2021-05-05, 13:40
Medlem
Rebecka har antagligen ett eget trauma i sin ryggsäck och det är i så fall tragiskt. Hon fick ett hårt öde.
Fredrik Sjöshult skriver i sin krönika efter Esmeraldas död att en tidigare hemligstämplad psykundersökning visade, att kvinnans långvariga drogmissbruk pekas ut som förklaring till att hon inte kallar på hjälp när dottern låg döende. Den utredningen skulle Kammarrätten begärt in ett är tidigare före domen mot Esmeralda. Då hade de knappast kunnat upphäva Lvu. Kammarrätten och socialtjänsten dödade Esmeralda
Citera
2021-05-05, 13:45
Medlem
Om det är rätt så enligt den äldste sonen satt Rebecka vid Esmeraldas säng medan hon kämpade för sitt liv. Vidrigt.
Citera
2021-05-05, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallabella
Är man en så bra mamma som du tycks tro, eller vill tro att Rebecka var så står man inte och kokar gröt medan ens barn ligger medvetslös och dör. Det vet vi väl alla att när det hände frågade Patrik Rebecka om de skulle ringa 112 men hon ville inte det. Enligt Patriks bror. Rebecka måste vara en väldigt drog skadad människa om hon inte är född ond.Skulle det vara förmildrande om hon inte var drogad ?

Människor kan handla på de mest irrationella sätt i chock och under pågående trauma, så detta ickehandlande är väl inte det mest konstiga jag hört..

Du och många andra verkar ha ett starkt behov av att se denna mamma som direkt ond. Jag själv tror inte det. Få personer vill sina barn illa oavsett hur galet det än blir pga olika försvårande omständigheter tror jag. Förutom i de fall det handlar om regelrätta övergrepp.
Citera
2021-05-05, 14:04
Medlem
Jag tror också att de flesta föräldrar vill sitt barns bästa men alla har inte förmågan att göra det bästa och då måste samhället ta sitt ansvar. Rebecka kokade gröt men Esmeralda fick ingen gröt eller så var hon så traumatiserad att hon inte kunde äta. Hon hade gått ner 3 kg på 4 månader. Det är väldigt väldigt mycket på en treåring. Svält.
Citera
2021-05-05, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubamara404
Vad styrker din teori om att hon har stått och tittat på menar du? Tycker allt talar för det rakt motsatta.

Jag tror det är ytterst få föräldrar som inte vill/försöker kämpa hem sina barn efter att ha fått dem tvångsomhändertagna. Det om något hade verkat ytterst märkligt i mina ögon om de bara jahopp, hon får det bättre med nån annan, nu går vi vidare i livet?!

Jag hoppas verkligen inte att gemene förälder resonerar så?! Jag själv skulle aldrig i livet släppa mina barn på de premisserna, och om jag ändå förlorade dom så skulle jag vilja att de åtminstone fick veta när de blev större att jag försökte allt jag kunde för att få vara tillsammans med dom igen...💔
Ibland är det bättre att inse när det är dax att släppa taget.
Citera
2021-05-05, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuckelimuckmedicin
”Stå och se på när ett barn plågas och kämpar för sitt liv” - vad har du för belägg för det påståendet? Om hon hade varit en sadist utan empatisk förmåga, tror du inte att det hade framkommit under den rättspsykiatriska undersökningen? Eller manipulerade hon dem också?
Jag förstår behovet av att hitta en skurk när något sånt här tragiskt inträffar, men sällan är saker så svart eller vitt.
Jag tror hon svävade på rosa moln, liggandes i soffan
Citera
2021-05-05, 14:08
Medlem
Citat:
Människor kan handla på de mest irrationella sätt i chock och under pågående trauma, så detta ickehandlande är väl inte det mest konstiga jag hört..

Du och många andra verkar ha ett starkt behov av att se denna mamma som direkt ond. Jag själv tror inte det. Få personer vill sina barn illa oavsett hur galet det än blir pga olika försvårande omständigheter tror jag. Förutom i de fall det handlar om regelrätta övergrepp.
Hur kan du försvara R så trofast?
Anser du att hon är ett offer, att hon inte är skyldig till att Esmeralda inte lever idag?
Citera
2021-05-05, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallabella
Om det är rätt så enligt den äldste sonen satt Rebecka vid Esmeraldas säng medan hon kämpade för sitt liv. Vidrigt.

Nej, det där stämmer ju inte alls? Den äldste sonen uppgav att E var sjuk och att R var där inne med S på armen. Ingen vet om olyckan hade skett då.

Sen fanns det ju ingen RPU när förhandling hölls i kammarrätten eftersom den undersökningen gjordes två år efter förhandlingen. I samband med att TR skulle bestämma påföljd.
Blir lite svårt att begära ut en utredning som inte finns?
Citera
2021-05-05, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Hur kan du försvara R så trofast?
Anser du att hon är ett offer, att hon inte är skyldig till att Esmeralda inte lever idag?

För att jag inte tror att hon är det monster som du mfl och framförallt media framställer henne som.

Jag tycker att så mkt i historien pekar på det rakt motsatta efter att jag lyssnade på rättegången.

För att jag tycker att en så felaktig (med all sannolikhet?) bild har målats upp av hennes engagemang som förälder, av media och framförallt av familjehemmet som jag stör mig så outgrundligt på.

Jag gick verkligen på att familjen var totala främlingar för E när hon skulle flytta hem och så får man veta via rättegången att mamman har träffat och kämpat för sin dotter VARJE VECKA i princip, eller iaf så mkt som hon fick, sedan födseln! Det stod det inget om i media. Etc m.m osv.

Dessutom vill jag tolka väl och hitta vad som är det egentliga problemet. Alltså varför föräldrar kan känna sig så jagade av soc att de inte vågar signalera när nåt är tokigt eller att larma när de en sån här sak har hänt.

Det finns tusen saker jag skulle vilja ha svar på i denna komplexa historia och jag nöjer mig inte med att ”mamman var elak, punkt slut”.
Citera
2021-05-05, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuckelimuckmedicin
Nej, det där stämmer ju inte alls? Den äldste sonen uppgav att E var sjuk och att R var där inne med S på armen. Ingen vet om olyckan hade skett då.

Sen fanns det ju ingen RPU när förhandling hölls i kammarrätten eftersom den undersökningen gjordes två år efter förhandlingen. I samband med att TR skulle bestämma påföljd.
Blir lite svårt att begära ut en utredning som inte finns?

Det där reagerade jag också på, att det kanske kan ha varit dagen innan olyckan skedde? Jag tror att det är en sammanblandning av dagar och att olyckan hänt max dagen innan föräldrarna blev gripna?

Jag har svårt att se framför mig ett scenario där en sådan här sak sker i en lgh utan att en tonåring märker någonting konstigt på flera dagar?

Skönt att se nån mer tänka i samma banor!
Citera
2021-05-05, 15:45
Avslutad
Citat:
För att jag inte tror att hon är det monster som du mfl och framförallt media framställer henne som.

Jag tycker att så mkt i historien pekar på det rakt motsatta efter att jag lyssnade på rättegången.

För att jag tycker att en så felaktig (med all sannolikhet?) bild har målats upp av hennes engagemang som förälder, av media och framförallt av familjehemmet som jag stör mig så outgrundligt på.

Jag gick verkligen på att familjen var totala främlingar för E när hon skulle flytta hem och så får man veta via rättegången att mamman har träffat och kämpat för sin dotter VARJE VECKA i princip, eller iaf så mkt som hon fick, sedan födseln! Det stod det inget om i media. Etc m.m osv.

Dessutom vill jag tolka väl och hitta vad som är det egentliga problemet. Alltså varför föräldrar kan känna sig så jagade av soc att de inte vågar signalera när nåt är tokigt eller att larma när de en sån här sak har hänt.

Det finns tusen saker jag skulle vilja ha svar på i denna komplexa historia och jag nöjer mig inte med att ”mamman var elak, punkt slut”.
Fast det stämmer ju inte, det borde du veta, som läst fup
Citera
2021-05-05, 15:49
Medlem
Citat:
Det där reagerade jag också på, att det kanske kan ha varit dagen innan olyckan skedde? Jag tror att det är en sammanblandning av dagar och att olyckan hänt max dagen innan föräldrarna blev gripna?

Jag har svårt att se framför mig ett scenario där en sådan här sak sker i en lgh utan att en tonåring märker någonting konstigt på flera dagar?

Skönt att se nån mer tänka i samma banor!
”Ni två” är lustiga. Amos såg hur Rebecka satt vid Esmeraldas säng kvällen då hon dog en, enligt rättsläkarna, långsam och plågsam död. Patrik har sagt att det var Rebecka som vägrade ringa 112 och rädda dotterns liv. Patrik kontaktade anhöriga efter Esmeralda dog. Rebecka sa inget till någon.

Rebecka har sagt att med facit i hand så var det rätt beslut att inte ringa 112. Hon är livsfarlig. Jag hoppas hon kan bättra sig, medge ansvar och bli en bättre människa. Då har hon en chans att få tillbaka de överlevande barnen. Annars är nog loppet kört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in