2020-12-04, 20:14
Medlem
DogsDAmours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Vill de göra intryck av att de gubbgissar fram siffrorna så vi ska tro de är grymma på "överslag"? Alla kan kolla att kalendern kostade exakt 200 kr och podderskorna själva sagt de sålt 11500 st.

Nänä, den lätte går man inte på.

Ingen har försökt lura dig. Segmentet handlar om det kvalitativa resonemanget i att de drar in så mycket pengar, inte om det kvantitativa ämnet matematik.
Citera
2020-12-04, 20:17
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogsDAmour
Ingen har försökt lura dig. Segmentet handlar om det kvalitativa resonemanget i att de drar in så mycket pengar, inte om det kvantitativa ämnet matematik.

Märkligt då att dra siffran 199 och 11000 när det finns korrekta siffror där ute så man inte behöver göra ett "överslag". Men jag har inte hört segmentet så ska inte säga för mycket.
Citera
2020-12-04, 20:34
Medlem
DogsDAmours avatar
Citat:
Märkligt då att dra siffran 199 och 11000 när det finns korrekta siffror där ute så man inte behöver göra ett "överslag". Men jag har inte hört segmentet så ska inte säga för mycket.

Hehe du har helt rätt. Det tog mig 5 sekunder att googla fram 11500 och 200. Vet i fan vad de får de andra siffrorna ifrån men oavsett det så är det vad de säger i segmentet. Det påverkar egentligen inte resonemanget nämnvärt heller.
Citera
2020-12-04, 22:15
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Mediepodden med bl.a Emanuel Karlsten (vinnare av Stora Journalistpriset 2020) tar åter upp Flashback Forever.

Segmentet om podden håller på tiden 24:10-27:10. De nämner att de drar in ca 200.000 kr/mån. Men de är ännu mera imponerade av idén med julkalendern som de kallar briljant. De gör en slags överslagsräkning med att de sålt ca 11,000 julkalendrar a´199:- styck, vilket gör en summa på cirka 2 miljoner kronor bara för julkalendern.

https://play.acast.com/s/mediepodden...9-04c5bc8ebdc0
Anses det här vara bra pengar från Karlsten och gänget? Inser de inte skillnaden mellan summan man fakturerar och vad man får ut efter skatt? 2 miljoner räcker väl för att de tre personerna (efter att de betalat de som skall rita, producera och skicka ut kalendern) skall slippa ta ett vanligt jobb på ca 3 månader.
Citera
2020-12-04, 22:34
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Mediepodden med bl.a Emanuel Karlsten (vinnare av Stora Journalistpriset 2020) tar åter upp Flashback Forever.

Segmentet om podden håller på tiden 24:10-27:10. De nämner att de drar in ca 200.000 kr/mån. Men de är ännu mera imponerade av idén med julkalendern som de kallar briljant. De gör en slags överslagsräkning med att de sålt ca 11,000 julkalendrar a´199:- styck, vilket gör en summa på cirka 2 miljoner kronor bara för julkalendern.

https://play.acast.com/s/mediepodden...9-04c5bc8ebdc0

Läste i en intervju att dom hade ett breakeven på 2000 kalendrar.

Det är ju så att det är en fast summa för original mm och sen en rörlig kostnad per tryckt ex. Plus att du får dra bort moms och frakt (som inte lär vara 5 kr då det är skrymmande etc)
Skulle gissa på drygt 100 kr per ex över 2000, så 8500 x 100 = 850 000. På vilket du skall dra sociala avgifter, källskatt mm. Visst en bra affär men det unnar jag dom.
Citera
2020-12-04, 22:54
(FB) Jag är ledsen, men(..jag måste få ställa frågan, finns det mer av denna tjej?//Mod)..

Kommer denna tråd bli nästa års julkalender ;P?
Citera
2020-12-05, 00:21
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Sluta. Du vet mycket väl vad vi heter och ditt hat är varken större eller mindre än vårt. 🙂

Minns seriöst inte din medmobbares namn, men ser jag det känner jag igen det.

Hat mot vad?
Podden?
Jag hatar absolut inte podden.
Skulle inte lägga ner ens en sekund på något/någon jag hatar.
Döm inte mej efter dej gumman 😘

On topic; har inte haft tid att lyssna på dagens avsnitt så tänkte götta ner mej i sängen när romdrinken är uppdrucken och mysa.
Min enda kritik hittills är att dessa kalenderavsnitt är för korta.
Släpper dom tisdagsavsnitt som vanligt tar jag tillbaka min kritik.
Men vad fan, en kvart?
Då har man precis hunnit gona in sej och börjat skratta med magen.
Citera
2020-12-05, 00:26
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Du blev visst citerad?

Jävla Humbug att ha flyt med damerna

Citat:
Humbug gjorde riktigt bra ifrån sig, men hörde de citerade även dig

Ett Flashbackigt avsnitt på många sätt. Kalendern levererar mer och mer för varje dag. Roligt att de uppmärksammade denna tråd för första gången också.

Humbug gjorde enligt mej ett mycket bra intryck.
Verkar vara en hyvens snubbe med en del innanför pannbenet.
Iofs samma intryck jag fått av honom här på forumet.
Kul att han ställde upp.
Citera
2020-12-05, 00:31
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Mm, men det gick nog hyfsat. Tack för att ni inte hatade det dom klippte det bra
Får man erbjudandet att bli en lucka i en julkalender är det bara dumt att tacka nej, trots att själva företeelsen med intervjuer gör mig fullständigt livrädd.

Jag tycker att du gjorde riktigt bra ifrån dej.
Märktes inte ett dugg att du var nervös.
Bra när "normala" snubbar som du ställer upp och visar att alla på forumet inte är freaks eller helt sjuka i huvudet.
Bra jobbat, Humbug 👍
Citera
2020-12-05, 05:05
Medlem
DogsDAmours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Läste i en intervju att dom hade ett breakeven på 2000 kalendrar.

Det är ju så att det är en fast summa för original mm och sen en rörlig kostnad per tryckt ex. Plus att du får dra bort moms och frakt (som inte lär vara 5 kr då det är skrymmande etc)
Skulle gissa på drygt 100 kr per ex över 2000, så 8500 x 100 = 850 000. På vilket du skall dra sociala avgifter, källskatt mm. Visst en bra affär men det unnar jag dom.

Ja, det kanske stämmer. Du hade ett rimligare svar än personen ovan iaf, som bara drog slutsatsen att Emanuel Karlsten inte känner till begreppet skatt....

Men som sagt tror inte det här var meningen att bli en övning i matematik. Det var nog inte poängen.Det viktiga var det kvalitativa resonemanget att just i den här branschen är det bra jobbat av podderskorna att ha hittat ett "hål i marknaden".
Senast redigerad av DogsDAmour 2020-12-05 kl. 05:08.
Citera
2020-12-05, 07:55
Moderator
Humbugs avatar
Funderat en del på lucka 24. Tänker inte öppna på förhand så jag kan bara gissa, men vore det inte trevligt om man luskat reda på böglyftarna själva?
Kanske skulle någon form av medgivande från de inblandade också kunna betraktas som lite av ett krav för att över huvud taget kunna genomföra kalendern.
Spänningen är nästan löjligt olidlig!

Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Jag tycker att du gjorde riktigt bra ifrån dej.
Märktes inte ett dugg att du var nervös.
Bra när "normala" snubbar som du ställer upp och visar att alla på forumet inte är freaks eller helt sjuka i huvudet.
Bra jobbat, Humbug 👍

Tack, kul att höra! *facebookhjärta*
Citera
2020-12-05, 10:46
Moderator
Carlboms avatar
Lucka #5 i kalendern.

https://imgur.com/a/OpUndPw

QR-koden tar oss till inlägg:

(FB) Historien bakom böglyftet

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera