Citat:
Ursprungligen postat av
Citra
Många som skriver att det bara är P och Rs fel att barnet är dött.
Ja. Det är en självklarhet att det är
Men.
Myndigheter och andra instansers jobb är att se till att barn lever och utvecklas i en trygg miljö. Deras jobb är att se till att barn inte är utsatta för fara för deras hälsa och välmående och deras jobb är att ansvara när föräldrarna inte klarar av det. När föräldrarna är oförmögna att ta en vanligt föräldraransvar.
Missbrukare ser ingenting annat än sina droger, hjärna skriker efter den och man tänker på allt som det innebär (har aldrig testat men min mamma dog av överdos) så jag har läst en del.
Myndigheterna och andra instanser är i mina ögon här medskyldiga och har begått tjänstefel. Man ska inte kunna göra såhär efter allting som det här paret har gjort innan E kom och efter E kom. Det är fullständigt åt helvete att ett barn ska behöva vara med om detta fruktansvärda öde och hon dog för ingenting. Som om hennes liv inte var värt någonting. Och det är det som gör så jäkla ont i oss alla.
Försöker vi hitta någon att skylla på och därför säger vi både det ena och det andra om soc och BVC?
Nej jag tycker knte det i detta ärendet. Agerandet i E's närhet har varit under all kritik och om bara en enda person tagit E och pratat med henne så hade det här aldrig hänt. Det hade inte det!
Jag kan inte förstå i mitt huvud hur R och P lyckades överlista varenda myndighet medans E sliter av sig håret och tappar 5 kg på 6 månader.. Och får 4 orosanmälningar på sig. Ingen som HELST försök till insyn.
Är så illamående av att den här vackra lilla tösen aldrig får uppleva glädjen hon hade första året. Och hur hon beskrivs på julafton får hela mig att vridas itu.
Det värsta är att R som knappt nämner sin egna dotter i något förhör om hon inte är tvungen kommer fortsätta ljuga. Och Sveriges lagar är redan omdiskuterade att vara ganska svaga så vi kommer nog få ytterligare kallsupar i veckan. För åklagaren verkar inte riktigt göra sitt jobb just nu.
Ja tyvärr. Alltså, totala jävla idioter kommer nog alltid att få barn. Det finns inte riktigt något sätt att helt förhindra det utan att göra för invasiva ingrepp i folks liv. Och vissa av dessa totala idioter kommer tyvärr lyckas flyga under radarn tillräckligt länge för att verkligen skada eller i extrema fall döda sina barn.
Men de här stolpskotten hade ju på inget sätt flugit under någon radar. De var ju in plain sight för allt och alla. Då blir det verkligen obegripligt hur samhället ändå misslyckas med att skydda barnen. Folk som beter sig till synes normalt måste ha någon form av rätt till privatliv från staten. Men folk som skaffat barn trots att de redan bevisat sig vara riktigt jävla olämpliga som föräldrar borde inte ha några sådana rättigheter, där borde samhället kunna kräva en helt annan typ av insyn och kontroll.
Sen tycker jag iofs att det är helt orimligt att ett barn tas från den miljö det växt upp från födseln genom sina första år på det här sättet oavsett. Det är ju inget som görs i barnets bästa intresse överhuvudtaget.