2020-02-10, 23:18
Medlem
GoUoDs avatar
'
Citat:
Ursprungligen postat av last1
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Böhöhöhöhö, jag blev dissad efter noterna för att jag reciterade vad du skrev, böööööööööh!

Frågan kvarstår; vad är det som får dig att misstänka hemliga koder m.m. legat löst i nämnda galtar?

Vad ryssen tycker är intressant är den förmodade radiokommunikationsutrustning med hemliga koder till alla svenska ambassader, högst hemliga koder m.m. som förmodas legat i dessa fordon uppställda i ett förråd/maskinhall, det är ju det som skrivs, inte att främmande makt ska kolla om det finns rost på ramen.
Du har inte läst tråden ser jag... folk säger att dom stulits för att reverseenginera dom å sånt 😂😂 å du vet inte nått om försvaret heller märker jag... tror su på fullaste allvar att försvaret förvarar koder till ambassader i 2 sketna fordon? Sånna typer av koder ändras typ varje dag... du verkar tro tt deras kryptering är rövarspråket eller nått 😂😂😂
Jag skrev det till dig i sarkastisk anda, dessutom som en opponerande fråga - för att du inte verkade fatta vad det bölades om - pucko.
Citera
2020-02-11, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
För att reda ut några saker:

1. Fordonen stod i en förrådsanläggning i ett skogsparti intill Hummelsta, utanför Enköping. Ingen egentlig "bas" eller något. Denna förrådsanläggning (en samling "mobförråd", s.a.s.) verkar ha vart obevakad (som i obemannad), vid tidpunkten för brottet. Förövarna verkar dock ha haft god kännedom om det hela, då det idag framkom att startnycklar fanns i nära anslutning till fordonen, och att de är lite speciella att köra. Luktar insider direkt, där.

2. Förövarna ska ha snott fordonen mellan den 4-5 Februari (på natten eller under tidig morgon, får man förmoda), och verkar ganska raskt fått kalla fötter och lämnat ett i Tillberga, blott 18km därifrån fågelvägen direkt samma dag på en parkering vid ett äldreboende i orten.

Den som anmälde det sa att bilen stått där sedan åtminstone eftermiddagen den femte (nyheten kring hela grejen nådde media först morgonen den sjätte)...

Senare fanns den andra en bit längre norrut på samma färdväg nordväst, i ett skogsparti intill Möklinta (ca. 50km fågelvägen från förrådet).

3. Förövarna verkar bara raskt ha dumpat fordonen på detta sätt, vilket tyder på att det inte fanns någon större plan bakom det hela.

4. Galten är ingen superduperpansargrej - det är ett militärt specat hjulfordon med viss skyddsnivå men ingen stridsvagn direkt. Du kan preja ned en Galt med en annan bil, eller skjuta sönder den med valfritt pansarvärnsvapen eller bara pb-ammo typ .308 (tänk AK4) och uppåt. Det är ingen stridsvagn, som sagt.

5. Ryssarna har egna bilar i samma eller bättre skyddsklass, och har själva köpt in och petat på just RG-32 (de köpte Iveco LMV istället, tillsammans med sina egenproducerade "Tiger" m.fl.), så någon tokig, djärv spionhistoria känns bra långsökt.

6. Inte i helvete skulle Försvarsmakten förvara superhemliga kryptonycklar i någon random militärbil som står i ett obevakat förråd utanför Enköping.

+1
Citera
2020-02-11, 09:29
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Vadå inte "pansrade"? Varför svamlar du?

Ballistiskt skydd:

Stanag 4569A level 1 - 7,62 × 51 mm NATO projektil, 5,56 × 45 mm NATO projektil med skjutavstånd 30 m
Stanag 4569A level 2 - kan uppnås om fordonet förses med tilläggsskydd (finns 20 bolt-on kit som ger level II, går att flytta mellan fordon)

Man brukar skilja på pansarfordon och splitterskyddade fordon. Det här är ett splitterskyddat fordon. Bra så, men det är inte den mäktiga pansarvagn några (om inte många) i tråden ser framför sig.
Citera
2020-02-11, 10:53
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
En insidergrej. Någon har tröttnat på den usla säkerheten och har bestämt sig för att visa hur dålig den är.

I Sverige gör militären ingen kupp. Ansvarskännande militärer gör så här istället.
Citera
2020-02-12, 22:13
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Man brukar skilja på pansarfordon och splitterskyddade fordon. Det här är ett splitterskyddat fordon. Bra så, men det är inte den mäktiga pansarvagn några (om inte många) i tråden ser framför sig.
Hoppas ingen ser en pansarvagn eftersom det bara är töntar som kallar något för pansarvagn.
Kulor är inte splitter, Jag angav specifikationen som var för till exempel .308 dvs 7,62x52. Det är inte splitter.
Citera
2020-02-13, 14:07
Medlem
cephs avatar
Det är M80, helmantlad.

Pansarbrytande .308 går igenom. Först vid 4569 "nivå 3" får man skydd mot vanliga gevärskulor med stålkärna alltså, och fordonen då är helt plötsligt 15-tons MRAP, typ, alltså dubbelt så tjocka som Galten.

Men splitterskyddet är egentligen samma sak, då det räknas på anslagsenergier.
Citera
2020-02-14, 05:29
Medlem
ichessys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Ser det som tre huvudalternativ
1. Främmande makt(Ryssland). Vill sänka trovärdigheten och/eller testa beredskapen. Troligen "inhyrda" gangsters men med mer info/hjälp hur man gör jobbet än vad de borde haft. Ex vad dom skulle finna hur dom fungerar och hur man neutraliserar larm eller larmtider. Skulle ju även kunna vara ryska SF snubbar som övade eller var ute efter något annat.

2. kriminella som har tur och egentligen var ute efternågot annat (vapen eller drivmedel?) vilket inte finns i sådana platser som dessa var på. "tog chansen"

3. Insiderjobb åt främmande makt.

Det pågår övningar i Försvarsmakten just nu med Civilförsvaret. En i tråden skrev att denne har mött två galten lastade på flakbergare. Frågan är ju om detta var någon slags övning där man testar allmänhetens förmåga att rapportera in saker om en tex "fiende""???
Citera
2020-02-14, 05:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ichessy
Det pågår övningar i Försvarsmakten just nu med Civilförsvaret. En i tråden skrev att denne har mött två galten lastade på flakbergare.
Du har inte observerat att båda fordonen är funna?
Citera
2020-02-14, 13:15
Medlem
ichessys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du har inte observerat att båda fordonen är funna?

Jo jag vet att de är upphittade. Men innan det skedde så ska en person med sin bil mött dessa galten på en flakbergare som kör på motorvägen
Citera
2020-02-14, 15:37
Medlem
WTFSTHLMs avatar
Snackade med en kille och det var en fyllegrej grabbarna ville köra rally med bilarna men nyktrade sedan till. Ingen skada skedd sa killen till mig trovärdigt.
Citera
2020-02-14, 15:49
Medlem
Citat:
Jo jag vet att de är upphittade. Men innan det skedde så ska en person med sin bil mött dessa galten på en flakbergare som kör på motorvägen

Finns ingenting som säger att det var dom.
Citera
2020-02-14, 16:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Tidigare hade ett företag i Högdalen service och rep på militär fordon. Så att Galtar körs på lastbil dit eller annan verkstad är väl inte så konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in