2020-05-25, 06:51
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur lång är Rebecka, någon som vet? Det står att hon gick ner till 30 kg i häktet. Om hon är normallång, så måste hon ju ha sett ut som en koncentrationslägerfånge? Risk för plötsligt hjärtstopp till och med. Konstigt att hon inte lades in för intravenös matning.

Ett BMI på 14,3 (under 18,5 räknas som underviktig).

”Hälsorisker vid lågt BMI
En ohälsosam undervikt, med alltför lite kroppsfett och muskelmassa, kan få allvarliga konsekvenser. Ett lägre energiintag i förhållande till behov leder ofta till magsmärtor och sömnproblem, sänker prestationsförmågan och gör dig trött och frusen.

Undervikt kan ibland leda till svårläkta sår, infektioner och anemi. Blodtryck och vilopuls kan bli ohälsosamt låga och orsaka blodtrycksfall och yrsel med fallrisk, nedsatt ork, depression och nedstämdhet, liksom förvirring, dåsighet och långsam andning. Det finns även risk för fallskador till följd av minskad muskelmassa, inte minst bland äldre som drabbas av undernäring. Vid allvarliga fall av undernäring, till exempel i samband med ätstörningar, kan kroppens temperatur sjunka under 35 grader (så kallad hypotermi).”
Från kry.se
Citera
2020-05-25, 06:52
Medlem
Inthemiddles avatar
Citat:
OK. Hon sa det själv i FUP:en, men då överdrev hon väl. 39 kg är lite det med, och jag har för mig att jag har läst någonstans att hon är ganska lång..?

Nä hon är inte lång, ca 165 cm om jag inte minns fel.
Men 39 kilo på det är extremt lite ändå.
Hon har alltid varit väldigt smal, men inte så som hon måste vara nu...
Citera
2020-05-25, 07:53
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Om båda föräldrarna står som vårdnadshavare, men barnet bor mest/enbart hos den ena, så har väl denne rätt till allt det där ändå?

Ja, ungefär 12000 i månaden fick Rebecka när de tre barnen bodde hos henne, läste jag någonstans.
Om barnet bor hos en förälder är det den andra som den inte bor hos underhållsskyldig. Bor de växelvis så behöver de inget inget underhåll. Gällde ju inte i detta fall, då förutsättningen för att E skulle få komma hem, var att P inte bodde där.
Citera
2020-05-25, 08:20
Medlem
Citat:
Hur lång är Rebecka, någon som vet? Det står att hon gick ner till 30 kg i häktet. Om hon är normallång, så måste hon ju ha sett ut som en koncentrationslägerfånge? Risk för plötsligt hjärtstopp till och med. Konstigt att hon inte lades in för intravenös matning.
Man ser på bilderna i FUP hur smal hon är. Man ser revbenen på bröstet som om hon inte ätit på ett år..
Citera
2020-05-25, 08:21
Medlem
Någon som vet om det livrapporteras? Länka gärna isåfall🙏
Citera
2020-05-25, 08:25
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Någon som vet om det livrapporteras? Länka gärna isåfall🙏

Denna dag är inte dramatisk. De kommer bara redovisa fakta som redan står i fup. Vittnesmålen däremot är intressanta. Men de kommer väl inte tillåta åhörare?
Citera
2020-05-25, 08:31
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Om barnet bor hos en förälder är det den andra som den inte bor hos underhållsskyldig. Bor de växelvis så behöver de inget inget underhåll. Gällde ju inte i detta fall, då förutsättningen för att E skulle få komma hem, var att P inte bodde där.

Det där har jag funderat lite över. Jag uppfattade det som du skriver - att ett krav/villkor var att P inte fick bo där.
Men samtidigt ansökte, och fick, han vårdnaden (delad med R), samt började träffa E i samband med hemslussningen..? Och han var med på både BVC och öppna förskolan. Och när soc gjorde hembesök 27/12.
Så antingen har vi fattat fel, eller så hade ovanstående instanser möjlighet att göra orosanmälan vid de tillfällena?
Citera
2020-05-25, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Denna dag är inte dramatisk. De kommer bara redovisa fakta som redan står i fup. Vittnesmålen däremot är intressanta. Men de kommer väl inte tillåta åhörare?
Hittade några liverapporteringar så följer dem☺️

En sak angående R i förhör. Hon har ju inte självinsikt eller verklighetsuppfattning. Hennes barn är död och det är precis som om inte bryr sig. Som att hon nu slipper barnet..
Citat:
När mamman i förhör fick frågan om hon anser att hon brustit i sin omsorg om Esmeralda svarade hon ja.

– Det är klart att jag gör. Men jag tycker att det är skillnad i att brista i sitt föräldraansvar och vara orsaken till att någon dör

Alltså här hade Iallfall jag som är relativt normalt sagt Ja.. Mitt barn är död. Det finns ingenting värre och jag var inte där som hennes mamma och skydda henne (te.x) men hon puttar bort ansvaret i varenda svar hon än har i hela förhöret. Inte ens när hennes barn dör så tar hon något som helst ansvar🥺
Citera
2020-05-25, 08:36
Medlem
Kan någon lägga ut bilderna på P och R från fup? Får endast upp vissa på lägenheten.
Citera
2020-05-25, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Hittade några liverapporteringar så följer dem

Länk?
Citera
2020-05-25, 08:42
Medlem
https://nt.se/bli-prenumerant/artikel/wjo9xqgj
(måste vara premunant)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...meraldas-mamma
Citera
2020-05-25, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
- vad jag kan se har man inte spårat blod som i badrummet. Så nej, ingen komplett undersökning

- det som diskuterats mkt i denna tråd är bristande undersökning av utrymmet bakom den andra dörren som leder ner till innergården. Det finns inga kommentarer om vad som finns bakom den dörren.

Hur vet vi att de inte spårat blod? Med facit i hand känns det som något man isåfall borde komplettera? Står lgh tom just nu?

I FUP står det att den andra dörren leder till ett utrymme med spiralformad trappa. Så bägge dessa dörrar kan absolut leda till ställen där man kan stänga in ett barn (dörr 1) alt transportera ett hysteriskt barn ner i källaren lite mer obemärkt (dörr 2).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in