2020-02-07, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Andra hittad i Möklinta 👍

Haha
De hälsade på mamma på hemmet och sedan drog de rakt upp i skogen. Lite kul prank över det hela. Medias spekulationer om främmande makt får dem att se rätt löjliga ut. Men det är de väl vana vid. Klirr i kassan fick de i alla fall.
Citera
2020-02-07, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-01-01
I dessa situationer så är det väl förmodligen proffs eller idioter? Inget mellanting?

Varför utfärdas rikslarm? Kan väl inte ha funnits något av värde i bilarna?
Bilen i sig kanske har ett bra värde av ett rimligt skäl , eller du tror om de gav sig på och stål ett Jasplan så skulle försvaret klappa sig på knäna av skratt .
Nixpix Jose
Citera
2020-02-07, 15:37
Medlem
Citat:
I dessa situationer så är det väl förmodligen proffs eller idioter? Inget mellanting?

Varför utfärdas rikslarm? Kan väl inte ha funnits något av värde i bilarna?
Bilen i sig kanske har ett bra värde av ett rimligt skäl , eller du tror om de gav sig på och stal ett Jasplan så skulle försvaret klappa sig på knäna av skratt .
Nixpix Jose
Citera
2020-02-07, 15:37
Medlem
Stöld av två terrängfordon utgör knappast ett hot mot rikets säkerhet. Det är dock kanske läge att utrusta alla militära fordon med gps-sändare. Trodde jag var standard.
Citera
2020-02-07, 15:39
Medlem
FashionMonsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamerror
dessa stollar som tror det handlar om spioneri.
Det är inte ett toppmodernt stridsflygplan.

Citat:
Ursprungligen postat av unknowman
Ellerhur, och folk som tror man förvarar sambandsutrustning och kryptonycklar i förrådsställda bilar. xD

Ursäkta mig då men kanske inte Svenska försvaret visar upp varenda detalj, antenn och specialfunktioner på sina mässor.
Nu visade det sig vara buskörning vilket är positivt och förhoppningsvis resulterar i att dom höjer säkerhetsnivån på sina lagerlokaler.
Citera
2020-02-07, 15:44
Medlem
FashionMonsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defunct
Stöld av två terrängfordon utgör knappast ett hot mot rikets säkerhet. Det är dock kanske läge att utrusta alla militära fordon med gps-sändare. Trodde jag var standard.

Underbart om fienden hackar systemet och får i princip översikt på vart varenda bil rör sig.
Nu används ju förmodligen GPS på något sätt för att ha möjlighet att synkronisera ett anfall med t.ex stridsvagnar, men kryptonycklarna är antagligen ganska säkra och avancerade i så fall.

Försöker inte dissa dig vet lika lite som dig bara att jag såg filmen om våra Leopard 2or som verkade fungera väldigt bra i samarbete med varandra, vilket kräver kommunikation både sinsemellan men också med kommandocentral.

Så... varför har dom ingen GPS? installeras dom / aktiveras dom bara när det är dags och är typ 4096bits krypterade.
Citera
2020-02-07, 16:06
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Jag förstår ju att du är mongoloid, men det kan väl inte vara så svårt att begripa att Transportstyrelsen inte har och aldrig har haft uppgifter om militära fordon. Försvarsmakten har sitt eget register.

Så fungerar det inte hemma hos dig i Ryssland, men så fungerar det i Sverige
Vad trevligt att en slagen som en svensk med mindervärdeskomplex och som då själv bor i den humanitära stormakten swedistan samt även nu då dessutom är nordens fattigaste land och utan framtid sitter och klankar ner på det stora landet i öster och som då har all framtid framför sig till skillnad imot sverige.

Om du läser en gång till så ser du att jag frågade hur det fungerar med registreringen av militärfordon skulle jag nu veta hur det fungerar så hade jag ju aldrig behövt fråga heller eller hur och den lilla detaljen glömde du bort i din iver över att försöka kasta skit på mig vilket inte biter då jag skiter stort stycke i en indoktrinerad idiotsvensk som dig.
Citera
2020-02-07, 16:09
Medlem
Fizzbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamerror
dessa stollar som tror det handlar om spioneri.
Det är inte ett toppmodernt stridsflygplan.

Spioneri snarare på vår beredskap, hur vi agerar, hur bevakat det är etc. Precis som masten i Borås
Citera
2020-02-07, 16:22
Medlem
Citat:
Ok, jag kan verkligen ingenting om detta. Däremot, det jag syftade på verkar jag åtminstone ha prickat "rätt" på...

För att göra tråden ännu mer intressant för oss som inte kan sånt här, vad står MB för? B som i Beredskap? Vet ej vad M står för :P
Mercedes Benz måhända?
Citera
2020-02-07, 16:26
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defunct

Det är militära fordon det handlar om så GPS-sändare kanske är en otroligt dålig idé.

Det hetaste förslaget som skrivits i tråden är det om att bilarna kan ha innehållit teknik kopplat till de funktioner som finns på regementet. Känsliga system av mer hemlig delikat karaktär.

Ett förslag kan vara:
- Totalförsvarets signalskyddsskola, TSS, utbildar personal vid Regeringskansliet, statliga myndigheter och Försvarsmakten i hantering av olika kryptosystem. Skolan är en del av Utbildningsavdelningen vid LedSS.
Kanske bilarna innehöll känslig kryptoutrustning.

Därav rikslarmet troligen.
Citera
2020-02-07, 16:28
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Det är militära fordon det handlar om så GPS-sändare kanske är en otroligt dålig idé.

Det hetaste förslaget som skrivits i tråden är det om att bilarna kan ha innehållit teknik kopplat till de funktioner som finns på regementet. Känsliga system av mer hemlig delikat karaktär.

Ett förslag kan vara:
- Totalförsvarets signalskyddsskola, TSS, utbildar personal vid Regeringskansliet, statliga myndigheter och Försvarsmakten i hantering av olika kryptosystem. Skolan är en del av Utbildningsavdelningen vid LedSS.
Kanske bilarna innehöll känslig kryptoutrustning.

Därav rikslarmet troligen.

Knappast förrådsställda då.
Citera
2020-02-07, 16:40
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FashionMonster
Underbart om fienden hackar systemet och får i princip översikt på vart varenda bil rör sig.
Nu används ju förmodligen GPS på något sätt för att ha möjlighet att synkronisera ett anfall med t.ex stridsvagnar, men kryptonycklarna är antagligen ganska säkra och avancerade i så fall.

Försöker inte dissa dig vet lika lite som dig bara att jag såg filmen om våra Leopard 2or som verkade fungera väldigt bra i samarbete med varandra, vilket kräver kommunikation både sinsemellan men också med kommandocentral.

Så... varför har dom ingen GPS? installeras dom / aktiveras dom bara när det är dags och är typ 4096bits krypterade.

I krigszoner har man gps puckar på varje bil oftast från företag som track24. Att man i fredstid i Sverige inte har koll på dyr och speciell utrustning som en Galt är fullständigt bedrövligt vad kostar en sån 7-10 miljoner? Om du är orolig att den hackas så kan vi ju ta bort gps puckarna i händelse av krig. De Gps puckarna jag pratar om är relativt stora, ligger synligt på instrumentpanelen eller sitter utanpå på taket. Dessa går lätt att skruva ur. Man abonnerar dessutom på Gps funktionerna och dessa kan tagits ur bruk. Men anser att så pass dyr utrustning borde ha dold gps med trackers funktion typ som vanliga bilar, motorcyklar och grävmaskiner har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in