Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Det är enda samma problematik då det handlar om att avgöra när det är bra tillfälle att köpa respektive sälja. Värt att tänka på är att den som köper av dig inte delar din uppfattning om hur förträffligt säljtillfälle det är och vice versa.
Det finns naturligtvis en problematik med alla metoder.
Min tanke med stock-picking och en aktiv förvaltning framför köp-och-behåll är att förutsättningarna förändras. Marknaden förändras, ledningen avgår, dör eller byts ut, ägaren skiftar, teknologier utvecklas...
Man köper en aktie under vissa förutsättningar man anser bör gynna utvecklingen. När detta förändras bör man ompröva sitt ägande.
Det är rationellt från vissa argument att äga ett investmentbolag med substansrabatt. Om man marknaden senare uppvärderar bolaget så att substansrabatten försvinner bör man ompröva sitt ägande. Man kanske hittar aktier som har starkare argument för ägande.
Den som köper när man säljer gör en annan bedömning. Det är riktigt. Funkar inte metoderna och principerna man själv använder bör man ompröva även dem. Jag mäter mig mot Six30R som sagt för jag ser Avanza Zero som mitt nollalternativ till ett aktivt ägande.
Jag vet inte vilken metod du använder, men fondköpare brukar ofta titta på en fonds historia och antaga att den fortsätter på samma sätt i framtiden.Det är också ett sätt,men det finns ju ingen garanti att USA kommer att gå starkare i framtiden än ett globalt snitt.
Det finns inga garantier i denna hobbyn. Det finns inget säkert sätt.
Men visst finns chansen till överavkastning med tanke på indexfonder som köper utan eftertanke, och alla knarkande mäklare i Stockholm som bara följer John. Om de flesta fonderna underpresterar mot index bör den kunnige och påläste ha en chans att överprestera.