2020-10-19, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Jag funderar över IVO:s utskåpning av socialnämnden.
Ärendet hade gått att "lösa" med befintlig lagstiftning, menar de.
De nämner två åtgärder.
Flyttningsförbud och tvångsomhändertagande.
Båda dessa åtgärder bestäms av domstol och är överklagningsbara.
IVO kan omöjligt veta hur domstolen dömt.
Så återigen: hur kan IVO vara säker på att flickan kunnat räddas?

IVO säger inte att flickan kunnat räddas. Men socialtjänsten borde agerat. Sedan är det upp till rätten att avgöra. Då hade socialtjänsten tagit sitt yttersta ansvar såsom socialtjänsten ska göra. Socialtjänsten ska inte fatta sina beslut utifrån vad rätten kan tänkas utdöma utan de ska fatta sina beslut utifrån vad som är barnets bästa.
Citera
2020-10-19, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Precis, och dessa bortförklaras med att man letade efter maskeradkläder. Det är bara det att en av sökningarna heter ”riktig tvångströja”...

Alltså detta är det sjukaste. De ville ha en tvångströja till barnet.... Ibland tänker man förbjudna tankar såsom att Esmeralda nog har det bättre i himlen än tillsammans med dessa föräldrar. Efter vad hon blivit utsatt för under den korta tiden hon bodde där hade hon nog aldrig blivit hel igen...
Det hade förmodligen varit år av vanvård och misshandel innan socialtjänsten vågat säga något. Lilla Esmeralda hade nog tappat allt förtroende för myndigheter när hon blivit så pass stor att hon kunnat be om hjälp och när hon insett att det var myndigheterna som skickade tillbaka henne dit...
Citera
2020-10-19, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Alltså detta är det sjukaste. De ville ha en tvångströja till barnet.... Ibland tänker man förbjudna tankar såsom att Esmeralda nog har det bättre i himlen än tillsammans med dessa föräldrar. Efter vad hon blivit utsatt för under den korta tiden hon bodde där hade hon nog aldrig blivit hel igen...
Det hade förmodligen varit år av vanvård och misshandel innan socialtjänsten vågat säga något. Lilla Esmeralda hade nog tappat allt förtroende för myndigheter när hon blivit så pass stor att hon kunnat be om hjälp och när hon insett att det var myndigheterna som skickade tillbaka henne dit...

Håller tyvärr med, Esmeralda har förmodligen större frid nu än hon någonsin kunde fått i den lägenheten.

Det smsen och googlingarna vittnar om; hur man kallar henne nedvärderande saker, beskriver henne som jobbig och inte värd kampen, att man lurar henne, att man försöker dölja hennes skador, vill ha en tvångströja till henne, straffar henne, att det är en bra dag när man inte varit arg på henne en enda gång, köper lördagsgodis för att hon ska känna sig trygg inför besöken på öppna förskolan... Det leder tankarna till ”Pojken som kallades det”.
Citera
2020-10-19, 22:39
Medlem
Citat:
Jag tror nog att du förstod vad jag menade när jag skrev ”ni”, så det behöver vi inte gå in på.

Det var värst var du tog åt dig. Kanske du själv känner djupt inom dig när du föreställer dig Esmeraldas döda, inpackade kropp under sängen att det är fullständigt irrelevant att ”granska” det familjehem som tog hand om henne och gav henne lugn och trygghet, innan hon slängdes åt vargarna och dog tio månader senare? Det är så urbota dumt att vända fokus från de verkliga förövarna att man blir helt bedrövad.

Såklart jag tar åt mig! Var det inte meningen att jag skulle det? Jag förstår annars inte syftet med dina inlägg. Ponera att man skulle ta ett steg tillbaka och vill förstå VARFÖR hon slängdes åt vargarna. VARFÖR kammarrätten dömde som de dömde och Es ombud valde att gå emot socialtjänsten. Är det verkligen så svårt att förstå att socialtjänstens och familjehemmets agerande är relevant för att kunna få ett svar på den frågan?
Citera
2020-10-19, 23:01
Medlem
Citat:
Jag hoppar in och svarar dig här. Om du läser anknytningsteori så vet du att ett barn har EN huvudanknytningsperson. Barnet kan knyta an till flera, tex annan vårdnadshavare, syskon eller förskolepersonal men den huvudsakliga anknytningspersonen kommer alltid att vara nummer ett. Så att belasta Melinda för att hon var den viktigaste i Esmeraldas liv och samtidigt kritisera hennes arbete blir liksom ett moment 22. När ett spädbarn placeras i familjehem tänker jag att just anknytning till en trygg och stabil person är det viktigaste för barnets välmående och utveckling. Således hade inte Melinda kunnat göra på något annat sätt, hon har utfört sitt arbete och det väl. Eller hur tänker du att ett spädbarn/litet barn ska knyta an till någon som bara är där sporadiskt?

Saxa gärna de bitar där Melinda säger att de ALDRIG pratade om bioföräldrarna, för det är inte så jag minns hennes utsago. Och när det närmade sig hemflyttning, dvs när kammarrättens dom trädde i kraft, var väl inte umgängena var tredje vecka som du skriver? Melinda gjorde ingenting för att ”stoppa” dessa när det var klart att Esmeralda skulle flytta. Har du bevis på annat får du gärna hänvisa till dessa.

Tack för uppmaningen om att läsa på om anknytningsteori. Detsamma. Var i mina inlägg har jag belastat M för att vara Es främsta anknytningsperson? Det går inte att missförstå mina inlägg på sättet som du gör om man inte verkligen vill det. Jag har sagt att ett barn så småningom, när anknytningen till huvudpersonen är etablerad, kan knyta an till fler vuxna runtomkring sig och att det är den huvudsakliga anknytningspersonens beteende som är centralt för att barnet ska lyckas med det. Ta inskolningen på förskolan till exempel. Där uppmanas man som föräldrar att visa tillit till pedagogerna så att barnet har lättare för att hitta tryggheten hos dessa. Jag har heller aldrig sagt att M ALDRIG har pratat om biomamman. Varför envisas du med att överdriva allt jag skriver? Det blir svårt att diskutera då. M har själv sagt att de räknade med en uppväxtplacering och av allt som har kommit fram är det därefter hon har betett sig. Det var på hennes bevåg att glesa ut umgängestillfällena till exempel. Och då menar jag innan kammarrättens dom. Men jag skyller främst på socialtjänsten i denna fråga som genom sitt beteende verkligen har gjort uppdraget svårt för henne.
Citera
2020-10-19, 23:08
Medlem
Citat:
Håller tyvärr med, Esmeralda har förmodligen större frid nu än hon någonsin kunde fått i den lägenheten.

Det smsen och googlingarna vittnar om; hur man kallar henne nedvärderande saker, beskriver henne som jobbig och inte värd kampen, att man lurar henne, att man försöker dölja hennes skador, vill ha en tvångströja till henne, straffar henne, att det är en bra dag när man inte varit arg på henne en enda gång, köper lördagsgodis för att hon ska känna sig trygg inför besöken på öppna förskolan... Det leder tankarna till ”Pojken som kallades det”.

Ja det är horribelt!
Tror bevisen som finns endast är toppen av isberget tyvärr. Förmodligen hotad till tystnad också.
Att tro att ett barns trygghet bygger på godis och favoritfilmer visar ju också på hur sjuka dessa människor var.
Vad kan en 4-åring möjligen gjort för att bli så avskydd av sina föräldrar. Tuggat med öppen mun var ju en grej P klagat på på julafton.. Inte mycket alltså. P sägs ha varit hånfullt mot henne och inte kunnat bemöta henne utifrån hennes ålder. Detta skylls på "dålig anknytning då han inte varit med från början". Denna flicka har nog fått utstå både förlöjligande, hån och kränkningar förutom den fysiska misshandeln. Så jävla sjukt!
Citera
2020-10-19, 23:12
Medlem
Citat:
Det var inte familjehemmets beslut att glesa ut umgängena utan soc beslut, men det berodde dels på att Melinda börjat jobba igen och Esmeralda gick på dagis. Helt förståeligt att man inte kan avsätta varje helg till umängen. Dessutom tänkte man att det såsmåningom skulle bli en vårdnadsöverflytt och då brukar man glesa ut umgängena. Finns någon ingen med barn som varit placerade länge som har umgänge nå oftare än var tredje vecka...
90 minuter var ändå lång tid för umgänge.

I efterhand är det lätt att kritisera upplägget av umgänge, men där och då är det nog svårt att säga att de fattade fel beslut. Melinda hade inga bilder på föräldrarna som hon kunde visa Esmeralda. Hon hade inte fått några bilder. Hon pratade om föräldrarna i anslutning till umgängena berättar hon också. Det är inte heller svårt att själv tänka att barnet skulle bli placerat hela uppväxten med tanke på skälen för omhändertagande och föräldrarnas stora samarbetssvårigheter med soc... Nu fattade Kammarrätten ett felaktigt beslut och det resulterade i Esmeraldas död. Hade Esmeralda fortfarande varit under LVU hos Melinda hade hon fortsatt träffa sin mamma var tredje vecka och i takt med ökad ålder förstått mer och mer vem Rebecka var och själv kunnat välja om hon ville ha en relation eller inte.

Ja, det är det jag menar med att både socialtjänsten och familjehemmet agerade i enlighet med en planerad vårdnadsöverflytt. För någon som inte är så bevandrad gällande socialtjänstens praxis tycker jag att det är en märklig strategi att börja glesa ut umgänget redan innan saken har prövats rättsligt och ett dom har fallit. För då tänker man ju inte på barnets bästa? Man måste väl ändå räkna med möjligheten att utgången blir annorlunda än tänkt och då har man plötsligt en situation där barnet flyttar till främlingar. Men detta fall är kanske väldigt unikt? Läste någonstans att socialtjänsten var mycket förvånad över domen då dessa sällan går emot deras linje.
Citera
2020-10-19, 23:19
Medlem
Citat:
IVO säger inte att flickan kunnat räddas. Men socialtjänsten borde agerat. Sedan är det upp till rätten att avgöra. Då hade socialtjänsten tagit sitt yttersta ansvar såsom socialtjänsten ska göra. Socialtjänsten ska inte fatta sina beslut utifrån vad rätten kan tänkas utdöma utan de ska fatta sina beslut utifrån vad som är barnets bästa.

Så ser jag det också.
Citera
2020-10-19, 23:22
Medlem
Pandalina4s avatar
Amo* är väl över 15 nu så väljer själv vad jag förstått.
Silas förlorade väl R umgängesrätten med i senaste vändan. Säkert överklagat eller begärt skadestånd å allt. Alltså R.
Borde länkat fakta.
Citera
2020-10-19, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Menar du att familjehem inte ska verka för en anknytning mellan det placerade barnet och bioföräldrarna? Just iom att de inte kan ta för givet att barnet inte kommer att behöva flytta hem så är det väl i barnets intresse att man verkar för det? Eller inte? Eller menar du att familjehem ska verka för en anknytning och att M har gjort det genom att till exempel prata om biofamiljen, visa bilder osv? Har man barn och vill att dessa ska knyta an till andra vuxna runtomkring är beteendet hos den främsta anknytningspersonen helt central för denna process. Det är till exempel av den anledningen som föräldrar ofta pratar med sina barn om mor-/ farföräldrar eller andra släktingar, visar bilder, förklarar varför dessa personer är viktiga för barnet, säger positiva saker osv. Har M gjort det? Eller menar du att familjehem själv ska få avgöra den biten lite beroende på vad de tycker om bioföräldrarna? Jag menar inte att låta ifrågasättande och dryg, jag vill verkligen veta vad du tycker.

Oavsett vilket kan man inte klandra M för anknytningen.

Jag har fyra barn, jag vet hur barn funkar. Mina barn har alltid, speciellt innan fyra års ålder självklart haft svårt för att lämna oss föräldrar. Inte ens världens bästa mormor duger att vara hos. Ibland inte ens pappa vissa perioder, eftersom barn har utvecklingsfaser.

Då håller barnet tryggt i den person den har anknytit till starkast, oftast mamma.

Självklart såg Esmeralda Melinda som sin trygga bas. Spelar ingen roll hur mkt positiva ord Melinda hade öst över R, det hade kvittat.

När man är så liten vill man inte lämna sitt trygga bo.

Lilla E slets ifrån från det 😢
Citera
2020-10-19, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Oavsett vilket kan man inte klandra M för anknytningen.

Jag har fyra barn, jag vet hur barn funkar. Mina barn har alltid, speciellt innan fyra års ålder självklart haft svårt för att lämna oss föräldrar. Inte ens världens bästa mormor duger att vara hos. Ibland inte ens pappa vissa perioder, eftersom barn har utvecklingsfaser.

Då håller barnet tryggt i den person den har anknytit till starkast, oftast mamma.

Självklart såg Esmeralda Melinda som sin trygga bas. Spelar ingen roll hur mkt positiva ord Melinda hade öst över R, det hade kvittat.

När man är så liten vill man inte lämna sitt trygga bo.

Lilla E slets ifrån från det 😢

Då förstår jag hur du tänker. Det var inte min mening att överdriva Ms roll i det hela. Nej, oavsett vad M hade gjort så hade uppbrottet från familjehemmet varit fruktansvärt för E. Och egentligen hade det varit fruktansvärt även om R och P sedan hade visat sig vara exemplariska föräldrar. Hon hade oavsett förlorat sin huvudsakliga anknytningsperson. Jag har så svårt för hela det här fallet. Det visar så tydligt på vad som inte bör göras med små barn. Att slitas loss och flyttas omkring. Önskar att det fanns ett enkelt svar på hur allt hade kunnat bli annorlunda.
Citera
2020-10-19, 23:57
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Precis, och dessa bortförklaras med att man letade efter maskeradkläder. Det är bara det att en av sökningarna heter ”riktig tvångströja”...

Halloweenkläder till Patriks äldre barn har jag för mig att Rebecka påstod var anledningen att hon googlade detta.

Ambitiöst att fixa Halloween-utstyrseln nio månader i förväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in