

Du skriver

"De anser att du har ett bolag. Du skall således betala bolagsskatt på vinsten i bolaget samt skönsbeskattningen på den"

Varför skulle "de" anse att TS har ett bolag?

Bolagsskatt, hur kom du fram till det?

Vet du vad ett bolag är?
Senast redigerad av trottwell 2020-02-11 kl. 08:03.
Citera
2020-02-11, 07:37
Medlem
TorePunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du skriver

"De anser att du har ett bolag. Du skall således betala bolagsskatt på vinsten i bolaget samt skönsbeskattningen på den"

Varför skulle "de" anse att TS har ett bolag?

Jag aldrig sett skatteverket skriva "omsatt" till en privatperson. Denna skrivning tyder på att Skatteverket anser att han har ett bolag. Och då betalar man bolagsskatt.
Citera
2020-02-11, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorePunk
Jag aldrig sett skatteverket skriva "omsatt" till en privatperson. Denna skrivning tyder på att Skatteverket anser att han har ett bolag. Och då betalar man bolagsskatt.
Bolagsskatt gäller för AB, en enskild firma beskattas av ägaren som dessutom påförs egenavgifter på resultatet.
Citera
2020-02-11, 07:52
Medlem
TorePunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Bolagsskatt gäller för AB, en enskild firma beskattas av ägaren som dessutom påförs egenavgifter på resultatet.

Rätt, med tanke på hur TS uttrycker sig så är det väl näppeligen ett AB.
Citera
2020-02-11, 08:02
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorePunk

Vet du vad ett bolag är?

Skatteverket kommer att anse att TS har bedrivit näringsverksamhet som enskild näringsidkare, det är inget bolag och en enskild näringsidkare betalar ingen bolagsskatt.
Citera
2020-02-11, 08:11
Medlem
Citat:
Tjenare,

All hjälp uppskatts

Som redan sagts så anser Skatteverket att du driver antingen en hobbyverksamhet eller enskild näring. Oavsett vilken form så riskerar du att få betala en massa skatt och egenavgifter och kanske moms och skattetillägg.

Försök hitta underlag för vilka kostnader du haft i hobbyn/näringen så att du kan få ner den vinst du ska betala skatt på. Annars kommer skatteverket bara räkna med låga kostnader när de skönsbeskattar dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in