Citat:
Ursprungligen postat av
calvincandie
Jodå, jag förstår. Tyckte bara att du var lite väl arrogant. Klart jag också känner att stor del av börsen är väldigt övervärderad, inte minst tech, som jag själv är ganska tung i.
Funderar också på att sälja för att sedan avvakta in en sättning. Sedan är det ju tyvärr lättare sagt än gjort. När du sålde av i maj -19, sålde du allt? Eller behåll du lite, exempelvis i fonder som du fortsatt månadssparar i, eller hur gjorde du? Jag frågar alltså efter best practice här då jag själv som sagt funderar på att pausa ett tag. Men kanske bör behålla fonderna men sälja av aktierna? Sitter idag med 60% fonder och 40% aktier.
Har för övrigt en tråd där du kan läsa lite mer om just mitt sparande:
(FB) 600k på börsen - nu ska ytterligare 400k in, var då?
På sista sidan finner du senaste uppdateringarna om portföljen.
Tack för länken. Jag gillar alla som är transparenta med sitt sparande på FB, till skillnad från trollen här som man direkt kan urskilja. Ett troll har inget att säga, jag lyssnar bara på någon med egna pengar i marknaden.
Tyvärr är jag som matematiker styrd av "fakta". Det finns enligt mig ingen hållbar anledning till dagens börskurser i varken USA eller Sverige. All statistik visar att vi ligger lika högt som den enorma IT-bubblan 2000, och sedan tog det som sagt 17 år att komma tillbaka.
Med detta sagt så sålde jag verkligen allt i maj förra året, utom en slatt Swedbank och SBAB som gått mot börsen och som har väldigt långt nerpressade kurser beroende på egna faktorer som inte gäller andra aktier. Utan dessa två hade jag inte haft några aktier kvar. Därmed har jag teoretiskt gått miste om ca 20% sedan maj förra året = 12 miljoner kronor om jag behållit och sålt idag. Men det är som sagt ett statiskt tänk, man vet alltid i efterhand vad som är bäst.
Jag väntar på dippen på minimum 25% innan jag köper något. Enstaka aktier kommer att dippa 25-40% före alla andra så hela börsen behöver inte dippa för att jag ska börja köpa. jag köper bara på Stockholmsbörsen för att undvika valuta-problem, SEK är extremt nerpressat och allt utanför Sverige är därför onödigt dyrt.