Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-27, 11:25
  #12289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitsippan_79
Av respekt för både den döda Esmeralda och den nyfödda flickan - låt dem vara två helt olika individer.
Tycker inte alls om att man ger ett barn namn namn efter dött äldre syskon eller annan nära.
Att få tex gamelfarmors namn som är en annan sak, det är helt okej. Då är det en som dog i vuxen ålder och är mycket, mycket äldre än barnet

Exakt! Kunde inte sagt det bättre själv. Ja, det är en helt annan sak. I det här fallet blir det sjukligt. Det är för nära i tid, det är tragiskt, det är två helt olika individer. Det är ju inte bara respektlöst mot Esmeralda utan även mot den nya flickan.
Citera
2023-01-27, 11:28
  #12290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag håller med. Att hedra Esmeraldas minne är att låta henne vara. För hur tragiskt det än var, så är hon död.

Jag tycker man lägger en konstig sak på en människa att bara med sig hela livet. För vi får vid gud hoppas att inte E-tupé och Melinda tror att deras nyfödda flicka är Esmeralda som kommit tillbaka.

Verkligen!! Nä usch! Skulle inte förvåna mig. Verkar ju så. Ja det är väldigt tragiskt men går inte att ersätta en människa med en annan.
Exakt, att låta henne vara är ett bra sätt. Att ha bilder på henne, gå till hennes minnesplats. Melinda har ju tatuerat in lilla hjärtat. Lex Esmeralda är en annan sak, boken osv.
Men det här är bortom ok.
Citera
2023-01-30, 11:16
  #12291
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag håller med. Att hedra Esmeraldas minne är att låta henne vara. För hur tragiskt det än var, så är hon död.

Jag tycker man lägger en konstig sak på en människa att bara med sig hela livet. För vi får vid gud hoppas att inte E-tupé och Melinda tror att deras nyfödda flicka är Esmeralda som kommit tillbaka.

Herregud!
Det är väl ändå VANLIGT att man ger sitt barn ett namn då man vill HEDRA minnet av den bortgångne. Många barn får ju namn efter sin döda farmor, morfar etc.
Är detta nu helt plötsligt av ondo?
Citera
2023-01-30, 11:19
  #12292
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
Det kan inte vara bara svårt utan tillochmed livsfarligt. Om man lider av paruresis är fungerar muskulaturen kring urinblåsan ofullständigt och då kan det uppstå en akut urinretention. I värsta fall läcker urinen då ut från blåsan efter ett tag vilket kan förgifta blodet (sepsis).

Källa: Jag har arbetat på sjukhus och själv sett det här.

En barnamördare kan man tycka vad man vill om men det är många fler än henne som lider av urineringssvårigheter och att det sprids påståenden om att ”man kan väl bara kissa” kan innebära att de också möts av bristande förståelse.

Det finns personer som kan bli inlåsta i en övervakad cell och tvingade till att dricka 3 liter vatten utan att kunna leverera en enda droppe till ett urinprov. Om man väntar på att de ska kissa så får man vänta tills det dör. Det vore ju också tragiskt oavsett vad de har gjort.

Som sagt man får tycka vad man vill om barnamördare men du bör läsa på om urinblåsans funktion vid olika svårigheter och hur förödande och livshotande en dysfunktionell urinblåsa kan vara.

Visst, å jag har jobbat med narkomaner som LJUGER sig igenom livet för att slippa kissa.
Men det är ju fullt rimligt att Rebecka barnamörderska även lider av denna sjukdom. Tillåt mig att gapflabba!
Citera
2023-01-30, 11:24
  #12293
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitsippan_79
Av respekt för både den döda Esmeralda och den nyfödda flickan - låt dem vara två helt olika individer.
Tycker inte alls om att man ger ett barn namn namn efter dött äldre syskon eller annan nära.
Att få tex gamelfarmors namn som är en annan sak, det är helt okej. Då är det en som dog i vuxen ålder och är mycket, mycket äldre än barnet

Så det ör DU som ska bestämma vad som är respektfullt eller inte. Patetiskt!
Vad fan har ålder på den döde med saken att göra?
Vilket ålder är ok för dig? Vart går gränsen? Hur länge måste man vara död för att någon ska få hedra det gnm att ge namnet till en nyfödd?
Citera
2023-01-30, 11:33
  #12294
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Herregud!
Det är väl ändå VANLIGT att man ger sitt barn ett namn då man vill HEDRA minnet av den bortgångne. Många barn får ju namn efter sin döda farmor, morfar etc.
Är detta nu helt plötsligt av ondo?
För mig är det skillnad. Att döpa barnet efter en far eller morförälder är helt okey.

Men Esmeralda fick ingen chans att leva sitt liv, hon dog under väldigt tragiska omständigheter. Jag tycker inte barnet ska behöva ha det sammankopplat med sitt namn.
Citera
2023-01-30, 11:37
  #12295
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Så det ör DU som ska bestämma vad som är respektfullt eller inte. Patetiskt!
Vad fan har ålder på den döde med saken att göra?
Vilket ålder är ok för dig? Vart går gränsen? Hur länge måste man vara död för att någon ska få hedra det gnm att ge namnet till en nyfödd?
Å herre gud vad du tar i. Ingen har påstått att det vi känner är rätt. Det finns väl inga klara rätt och fel i en sådan här fråga. Men vi hade inte dömt ett barn efter en mördad syster. Du hade uppenbarligen gjort det. Tagga ner lite.
Citera
2023-01-30, 11:40
  #12296
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Så det ör DU som ska bestämma vad som är respektfullt eller inte. Patetiskt!
Vad fan har ålder på den döde med saken att göra?
Vilket ålder är ok för dig? Vart går gränsen? Hur länge måste man vara död för att någon ska få hedra det gnm att ge namnet till en nyfödd?
Jag bestämmer inget, säger bara vad jag tycker och jag tycker det är osmakligt. Jag fick min farmors mors tilltalsnamn som tilltalsnam. Två, tre generationer tycker jag är okej - om man ska ge barnet namnet efter en död. Dock inte att få namn från någon som dött som barn tycker jag.

Sen kan kan ju vilja ge ett namn som råkar vara samma som en avlägsen släktings eller ytlig bekants eller kollegas döda barn. Då är det en annan sak, om det bara råkar samanfalla och det inte är någon som inte ingår i ens umgängeskrets.

Försöker vara tydlig. Ett namn blir inte förstört för att ett barn som dött har burit det. Esmeralda är ett fint namn och inget fel att ge ett barn det namnet om man inte har med den döda flickan att göra och inte heller har henne i åtanke vid namnvalet.
__________________
Senast redigerad av Vitsippan_79 2023-01-30 kl. 11:53.
Citera
2023-01-30, 13:14
  #12297
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
För mig är det skillnad. Att döpa barnet efter en far eller morförälder är helt okey.

Men Esmeralda fick ingen chans att leva sitt liv, hon dog under väldigt tragiska omständigheter. Jag tycker inte barnet ska behöva ha det sammankopplat med sitt namn.

Fel.
Esmeralda dog INTE ”under väldigt tragiska omständigheter”
Esmeralda dog därför att hon blev MÖRDAD av sina egna pundar-föräldrar. De föräldrar som skulle ge henne kärlek och trygghet.
Det ENDA som är tragiskt här är det verkligen finns såpass många som fortfarande blir manipulerade av barnamörderskan och försöker försvara henne till vilket pris som helst.
Ynkligt.
Det som är allra mest tragiskt är att inte mördarhäxan oxå dog under stort lidande ii häktescellen men vi får väl alla hoppas att karma får tag på henne till slut om inte någon annan, som hatar det där aset, hinner före.

Namnet Esmeralda är vackert. Jag anser ju att om en nyfödd får bära det namnet så är det ett tecken på att hedra den bortgångne, ett tecken på respekt, ett vackert minne som inte bleknar.

Själv har jag döpts efter min bortgångne systers namn (dock inte som tilltalsnamn).
Hon dog i en bilolycka när hon var 4 år, mina föräldrar och jag som var 2 månader, klarade oss i kraschen. Jag har aldrig farit illa av det snarare tvärtom. Det ger även en påminnelse att livet är skört och när jag går till graven så känns det fint att vi heter likadant, ett band mellan oss som bara vi har och som ingen annan kan ta.
Citera
2023-01-30, 13:32
  #12298
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Fel.
Esmeralda dog INTE ”under väldigt tragiska omständigheter”
Esmeralda dog därför att hon blev MÖRDAD av sina egna pundar-föräldrar. De föräldrar som skulle ge henne kärlek och trygghet.
Det ENDA som är tragiskt här är det verkligen finns såpass många som fortfarande blir manipulerade av barnamörderskan och försöker försvara henne till vilket pris som helst.
Ynkligt.
Det som är allra mest tragiskt är att inte mördarhäxan oxå dog under stort lidande ii häktescellen men vi får väl alla hoppas att karma får tag på henne till slut om inte någon annan, som hatar det där aset, hinner före.

Namnet Esmeralda är vackert. Jag anser ju att om en nyfödd får bära det namnet så är det ett tecken på att hedra den bortgångne, ett tecken på respekt, ett vackert minne som inte bleknar.

Själv har jag döpts efter min bortgångne systers namn (dock inte som tilltalsnamn).
Hon dog i en bilolycka när hon var 4 år, mina föräldrar och jag som var 2 månader, klarade oss i kraschen. Jag har aldrig farit illa av det snarare tvärtom. Det ger även en påminnelse att livet är skört och när jag går till graven så känns det fint att vi heter likadant, ett band mellan oss som bara vi har och som ingen annan kan ta.
Ursäkta men är det inte väldigt tragiskt att bli mördad utav sina pundar-föräldrar?

Att jag ifrågasätter att ge ett litet barn Esneraldas namn har ingenting med försvar mot biomodern att göra. Om du läser tillbaka på vad jag skrivet skulle du se att jag varit extremt kritisk mot Rebecka. För henne finns inga ursäkter. Jag tyckte ju Melinda skulle ta namnet själv istället för att ge det till sin dotter. Vad tror du Rebecka tyckt om det?

Som sagt, det finns inga rätt och fel om detta. Och jag har fattat att du tycker det är fint. Jag tycker det inte. För personligen anser jag att Esmeralda blev mördad under extremt tragiska omständigheter.
Citera
2023-01-30, 13:51
  #12299
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Ursäkta men är det inte väldigt tragiskt att bli mördad utav sina pundar-föräldrar?

Att jag ifrågasätter att ge ett litet barn Esneraldas namn har ingenting med försvar mot biomodern att göra. Om du läser tillbaka på vad jag skrivet skulle du se att jag varit extremt kritisk mot Rebecka. För henne finns inga ursäkter. Jag tyckte ju Melinda skulle ta namnet själv istället för att ge det till sin dotter. Vad tror du Rebecka tyckt om det?

Som sagt, det finns inga rätt och fel om detta. Och jag har fattat att du tycker det är fint. Jag tycker det inte. För personligen anser jag att Esmeralda blev mördad under extremt tragiska omständigheter.

Det ät ok att vi har olika åsikter och jag är inte sämre än att jag beklagar om du känt dig påhoppad. My bad.
Du menar att det är tragiskt att bli mördad medan jag anser att tex få ett träd över sig och dör, är tragiskt. Inte ett medvetet, uppsåtligt handling, då tycker jag att det mer är en ondskefull handling än tragisk men jag antar att vi menar samma.
Citera
2023-01-30, 19:12
  #12300
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Det ät ok att vi har olika åsikter och jag är inte sämre än att jag beklagar om du känt dig påhoppad. My bad.
Du menar att det är tragiskt att bli mördad medan jag anser att tex få ett träd över sig och dör, är tragiskt. Inte ett medvetet, uppsåtligt handling, då tycker jag att det mer är en ondskefull handling än tragisk men jag antar att vi menar samma.
Vi menar nog samma. Och Esmeralda och hur hon behandlades av sina föräldrar är så vidrigt äckligt att det väcker mycket känslor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback