2020-05-25, 08:53
Medlem
Skaffade prenumeration på NT. Ganska mycket information redan och man kan ställa frågor under tiden så rekommenderar den👍
Citera
2020-05-25, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Skaffade prenumeration på NT. Ganska mycket information redan och man kan ställa frågor under tiden så rekommenderar den👍

Om du orkar får du gärna berätta om det dyker upp nåt nytt/intressant!
Citera
2020-05-25, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Om du orkar får du gärna berätta om det dyker upp nåt nytt/intressant!
Självklart! SVT har med en liverapportering så ska bolla mellan båda då jag är ledig
Citera
2020-05-25, 09:06
Medlem
All styrka åt åklagaren dessa veckor, du har hela Sverige bakom dig!

Nu måste Esmeralda få sin upprättelse!
Citera
2020-05-25, 09:11
Medlem
-Anomaly-s avatar
Det där med källaren..tror det räcker med att öppna dörren till källaren, visa mörkret, säga att det finns monster därinne för att sätta skräck i ett litet barn. Sedan har man ett effektivt vapen att ta till så snart barnet i fråga krånglar när man vill knarka ifred eller riskerar att säga obekväma sanningar när utomstående är i närheten. "Vill du sitta i soffan och titta på Frost eller sitta i källaren med monstren? Nähä..var tyst och snäll då"
Så jag har svårt att tro att E faktiskt behövt vara inlåst i källaren, särskilt om det är ett allmänt utrymme då risken för att grannarna reagerat varit stor.
Senast redigerad av -Anomaly- 2020-05-25 kl. 09:13.
Citera
2020-05-25, 09:28
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Många som skriver att det bara är P och Rs fel att barnet är dött.
Ja. Det är en självklarhet att det är
Men.

Myndigheter och andra instansers jobb är att se till att barn lever och utvecklas i en trygg miljö. Deras jobb är att se till att barn inte är utsatta för fara för deras hälsa och välmående och deras jobb är att ansvara när föräldrarna inte klarar av det. När föräldrarna är oförmögna att ta en vanligt föräldraransvar.

Missbrukare ser ingenting annat än sina droger, hjärna skriker efter den och man tänker på allt som det innebär (har aldrig testat men min mamma dog av överdos) så jag har läst en del.

Myndigheterna och andra instanser är i mina ögon här medskyldiga och har begått tjänstefel. Man ska inte kunna göra såhär efter allting som det här paret har gjort innan E kom och efter E kom. Det är fullständigt åt helvete att ett barn ska behöva vara med om detta fruktansvärda öde och hon dog för ingenting. Som om hennes liv inte var värt någonting. Och det är det som gör så jäkla ont i oss alla.

Försöker vi hitta någon att skylla på och därför säger vi både det ena och det andra om soc och BVC?
Nej jag tycker knte det i detta ärendet. Agerandet i E's närhet har varit under all kritik och om bara en enda person tagit E och pratat med henne så hade det här aldrig hänt. Det hade inte det!
Jag kan inte förstå i mitt huvud hur R och P lyckades överlista varenda myndighet medans E sliter av sig håret och tappar 5 kg på 6 månader.. Och får 4 orosanmälningar på sig. Ingen som HELST försök till insyn.

Är så illamående av att den här vackra lilla tösen aldrig får uppleva glädjen hon hade första året. Och hur hon beskrivs på julafton får hela mig att vridas itu.

Det värsta är att R som knappt nämner sin egna dotter i något förhör om hon inte är tvungen kommer fortsätta ljuga. Och Sveriges lagar är redan omdiskuterade att vara ganska svaga så vi kommer nog få ytterligare kallsupar i veckan. För åklagaren verkar inte riktigt göra sitt jobb just nu.

Ja tyvärr. Alltså, totala jävla idioter kommer nog alltid att få barn. Det finns inte riktigt något sätt att helt förhindra det utan att göra för invasiva ingrepp i folks liv. Och vissa av dessa totala idioter kommer tyvärr lyckas flyga under radarn tillräckligt länge för att verkligen skada eller i extrema fall döda sina barn.

Men de här stolpskotten hade ju på inget sätt flugit under någon radar. De var ju in plain sight för allt och alla. Då blir det verkligen obegripligt hur samhället ändå misslyckas med att skydda barnen. Folk som beter sig till synes normalt måste ha någon form av rätt till privatliv från staten. Men folk som skaffat barn trots att de redan bevisat sig vara riktigt jävla olämpliga som föräldrar borde inte ha några sådana rättigheter, där borde samhället kunna kräva en helt annan typ av insyn och kontroll.

Sen tycker jag iofs att det är helt orimligt att ett barn tas från den miljö det växt upp från födseln genom sina första år på det här sättet oavsett. Det är ju inget som görs i barnets bästa intresse överhuvudtaget.
Senast redigerad av Etta.Place 2020-05-25 kl. 09:31.
Citera
2020-05-25, 09:29
Medlem
Ur liverapporteringen på SVT: Rs advokat menar att hon inte har brustit i garantansvar. Nähe, så efter en olycka ser du inte ditt barn på två dagar och du gör ingenting åt det men ändå har du tagit ditt föräldraansvar?! På riktigt, vad är det för skitsnack!
Citera
2020-05-25, 09:32
Medlem
Hittills har NT bäst rapporteringm väldigt informativ medans SVT hoppar lite.

Mamman och försvaret har redan i mina ögon ändrat historia igen.
Nu säger dem att R inte hade kunnat ringa 112 för E var redan död och är då inte ansvarig för uppståt
Citat:
Försvaret fortsätter: "Xx har inte larmat 112 eller annan. Denna underlåtenhet har inte främjat gärningen i åtalet. Om hon hade larmat omedelbart efter att hon fått kännedom om dödsfallet hade det inte hjälpt."

Men i förhör säger hon att P skrek ring 112 redan när E hade ramlat i badkaret? Men hon vågade inte ringa för det är alltid föräldrarnas fel när ett barn slår sig och dem skulle få livstid
Senast redigerad av Citra 2020-05-25 kl. 09:37.
Citera
2020-05-25, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Ur liverapporteringen på SVT: Rs advokat menar att hon inte har brustit i garantansvar. Nähe, så efter en olycka ser du inte ditt barn på två dagar och du gör ingenting åt det men ändå har du tagit ditt föräldraansvar?! På riktigt, vad är det för skitsnack!

Förstår inte hur R kan stå ut med sig själv.
Citera
2020-05-25, 09:36
Medlem
Försvar och åklagare vill ha vissa delar av rättegången under stänga dörrar.

Vet inte riktigt vad det innebär🥺 men jag hade nog inte velat se bilder på E så jag är tacksam.

Försvaret nekar på alla punkter. R har inte gett E preparaten som har angetts och har inte uppsåtligen utdelat trubbigt våld mot barnets huvud"

SOS samtalet spelas upp
Citera
2020-05-25, 09:40
Medlem
Citat:
Hittills har NT bäst rapporteringm väldigt informativ medans SVT hoppar lite.

Mamman och försvaret har redan i mina ögon ändrat historia igen.
Nu säger dem att R inte hade kunnat ringa 112 för E var redan död och är då inte ansvarig för uppståt

Men i förhör säger hon att P skrek ring 112 redan när E hade ramlat i badkaret? Men hon vågade inte ringa för det är alltid föräldrarnas fel när ett barn slår sig och del skulle få livstid

Tack för rapporteringen! Känner viss förhoppning ändå att åklagaren ska kunna få ihop det här och kunna bevisa alla lögner via förhör, sms, teknisk bevisning och lite press på R förhöret i rätten.
Citera
2020-05-25, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kejsar.Nero
Sådana här saker funderar jag mycket på också och jag blir så fruktansvärt ledsen när jag tänker på hur hon måste ha haft det. Inte bara gällande misshandeln utan även allt runtomkring. Fick hon någonsin någon kärlek? Kramar? Ett snällt ord? Blev hon någonsin tröstad när hon var ledsen eller fick hon alltid gråta i ensamhet på sitt rum? Hur stor del av dagen var okej för henne, var R och P elaka från det att hon vaknade tills dess hon somnade för kvällen? Fick hon göra något annat än att sitta tyst och se på iPad/tv på dagarna, typ rita, pyssla och leka, eller tyckte de direkt att hon blev jobbig då och drogades? Hur ofta fick hon mat? Vad hände om hon vaknade av en mardröm på natten, fick hon gråta sig till sömns då? Och sen att dö omgiven av dessa två monster, som hatade henne, utan att veta att det faktiskt fanns någon där ute som kämpade för henne och ville henne väl. Så outhärdligt sorgligt att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Jag kommer bära med mig hennes öde för resten av livet.

Men visst, det är bra om det blir en lagändring så att detta aldrig kan ske igen. Men för E är det redan försent. Hon kan inte räddas. För henne finns inget lyckligt slut hur mycket jag än önskar det.

Exakt, håller med helt och hållet.
E som var van med att få kärlek och trygghet blev plötsligt hatad och hånad. Måste ha varit väldigt svårt för henne att förstå. Önskar verkligen att hon fick kärlek på något sätt. Förstår verkligen inte varför de ville ha tillbaka henne. Man kan inte låsa in en treåring i en lägenhet och tycka hon är jobbig så fort hon vill något. Har en dotter i den åldern som går på förskola,.men vi tar alltid ut henne på helgerna då hon blir för rastlös av att bara sitta inne. Jag sörjer också E's öde. Speciellt då detta aldrig hade behövt ske. Hon bar redan räddad en gång från pundarna. Nu slängdes hon in i misären igen för att så småningom dödas 💔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in