Citat:
Ursprungligen postat av
morboso
Tja Rebecka lät ju lilla E bli kvar på BB när hon själv lämnade med utsagan att de skulle vinna tillbaka henne i rätten, hellre det än att åka på boende tillsammans med E. Jag antar att du hade gjort allt för att få vara med ditt barn och alltså åkt till boendet? Du kan nog inte använda dig själv som referens för hur R tänker och funderar.
Föräldrar som verkligen vill sina barns bästa låter barnet bli kvar i familjehemmet medan de kämpar för att förbättra sig till den grad att de blir åtminstone good enough föräldrar och kan få tillbaka sina barn utan att barnens hälsa riskeras. Inte "jahopp då går vi vidare".
Det handlar inte om "ond" eller "vilja sina barn illa", det handlar om "bristande förmågor" och "bristande självinsikt i kombination med bristande förståelse vad barnet behöver". Du säger att du vill förstå detta komplexa skeende men det kommer du inte kunna göra så länge du stör dig så obeskrivligt mycket på familjehemmet. Starka känslor förstärker bekräftelsebias, något alla människor "lider av" och som innebär att man omedvetet 1) hittar och tar in information som stärker ens egen tes (i ditt fall, R var en good enough förälder) och 2) omedvetet bortser från information som motsäger ens egen tes. Så länge du inte medvetandegör ditt bekräftelsebias och kommer över dina irriterade känslor kommer du knappast att uppnå ditt mål att förstå vad som faktiskt har hänt.
Så är det absolut, vi alla lider av bekräftelsebias i varierande grad.
Jag tycker dock att jag redan gjort min resa inom detta ämne då jag från början såg det hela helt annorlunda. Mest pga att jag svalde medias och familjehemmets rapportering helt okritiskt inledningsvis och förfärades på samma sätt som alla andra.
Sedan dess har jag grottat mer i fallet pga intressant ur flera vinklar. När jag sedan tillslut lyssnade på rättegången fick jag en helt annan bild och kände mig så lurad av att ha varit så okritiskt lagd som gått på den allmänna sensationshysterin i media. Jag borde vetat bättre kände jag.
Min aversion gentemot familjehemmet (som torde haft mkt god inblick i hur allt gått till gällande relationen mellan mor och barn och umgängen under placeringstiden/hemslussningen etc) startade iom de rakt motsatta uppgifter som framkom i flertalet vittnesmål i TR.
Därefter fortsätter familjehemmet att göra enskild sak i offentligheten av ett barn som inte är hennes på div oetiska sätt enligt mig, och framförallt innan sakfrågan är helt utredd.
I början tyckte jag att familjehemmet var fantastiskt - idag irriterar det mig som sagt att ett sådant här exploaterande ens kommer på tanken hos en sörjande människa och en av samhället utsedd uppdragstagare inom familjehemsvård.
Beklagligt.