2020-02-10, 14:56
Medlem
Bergakungens avatar
Mycket talar för att det handlar om en impulshandling från någon i de här fordonens närområde. De här bilarna är helt vägdugliga, och kan köras utan specialkunskaper. De är inte pansrade, men har viss förmåga att skydda besättningen mot markladdningar (minor, IED).

För att de litet mer sinistra motiven skall vara relevanta måste vi anta att bilarna står obevakade, men fulla med militärgodis, vapen, sprängmedel, kryptonycklar, krypteringsapparater, signalspaningsutrustning, telekrigsutrustning etc etc. Det är inte så troligt.
Citera
2020-02-10, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Pingu
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7402081

Det här skulle jag vilja veta mer om. Vad är det för fordon? Hur har det gått till? Vad är det för nissar som ligger bakom osv, osv.
Någon som har koll?

Finns inget annat land än Sverige där man vågar sno material från militären, laglösheten är så sjuk här
Citera
2020-02-10, 16:16
Medlem
Hursomhelstings avatar
Hur kom fordonen igenom vakten?

Det är slappt i det militära, mycket snack, jag kommer ihåg där jag låg när jag gjorde lumpen, efter ett tag så kom det till min kännedom om ett maskerat hål i stängslet därigenom det pågick full trafik med alkoholhaltiga drycker och kvinnor inklusive att jag och mina polare tog bonnpermis.

Jag tänkte där och då att Fi mycket väl kan nyttja passagen, det fanns som oftast kvinnor inne på området och fan vet vilka dem var, en del tjejer pratade lite så underlig ej lokal dialekt och som ung att vem fan bryr sig och i det stora hela att jag brydde mig inte alls då lumpen var i stort en fars värre än på film.
Citera
2020-02-10, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Böhöhöhöhö, jag blev dissad efter noterna för att jag reciterade vad du skrev, böööööööööh!

Frågan kvarstår; vad är det som får dig att misstänka hemliga koder m.m. legat löst i nämnda galtar?

Vad ryssen tycker är intressant är den förmodade radiokommunikationsutrustning med hemliga koder till alla svenska ambassader, högst hemliga koder m.m. som förmodas legat i dessa fordon uppställda i ett förråd/maskinhall, det är ju det som skrivs, inte att främmande makt ska kolla om det finns rost på ramen.
Du har inte läst tråden ser jag... folk säger att dom stulits för att reverseenginera dom å sånt 😂😂 å du vet inte nått om försvaret heller märker jag... tror su på fullaste allvar att försvaret förvarar koder till ambassader i 2 sketna fordon? Sånna typer av koder ändras typ varje dag... du verkar tro tt deras kryptering är rövarspråket eller nått 😂😂😂
Citera
2020-02-10, 19:21
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Hur kom fordonen igenom vakten?

Det är slappt i det militära, mycket snack, jag kommer ihåg där jag låg när jag gjorde lumpen, efter ett tag så kom det till min kännedom om ett maskerat hål i stängslet därigenom det pågick full trafik med alkoholhaltiga drycker och kvinnor inklusive att jag och mina polare tog bonnpermis.

Jag tänkte där och då att Fi mycket väl kan nyttja passagen, det fanns som oftast kvinnor inne på området och fan vet vilka dem var, en del tjejer pratade lite så underlig ej lokal dialekt och som ung att vem fan bryr sig och i det stora hela att jag brydde mig inte alls då lumpen var i stort en fars värre än på film.
Fordonen stod inte inne på regementsområdet.
Citera
2020-02-10, 19:24
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
du stoppar inte detta fordon med ett automatvapen nä det krävs nog lite starkare grejer mot en sådan bjässe..

dvs nytt terror-attentat låter troligt...
Citera
2020-02-10, 19:25
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Mycket talar för att det handlar om en impulshandling från någon i de här fordonens närområde. De här bilarna är helt vägdugliga, och kan köras utan specialkunskaper. De är inte pansrade, men har viss förmåga att skydda besättningen mot markladdningar (minor, IED).
Vadå inte "pansrade"? Varför svamlar du?

Ballistiskt skydd:

Stanag 4569A level 1 - 7,62 × 51 mm NATO projektil, 5,56 × 45 mm NATO projektil med skjutavstånd 30 m
Stanag 4569A level 2 - kan uppnås om fordonet förses med tilläggsskydd (finns 20 bolt-on kit som ger level II, går att flytta mellan fordon)

Citat:
Ursprungligen postat av bergakungen
För att de litet mer sinistra motiven skall vara relevanta måste vi anta att bilarna står obevakade, men fulla med militärgodis, vapen, sprängmedel, kryptonycklar, krypteringsapparater, signalspaningsutrustning, telekrigsutrustning etc etc. Det är inte så troligt.
Det är noll troligt. Vapen med mera förvaras i, vadå? En -----
Citera
2020-02-10, 19:29
Medlem
Willy-45s avatar
Enligt senaste rapporter har nycklarna "förvarats i närheten"..
Citera
2020-02-10, 19:52
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Fordonen stod inte inne på regementsområdet.

Ännu värre, i ett obevakat mobförråd alltså.

Dem kärrorna är nog på väg till Ukraina.
Citera
2020-02-10, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Ännu värre, i ett obevakat mobförråd alltså.

Dem kärrorna är nog på väg till Ukraina.

Nej, dom är åtefunna.
Citera
2020-02-10, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Svenska försvarsmakten gör sig ännu en gång till åtlöje.
Var är säkerheten?

Ja! Samma sak när högvakten blev ifråntagen sitt gevär av någon klädd i tomtedräkt.

Eller när kriminella lade förföljde försvarsmaktens träning och dom fick lämna ifrån sig sina vapen.. jäkla fjollor
Citera
2020-02-10, 23:10
Medlem
cephs avatar
För att reda ut några saker:

1. Fordonen stod i en förrådsanläggning i ett skogsparti intill Hummelsta, utanför Enköping. Ingen egentlig "bas" eller något. Denna förrådsanläggning (en samling "mobförråd", s.a.s.) verkar ha vart obevakad (som i obemannad), vid tidpunkten för brottet. Förövarna verkar dock ha haft god kännedom om det hela, då det idag framkom att startnycklar fanns i nära anslutning till fordonen, och att de är lite speciella att köra. Luktar insider direkt, där.

2. Förövarna ska ha snott fordonen mellan den 4-5 Februari (på natten eller under tidig morgon, får man förmoda), och verkar ganska raskt fått kalla fötter och lämnat ett i Tillberga, blott 18km därifrån fågelvägen direkt samma dag på en parkering vid ett äldreboende i orten.

Den som anmälde det sa att bilen stått där sedan åtminstone eftermiddagen den femte (nyheten kring hela grejen nådde media först morgonen den sjätte)...

Senare fanns den andra en bit längre norrut på samma färdväg nordväst, i ett skogsparti intill Möklinta (ca. 50km fågelvägen från förrådet).

3. Förövarna verkar bara raskt ha dumpat fordonen på detta sätt, vilket tyder på att det inte fanns någon större plan bakom det hela.

4. Galten är ingen superduperpansargrej - det är ett militärt specat hjulfordon med viss skyddsnivå men ingen stridsvagn direkt. Du kan preja ned en Galt med en annan bil, eller skjuta sönder den med valfritt pansarvärnsvapen eller bara pb-ammo typ .308 (tänk AK4) och uppåt. Det är ingen stridsvagn, som sagt.

5. Ryssarna har egna bilar i samma eller bättre skyddsklass, och har själva köpt in och petat på just RG-32 (de köpte Iveco LMV istället, tillsammans med sina egenproducerade "Tiger" m.fl.), så någon tokig, djärv spionhistoria känns bra långsökt.

6. Inte i helvete skulle Försvarsmakten förvara superhemliga kryptonycklar i någon random militärbil som står i ett obevakat förråd utanför Enköping.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in