2021-05-06, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubamara404
Men snälla nån! Har du ens läst domen eller jiddrar du bara för att driva? Hon har inte blivit dömd för varken misshandel eller drogande av barnen eller mord. Hon är hittills dömd för undlåtenheten att tillkalla hjälp. Ett oaktsamhetsbrott, samt för narkotikabrott pga det som hittades i bostaden.
Jag har läst allt mycket noga. Du, kuckelimuckmedicin och Rebecka är väldigt lika varandra i er rättshaverism. Ju mer ni försöker försvara misshandel, drogande och dödande av barn, ju mer kommer jag visa att det fanns uppsåt från Rebecka. Det var hon som var den som beslutade att Esmeralda skulle dö för att rädda sitt eget skinn. Som Rebecka sagt tidigare, med facit i hand så agerade hon korrekt när hon satt vid sängen och såg Esmeralda dö en lpngsam och plågsam död. Det är mord.
Citera
2021-05-06, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313
Jag har läst allt mycket noga. Du, kuckelimuckmedicin och Rebecka är väldigt lika varandra i er rättshaverism. Ju mer ni försöker försvara misshandel, drogande och dödande av barn, ju mer kommer jag visa att det fanns uppsåt från Rebecka. Det var hon som var den som beslutade att Esmeralda skulle dö för att rädda sitt eget skinn. Som Rebecka sagt tidigare, med facit i hand så agerade hon korrekt när hon satt vid sängen och såg Esmeralda dö en lpngsam och plågsam död. Det är mord.

Eftersom du läst allt mkt noga, vill du vara vänlig och citera vad hon dömts för? Så vi ser samma sak.
Citera
2021-05-06, 12:23
Medlem
Citat:
Vad styrker din teori om att hon har stått och tittat på menar du? Tycker allt talar för det rakt motsatta.

Jag tror det är ytterst få föräldrar som inte vill/försöker kämpa hem sina barn efter att ha fått dem tvångsomhändertagna. Det om något hade verkat ytterst märkligt i mina ögon om de bara jahopp, hon får det bättre med nån annan, nu går vi vidare i livet?!

Jag hoppas verkligen inte att gemene förälder resonerar så?! Jag själv skulle aldrig i livet släppa mina barn på de premisserna, och om jag ändå förlorade dom så skulle jag vilja att de åtminstone fick veta när de blev större att jag försökte allt jag kunde för att få vara tillsammans med dom igen...💔

Tja Rebecka lät ju lilla E bli kvar på BB när hon själv lämnade med utsagan att de skulle vinna tillbaka henne i rätten, hellre det än att åka på boende tillsammans med E. Jag antar att du hade gjort allt för att få vara med ditt barn och alltså åkt till boendet? Du kan nog inte använda dig själv som referens för hur R tänker och funderar.

Föräldrar som verkligen vill sina barns bästa låter barnet bli kvar i familjehemmet medan de kämpar för att förbättra sig till den grad att de blir åtminstone good enough föräldrar och kan få tillbaka sina barn utan att barnens hälsa riskeras. Inte "jahopp då går vi vidare".

Citat:
Människor kan handla på de mest irrationella sätt i chock och under pågående trauma, så detta ickehandlande är väl inte det mest konstiga jag hört..

Du och många andra verkar ha ett starkt behov av att se denna mamma som direkt ond. Jag själv tror inte det. Få personer vill sina barn illa oavsett hur galet det än blir pga olika försvårande omständigheter tror jag. Förutom i de fall det handlar om regelrätta övergrepp.

Det handlar inte om "ond" eller "vilja sina barn illa", det handlar om "bristande förmågor" och "bristande självinsikt i kombination med bristande förståelse vad barnet behöver". Du säger att du vill förstå detta komplexa skeende men det kommer du inte kunna göra så länge du stör dig så obeskrivligt mycket på familjehemmet. Starka känslor förstärker bekräftelsebias, något alla människor "lider av" och som innebär att man omedvetet 1) hittar och tar in information som stärker ens egen tes (i ditt fall, R var en good enough förälder) och 2) omedvetet bortser från information som motsäger ens egen tes. Så länge du inte medvetandegör ditt bekräftelsebias och kommer över dina irriterade känslor kommer du knappast att uppnå ditt mål att förstå vad som faktiskt har hänt.
Citera
2021-05-06, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Tja Rebecka lät ju lilla E bli kvar på BB när hon själv lämnade med utsagan att de skulle vinna tillbaka henne i rätten, hellre det än att åka på boende tillsammans med E. Jag antar att du hade gjort allt för att få vara med ditt barn och alltså åkt till boendet? Du kan nog inte använda dig själv som referens för hur R tänker och funderar.

Föräldrar som verkligen vill sina barns bästa låter barnet bli kvar i familjehemmet medan de kämpar för att förbättra sig till den grad att de blir åtminstone good enough föräldrar och kan få tillbaka sina barn utan att barnens hälsa riskeras. Inte "jahopp då går vi vidare".

Det handlar inte om "ond" eller "vilja sina barn illa", det handlar om "bristande förmågor" och "bristande självinsikt i kombination med bristande förståelse vad barnet behöver". Du säger att du vill förstå detta komplexa skeende men det kommer du inte kunna göra så länge du stör dig så obeskrivligt mycket på familjehemmet. Starka känslor förstärker bekräftelsebias, något alla människor "lider av" och som innebär att man omedvetet 1) hittar och tar in information som stärker ens egen tes (i ditt fall, R var en good enough förälder) och 2) omedvetet bortser från information som motsäger ens egen tes. Så länge du inte medvetandegör ditt bekräftelsebias och kommer över dina irriterade känslor kommer du knappast att uppnå ditt mål att förstå vad som faktiskt har hänt.

Så är det absolut, vi alla lider av bekräftelsebias i varierande grad.

Jag tycker dock att jag redan gjort min resa inom detta ämne då jag från början såg det hela helt annorlunda. Mest pga att jag svalde medias och familjehemmets rapportering helt okritiskt inledningsvis och förfärades på samma sätt som alla andra.

Sedan dess har jag grottat mer i fallet pga intressant ur flera vinklar. När jag sedan tillslut lyssnade på rättegången fick jag en helt annan bild och kände mig så lurad av att ha varit så okritiskt lagd som gått på den allmänna sensationshysterin i media. Jag borde vetat bättre kände jag.

Min aversion gentemot familjehemmet (som torde haft mkt god inblick i hur allt gått till gällande relationen mellan mor och barn och umgängen under placeringstiden/hemslussningen etc) startade iom de rakt motsatta uppgifter som framkom i flertalet vittnesmål i TR.

Därefter fortsätter familjehemmet att göra enskild sak i offentligheten av ett barn som inte är hennes på div oetiska sätt enligt mig, och framförallt innan sakfrågan är helt utredd.

I början tyckte jag att familjehemmet var fantastiskt - idag irriterar det mig som sagt att ett sådant här exploaterande ens kommer på tanken hos en sörjande människa och en av samhället utsedd uppdragstagare inom familjehemsvård.

Beklagligt.
Citera
2021-05-06, 14:27
Medlem
Finns det någon bild på Odjuret Rebecca som är nytagen?
Citera
2021-05-06, 14:56
Medlem
Chariters avatar
Ska vi kalla en spade för en spade eller ska vi komplicera det hela?
Rebecka var en tung missbrukare. Patrik var en tung missbrukare. Knarkare kan inte ta hand om barn. Föräldrarna var så höga att de inte hade koll på Esmeraldas mående efter den eventuella olyckan. Knarkare ser bara till sitt eget bästa och är beredda att göra precis allt för att få ett rus. Ofta skyller en missbrukare ifrån sig på allt och alla och har inte förmågan att se sin egen del i det hela. Rebecka vägrar fortfarande att inse att något är hennes fel. Hon skyller fortfarande ifrån sig på allt och alla.

Oavsett hur en domstol dömer så var lilla Esmeralda i Rebeckas och Patriks händer. Om ett litet barn dör i föräldrarnas vård så är självklart föräldrarna skyldiga. BÅDA TVÅ. Hur är det ens möjligt att få skylla ifrån sig i en sådan här situation? Sveriges lagar och de straff som döms ut är så jävla mesiga. Fan vad trött jag blir!
Citera
2021-05-06, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
Ska vi kalla en spade för en spade eller ska vi komplicera det hela?
Rebecka var en tung missbrukare. Patrik var en tung missbrukare. Knarkare kan inte ta hand om barn. Föräldrarna var så höga att de inte hade koll på Esmeraldas mående efter den eventuella olyckan. Knarkare ser bara till sitt eget bästa och är beredda att göra precis allt för att få ett rus. Ofta skyller en missbrukare ifrån sig på allt och alla och har inte förmågan att se sin egen del i det hela. Rebecka vägrar fortfarande att inse att något är hennes fel. Hon skyller fortfarande ifrån sig på allt och alla.

Oavsett hur en domstol dömer så var lilla Esmeralda i Rebeckas och Patriks händer. Om ett litet barn dör i föräldrarnas vård så är självklart föräldrarna skyldiga. BÅDA TVÅ. Hur är det ens möjligt att få skylla ifrån sig i en sådan här situation? Sveriges lagar och de straff som döms ut är så jävla mesiga. Fan vad trött jag blir!

Tung missbrukare kallar jag tex en utslagen heroinist eller cykelpundare som ej klarar att upprätthålla ett anständigt liv, men det kan man se olika på såklart beroende på vad man har för referenser.

Jag ser denna mamma som en självmedicinerande pillertrillare på sin höjd.

Ingen av dom verkar ha varit i närheten av utslagna.

Hur menar du att hon skyller ifrån sig? Jag uppskattade hennes ord i rättegången som ärliga när hon svarade på åklagarens fråga: ”det är klart att jag har brustit i min föräldraförmåga men jag tycker att det är skillnad på det och att avsiktligt döda någon”, eller nåt i den stilen.

Det kändes genuint och rakt och inte som att skylla ifrån sig.
Citera
2021-05-06, 17:46
Medlem
När åklagaren frågar Rebecka vad hon egentligen tycker om Esmeralda svarar Rebecka ” Hon är glad och hon brukade sjunga Imse vimse spindel för sina bröder” Det finns inga känslor i det hon säger. Det är sånt man säger om grannens flicka.
Citera
2021-05-06, 17:51
Medlem
Inga känslor för Esmeralda
Citera
2021-05-06, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313
Möjligt att det inte nödvändigtvis rent generellt måste gått ut över barnens hälsa. Dock i detta fallet gjorde det så. Esmeralda dog och Silas hade stora mängder droger i kroppen.

Missbrukare kallar jag en som är så hög att de svälter, slår och vållar sitt barns död. Precis som Rebecka gjorde.

Rebecka lider av en fruktansvärd förnekelsr att hon inte ens inser att det är 100% hennes fel att Esmeralda är död. Patrik ville ringa 112, Rebecka förbjöd.

Lilla barnet hade väl ändå knappt mätbara nivåer av dessa läkemedel i hårprovet? Därav kunde man ej fastställa om det rörde sig om extern kontaminering eller annat.

Något annat än hårprovsanalys har man mig veterligen ej utfört på lilla barnet?

Var finns det belagt att mamman har svultit och slagit och därmed vållat sin flickas död?

Har du läst domen? Citera gärna isf vad hon är dömd för.

Ang att larma eller ej så var ju det något som vad jag förstår avhandlades efter flickans död, således inget i sig som har bragt flickan om livet.
Citera
2021-05-06, 18:01
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Lilla barnet hade väl ändå knappt mätbara nivåer av dessa läkemedel i hårprovet? Därav kunde man ej fastställa om det rörde sig om extern kontaminering eller annat.

Något annat än hårprovsanalys har man mig veterligen ej utfört på lilla barnet?

Var finns det belagt att mamman har svultit och slagit och därmed vållat sin flickas död?

Har du läst domen? Citera gärna isf vad hon är dömd för.

Ang att larma eller ej så var ju det något som vad jag förstår avhandlades efter flickans död, således inget i sig som har bragt flickan om livet.
Så flickan dog utan orsak?
- Äsch! det är sånt som händer, ungar dör hela tiden.
Citera
2021-05-06, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuckelimuckmedicin
Okej? R lämnade ju drogtester under 2016 tills socialtjänsten bedömde att det inte längre behövdes. Hur förklarar du det?

Eftersom R knarkde på samma medicin hon även hade föreskrivet, så gick hon igenom de testerna hög som ett höghus. Det var ingen som tänkte på att kolla upp hur mycket hon hade i kroppen och därmed tillät detta R knapra långt långt mycket mer än sin dagliga dos.
Detta är något R hela tiden håller på och försöka försvara sig med. - jag har föreskriven medicin…
Ja må så vara men det frångår ju inte faktan att hon åt så mycket mycket mer av den, genom sina inköp på darknet.
Hoppas soc blir bättre på att kontrollera folk på sin kuckelikumedicin, på så sätt att de även kontrollerar halten i blodet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in