Citat:
Ursprungligen postat av
ApfelBirne
Menar du att familjehem inte ska verka för en anknytning mellan det placerade barnet och bioföräldrarna? Just iom att de inte kan ta för givet att barnet inte kommer att behöva flytta hem så är det väl i barnets intresse att man verkar för det? Eller inte? Eller menar du att familjehem ska verka för en anknytning och att M har gjort det genom att till exempel prata om biofamiljen, visa bilder osv? Har man barn och vill att dessa ska knyta an till andra vuxna runtomkring är beteendet hos den främsta anknytningspersonen helt central för denna process. Det är till exempel av den anledningen som föräldrar ofta pratar med sina barn om mor-/ farföräldrar eller andra släktingar, visar bilder, förklarar varför dessa personer är viktiga för barnet, säger positiva saker osv. Har M gjort det? Eller menar du att familjehem själv ska få avgöra den biten lite beroende på vad de tycker om bioföräldrarna? Jag menar inte att låta ifrågasättande och dryg, jag vill verkligen veta vad du tycker.
Oavsett vilket kan man inte klandra M för anknytningen.
Jag har fyra barn, jag vet hur barn funkar. Mina barn har alltid, speciellt innan fyra års ålder självklart haft svårt för att lämna oss föräldrar. Inte ens världens bästa mormor duger att vara hos. Ibland inte ens pappa vissa perioder, eftersom barn har utvecklingsfaser.
Då håller barnet tryggt i den person den har anknytit till starkast, oftast mamma.
Självklart såg Esmeralda Melinda som sin trygga bas. Spelar ingen roll hur mkt positiva ord Melinda hade öst över R, det hade kvittat.
När man är så liten vill man inte lämna sitt trygga bo.
Lilla E slets ifrån från det 😢