Citat:
Ursprungligen postat av
MarryBlunt
Du skriver bra och informativa inlägg. Men ibland tycker jag att du har en lite nedlåtande ton, det är synd.
Jag har aldrig sagt att socialtjänsten har varit felfria i detta ärenden. Givetvis hade de kunnat begära poliseskort. Men det hade ju knappast lett till ett speciellt mycket fetare underlag. Om människor vägrar prata finns det ju inte mycket att skriva.
Att det finns brister i soc underlag, betyder ju inte att jag inte kan tycka att Förvaltningsdomstolarna bör se över sina praxis oxå. Och som sagt, om föräldrarna vägrat kontakt så hårdnackat som detta par tänker jag att det står för något.
Om man får ett LVU upphävt genom att vägra drogtester och utredningssamtal, skulle ju det kunna bli en väldigt destruktiv
metod som destruktiva föräldrar medvetet väljer att använda sig av.
Jag tycker att det finns brott som är svåra att döma till på grund av att de saknar insyn och där med inte finns några vittnen. Exempelvis barnmisshandel som sker i hemmet.
Verkligheten är en kedja där saker och ting går in i varandra. Rättsväsendet är detaljer och enskilda händelser. Ett barn kan inte beskriva tidpunkt och händelseförlopp vid en enskild händelse. Vilket gör att denna typ av brott blir svåra att fälla för.
Esmeralda ville bo hos Melinda. Hon hade ingen makt att göra sin röst hörd och saknade möjlighet att förmedla sin situation till omvärlden när hemförhållanden brakade käpprätt åt helvete. Om Esmeralda varit vuxen och varit med om något liknade hade man dömt på ett helt annat sätt.
Det kan nog hända. Jag är inte alltid supersmidig. Det är aldrig min avsikt att vara nedlåtande, så om jag varit det så ber jag om ursäkt.
Det är en mycket krånglig situation. Jag förstår ditt perspektiv - du vill värna om barnen framför allt. Det är så klart inget fel i det, absolut inte. Med tanke på hur det sett ut historiskt, under perioder då det var mindre rättssäkert och barn kunde omhändertas med bristande underlag, så kan jag dock inte se hur en sådan lösning är vettigare. Den deprimerande verkligheten är att vissa barn och vissa familjer kommer falla mellan stolarna. Det finns inget system som kommer kunna skydda alla barn. Det system vi väljer att ha måste vara rättssäkert, för annars blir följden att barn omhändertas utan att det finns rimlig grund till det. Så har situationen varit tidigare. En lösning där barn kan omhändertas utan tillräckligt underlag står också i konflikt med Sveriges åtaganden enligt Europakonventionen. Det är en dålig lösning som orsakar mångt fler problem än vad den löser.
Tyvärr så finns det ingen alltigenom bra lösning på de här problemen. Antingen har vi en situation där staten/kommunerna kan omhänderta barn utan rimligt underlag - vilket kan skydda en del barn men riskerar att skada enormt många fler - eller så har vi en situation där rejält med underlag krävs, vilket skyddar barn från att omhändertas utan grund men också leder till att vissa inte får de skydd de skulle behöva. Självklart vore det bästa om vi kunde få ett system som inte resulterar i felaktiga omhändertaganden, och som ändå skyddar alla de barn som behöver skyddas. Det är tyvärr inte realistiskt.
I just det här fallet så fanns det gott om tillfällen då socialtjänsten kunde ingripa, men avstod från att göra det. Det finns många åtgärder de inte vidtog. I första hand bör vi försöka se till att socialtjänsten använder de juridiska verktyg som de har. Först efter att vi nått till en punkt då de verktyg som finns används och då socialtjänsten är kompetenta (det där är ett helt annat kapitel, men det finns stora problem med kompetens hos de som fattar de här besluten), bör vi börja snegla på om rättsväsendet behöver ändras på något sätt. Att öppna upp för att låta förvaltningsrätterna ta beslut på otillräckligt underlag skulle kunna räddat Esmeralda, visst, men det hade också kunnat resultera i mängder av felaktiga omhändertaganden av barn. Bland det värsta som kan hända ett barn är att separeras från sin trygga miljö, så risken för att barn blir omhändertagna utan rimlig grund är en risk man måste ta på allvar.
En alternativ lösning, som hade kunnat få effekt för Esmeralda, är om man skulle lägga större vikt vid små barns behov av kontinuitet och så vidare. Enligt mig borde Esmeralda aldrig ha flyttats hem, för lagen borde ha varit ordnad på ett sätt som gjorde att ett barn som varit placerat i flera år och sedan födseln skulle ha rätt att bo kvar i det familjehem de kände som sin familj. Lösningen är alltså, enligt mig, inte att förvaltningsrätten ska få fatta beslut trots bristande underlag, utan att barnets behov av sina psykologiska föräldrar - även i det fall att dessa är ett familjehem - borde värderas högre. I dagsläget finns inget juridiskt utrymme för att ta hänsyn till barnets behov av att bo kvar i sin invanda miljö när det befinner sig i en situation såsom Esmeralda gjorde. Det är vad jag anser borde ändras, och det är en ändring som kan göras utan att bristande rättssäkerhet följer.