2021-06-08, 12:27
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korneliaa
Två frågor som slår mig när jag (återigen) börjar skumma igenom FUP som någon kanske vet svaret på;

Vet man vem blodet tillhör som de fann spår av på handfatet och badkaret i badrummet?

Vet man var det var för mörk vätska E hade runt munnen och som också återfanns på paketeringen hon låg i?
Ja vätskan kring munnen är så obehaglig. Jag blir kall när jag läser om den. Betyder det att hon andades efter att blev ompaketerad?
Citera
2021-06-08, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Ja vätskan kring munnen är så obehaglig. Jag blir kall när jag läser om den. Betyder det att hon andades efter att blev ompaketerad?

Det tror jag inte att hon gjorde. Kroppsvätskor brukar som jag förstått det komma ut när en människa avlider.
Citera
2021-06-08, 15:08
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mali09
Det tror jag inte att hon gjorde. Kroppsvätskor brukar som jag förstått det komma ut när en människa avlider.
Jag hoppas du har rätt. Undra hur långt efter hon dog hon packades in.
Citera
2021-06-08, 16:54
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Självklart är det så, men när socialnämden säger att inget underlag har gått att få fram på grund av att föräldrarna vägrat samarbeta och träffas så bör detta vara en varningsklocka för förvaltningsrätterna snarare än att då anser att inget underlag finns.

Att sakna underlag är givetvis ett misslyckande från soc sida. Men om soc då förklarar vad som ligger bakom deras misslyckande så tycker jag att det vore en viktig faktor att ha med i sitt betänkande.

För även om socialnämden misslyckas med sitt uppdrag är det ju inte okey att barn får ta konsekvenserna.
Så du anser att det är rimligt att Förvaltningsrätten tvångsplacerar barn på bristande underlag, förutsatt att soc uppger att det har varit svårt att få fram det underlaget? Skulle vi tillåta sådant så skulle vi få rejält med smisk av Europadomstolen, lyckligtvis.
Citera
2021-06-08, 16:57
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itzy000
Ser fram emot domen 21/6. Jag tror hårdare straff kommer delas ut. Vad tror ni?
Jag tror tyvärr det är rätt kört med hårdare straff helt enkelt för att pappan var vårdnadshavare och garantansvaret inte medför att båda vårdnadshavare konstant måste ha koll - det ska vara tillräckligt att lämna barnet med den andra vårdnadshavaren. Men jag är långt ifrån säker på vad utfallet kommer bli.
Citera
2021-06-08, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Jag tror tyvärr det är rätt kört med hårdare straff helt enkelt för att pappan var vårdnadshavare och garantansvaret inte medför att båda vårdnadshavare konstant måste ha koll - det ska vara tillräckligt att lämna barnet med den andra vårdnadshavaren. Men jag är långt ifrån säker på vad utfallet kommer bli.

Ja men hon har ändå ett ansvar att skydda sitt barn mot att bli drogad och misshandlad även om det är utfört av den andre vårdnadshavaren. Sen får man hoppas rätten anser att det är omöjligt att hon kan varit ovetandes om hela förloppet och då blir hon medskyldig som inte ingripit och även varit medveten om att kroppen förpackades.
Citera
2021-06-08, 20:46
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Så du anser att det är rimligt att Förvaltningsrätten tvångsplacerar barn på bristande underlag, förutsatt att soc uppger att det har varit svårt att få fram det underlaget? Skulle vi tillåta sådant så skulle vi få rejält med smisk av Europadomstolen, lyckligtvis.
Jag tycker det är rimligare att låta ett LVU gå igenom om soc vid upprepade tillfällen försökt att hitta vägar att skriva ett aktuellt underlag, men misslyckats på grund av ovilja från bio föräldrarnas sida. Än att låta barn flytta till en miljö där man inte kan garantera barnets trygghet och säkerhet.

Hur tänker du att en socialnämden ska skaffa sig ett adekvat underlag om, de man ska utreda vägrar att träffas?
Citera
2021-06-08, 20:48
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ja men hon har ändå ett ansvar att skydda sitt barn mot att bli drogad och misshandlad även om det är utfört av den andre vårdnadshavaren. Sen får man hoppas rätten anser att det är omöjligt att hon kan varit ovetandes om hela förloppet och då blir hon medskyldig som inte ingripit och även varit medveten om att kroppen förpackades.
Precis, om ett barn blir misshandlat av den ena föräldern är det självklart den andra förälderns ansvar att ta barnet ur den situationen.
Citera
2021-06-08, 21:04
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Njae, garantansvaret gäller inte konstant. Om det inte går att styrka att hon rimligtvis bort ha haft orsak att misstänka att någonting var fel, och det inte går att styrka att hon aktivt deltog, så hjälper inte garantansvaret. För att garantansvaret ska bli aktuellt måste hon 1) vetat att någonting obra hände, och 2) haft en möjlighet att stoppa det.

Självklart är inte en vårdnadshavare skyldig att kontrollera vad som händer medan den andra vårdnadshavaren ansvarar för barnet, om det inte finns skäl att misstänka att någonting obra hänt.
Citera
2021-06-08, 21:10
Medlem
Jag har sett socialtjänsten, inte i Norrköping, efter liknande fall som i Esmeraldas fall begära flyttförbud och begära drogtester av föräldrarna. Den rätten har socialtjänsten. Om föräldrarna vägrar göra drogtesterna har socialtjänsten den makten till tolkningsföreträde. Inget drogtest tolkas som ett positivt drogresultat. I de fall jag sett detta har föräldrarna backat och valt att fortsätta sitt missbruk.
Citera
2021-06-08, 21:11
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Jag tycker det är rimligare att låta ett LVU gå igenom om soc vid upprepade tillfällen försökt att hitta vägar att skriva ett aktuellt underlag, men misslyckats på grund av ovilja från bio föräldrarnas sida. Än att låta barn flytta till en miljö där man inte kan garantera barnets trygghet och säkerhet.

Hur tänker du att en socialnämden ska skaffa sig ett adekvat underlag om, de man ska utreda vägrar att träffas?
Jag bryr mig inte det minsta lilla om hur socialnämnden ska skaffa underlag. Det är fullständigt rättsosäkert att låta domstolar besluta om tvångsåtgärder utan att adekvat underlag finns, oberoende av orsaken till att adekvat underlag saknas. Socialnämnden har bevisbördan, precis som åklagare har bevisbördan i brottmål. Någon annan ordning vore oacceptabel och skulle öppna upp för maktmissbruk. Inget system kan skydda alla barn.

I det här fallet så var inte felet att Kammarrätten beslutade att barnet skulle flyttas hem, utan att socialtjänsten inte följde upp orosanmälningar, lät föräldrarna styra hemflytten och så vidare. Socialtjänsten hade när som helst kunnat starta en ny utredning (och därmed kunnat kräva hembesök och så vidare) och de hade kunnat gå in i bostaden mot föräldrarnas vilja när föräldrarna nekade dem tillträde. Det avstod de från. Att skylla det här på rätten, när det står bortom alla tvivel att det är socialtjänsten som brustit, är helt absurt.

Ska massvis av andra föräldrar riskera att utsättas för maktmissbruk i ett rättsosäkert system, bara för att socialtjänsten inte gjort sitt jobb och socialnämnden inte utfört sitt politiska uppdrag? Nej.
Citera
2021-06-09, 00:45
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Jag bryr mig inte det minsta lilla om hur socialnämnden ska skaffa underlag. Det är fullständigt rättsosäkert att låta domstolar besluta om tvångsåtgärder utan att adekvat underlag finns, oberoende av orsaken till att adekvat underlag saknas. Socialnämnden har bevisbördan, precis som åklagare har bevisbördan i brottmål. Någon annan ordning vore oacceptabel och skulle öppna upp för maktmissbruk. Inget system kan skydda alla barn.

I det här fallet så var inte felet att Kammarrätten beslutade att barnet skulle flyttas hem, utan att socialtjänsten inte följde upp orosanmälningar, lät föräldrarna styra hemflytten och så vidare. Socialtjänsten hade när som helst kunnat starta en ny utredning (och därmed kunnat kräva hembesök och så vidare) och de hade kunnat gå in i bostaden mot föräldrarnas vilja när föräldrarna nekade dem tillträde. Det avstod de från. Att skylla det här på rätten, när det står bortom alla tvivel att det är socialtjänsten som brustit, är helt absurt.

Ska massvis av andra föräldrar riskera att utsättas för maktmissbruk i ett rättsosäkert system, bara för att socialtjänsten inte gjort sitt jobb och socialnämnden inte utfört sitt politiska uppdrag? Nej.
Men det är ju lätt att säga att jag bryr mig inte om hur soc skaffar underlag.
I nästan samtliga ärenden så finns ju ett underlag. Nästan 100% av föräldrar som har sina barn placerade går ju med på att träffas och låta soc utreda.

Men så finns Rebecka och Patrik, som i Sten vägrar att kommunicera på något annat sätt än via brev. Vad menar du att handläggaren på socialtjänsten ska göra då? Hitta på?

Handläggare är ju bara människor, de kan inte med risk för livet tränga sig in i lägenheten eller tvinga föräldrar att svara på frågor.

Givetvis får soc inte använda inget underlag som metod. Finns inget underlag bör det tydligt framgå varför. Och i dessa fall tycker jag det är en variabel som förvaltningsrätterna bör ta hänsyn till.

Det må bli något rättslöst för föräldrarna. Men som det är nu blir det rättslöst för barnen. Och för mig är det värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in