2020-05-21, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Hon hittade på saker helt.
Ett exempel: hon hade en killkompis i en annan stad som hon träffat på nätet. Hon åkte till honom ibland. Hon berättade MASSOR om honom, jag kommer inte ihåg exakt men det var jättekonstiga grejer. Så man funderade verkligen på vad han var för idiot. Han var psykiskt labil och kunde få explosiva utbrott för minsta lilla. Han skulle komma och hälsa på henne i hennes och hennes sambos lägenhet och hon insisterade på att vi skulle ha en filmkväll vi tre när hennes sambo jobbade.
Jag ville egentligen inte, tyckte ju att han verkade helt störd och fattade inte varför hon ens umgicks med honom.
I vilket fall övertalade hon mig men gav mig tydliga "instruktioner" om att inte prata med honom "för han blir nervös av nya personer" och OM han frågade mig någonting var det vissa saker jag inte fick säga osv... Vi hade en väldigt knepig filmkväll och hon sprang på toa stup i kvarten så jag och han blev själva långa stunder. Typ för att få mig att känna obehag eller se vad som skulle hända.

Några år senare kom jag i kontakt med honom av en händelse och fick då veta att INGET av det hon sagt om honom var sant. Han var en helt vanlig normal kille.
Han berättade också allt hon sagt om mig till honom. Jag kommer inte ihåg idag vad det var för jag blev så chockad av alltihop men det var verkligen helt sjuka saker hon tutat i honom om mig.
Hon hade också ljugit ihop en galen historia om hennes liv och hennes familj för honom.
Inget av det hon sagt om sig själv till honom var sant.
Och de umgicks ändå i ett par års tid....

Tycker att du borde kontakta polisen för att dom ska få en bild av henne som person och vad hon kan vara kapabel till att göra. Borde vara bra för rättegången med de som vittnar om hur hon kan vara som person.
Citera
2020-05-21, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Har inte orkat läsa fupen igen. Det är för svårt men fasen alltså. Den här händelsen får man inte ut ur huvudet!

Tre saker som några av er diskuterar:

1. Om man drunknar så syns det i lungorna. Vatten samlas (speciellt när man är medvetslös) och det syns sen när man kollar kroppen. Varken R eller P säger att del fick upp något vatten. Bara att dem försökte med någon slang.
Jag tror hon fick för mycket droger den kvällen, betedde sig konstigt och det klarade inte föräldrarna av. En slags ilska med dåligt samvete kan få någon att bli riktigt ilsk
Jag tror R är boven. Hon ljuger i alla instnancer. Till läkare, till psykologen, i förhör. Hon skickar till och med ett SMS till farfarn och bild på flickan från BVC dagen efter händelsen???
HUR JÄVLA SJUKT ÄR INTE DET.
Dem ringde inte 112 för att dem gett henne droger. Allt annat är undanflykter!
Dem söker även pengar för att rymma..

Har polisen gått igenom källaren? Snälla. Säg att det finns någon vettig myndighet i Norrköping som går igenom källaren. SNÄLLA.

Grannar? Kan dem ge en bild av källaren? Hör man inte ner dit eller vad är frågan?

Ni som skriver att storebror bara är ett barn och inte förstår. Ja jo. Men idag har 13 åringar sex och dricker utan problem. Så hur kan en 13 åring missa 10 månader med sin lilla a syster. Det är precis som att han inte tyckte om henne..

Hoppas ivo gör en granskning av BVC, psykolog samt förskolan med. Under all kritik att man inte ser det som är framför en.

Det gör så jävla ont att den här lilla flickan är död för att vuxna går runt med skygglappar och ter sig offerkoftan på mamman istället för att be henne växa upp och ta lite jäkla ansvar.

Jag känner även att E blev intressant för paret för bidraget. 3 barn är mycket bidrag och dem vägrade henne förskola för att kunna knarka ifred. Sorry men not sorry jag säger det rakt ut.

Storebror är ett barn.
Bara för att 13åringar har sex och dricker alkohol (i vissa fall) betyder inte det att de har en vuxens konsekvens eller ansvarstänk!
Tvärtom så tyder det på att de inte har det, och det är föräldrars skyldighet att skydda och guida sina barn i övergången vuxen /barn!

Att han inte verkar bry sig om E är absolut inget ovanligt eller för den delen avvikande i tonåren.
Min 14 åring gosar och leker gärna med min 1åring,men min andra två barn som är äldre tycker hen mest är störiga och hen vill helst vara på sitt rum själv med kompis eller telefon.

Vad det gäller bvc och soc agerande kan man i efterhand hitta brister och fel.
Var det gäller bvc anmälningsplikt så är det samma som du och jag har skyldighet till.
Självklart har de närmare kontakt med både barn och föräldrar, men de är sjuksköterskor, inte psykologer eller poliser.
Och utifrån FUP så finns det ju inga tydliga missförhållanden som talar för den typ av misshandel flickan utsattes för.

1 sådant här fall är ett för mycket!
Men vi bör ha i tanken att det är extremt ovanligt att det slutar så här!

Sedan kan jag tycka att efter ett omhändertagande så borde hela familjen bo på utredningshem inledningsvis
Citera
2020-05-21, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Lät ju i förhören som de själva inte visste vid det tillfället hur han dött. Polisen då.

Tycker också det är konstigt att de inte går ut med någon dödsorsak. Hans höga dos av stesolid bör de ju ha sett, men man undrar hur höga doser han i verkligheten hade om han hade 140mg stesolid på recept.

Nu nekade de väl till att vara missbrukare och då får han skylla sig själv kan man tycka. När man ser deras tupperwareburkar med Tramadol och annat i bostaden och ändå beställer mamman mer och är livrädd att bli utan och beställer 100 piller till, så är det nog så att han var uppe ihästdoser med piller med 20-30 diverse tabletter om dagen.
Citera
2020-05-21, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maraki
Tycker att du borde kontakta polisen för att dom ska få en bild av henne som person och vad hon kan vara kapabel till att göra. Borde vara bra för rättegången med de som vittnar om hur hon kan vara som person.

Jag saknar detta typ av vittnesmål och mycket annat i FUP!

- har källaren undersökts, vad fann man?
- har bilder tagna av P och R kunnat ge en tydligare bild av Es mående? Kan man se fler blåmärken? Kan man se när håret började falla av?
- har man förhört As kompisar? Barn pratar mycket mer öppet med sina vänner.
- har man kollat As internethistorik? Den kanske kan skvallra om hans oro/funderingar parallellt med det som hände hemma.

Jag kan ha missat att någon punkt redan finns i FUP i formera mig gärna isåfall!

Oavsett så tycker jag inte att FUP känns komplett, någon mer som kan hjälpa till att komplettera med svagheter?
Citera
2020-05-21, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maraki

Tror inte det på något sätt skulle vara av intresse för denna utredningen.
Citera
2020-05-21, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Vet faktiskt inte vad subutex gör. Såg bara att hon hade blandad väldigt många droger och amfetamin. Trodde sub var något man tog för att inte få abstinens först när jag läste det flera ggr
Subutex är en substitut medicin man får när man slutar med heroin. Den är typ nästan exakt lika stark som heroin. O dessa människor bruka inte ens heroin, dem missbruka sub, det är en väldigt väldigt stark drog, lätt att överdosera lätt att bara somna in o aldrig vakna igen. Lika dyr som heroin!
Citera
2020-05-21, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Tror inte det på något sätt skulle vara av intresse för denna utredningen.
Varför inte? Det skulle kunna vara ett karaktärs vittne. Hon ska inte komma undan med att manipulera o ljuga o lägga över allt på P! Är lite rädd faktiskt att hon kanske inte blir dömd till mord eller vållande. Efter allt sitt bölande i sista förhören om hur Patrik hade henne i sitt grepp, och det kommer säkert exet R oxå vittna om till hennes fördel. Så desto fler vittnen mot henne desto bättre. För det verkar inte finnas så många om man läser förhören är det ingen som har en aning om hur dem haft det, och för att inte tala om hur det gick till i kammarrätten! Så JO tycker visst hon ska höra av sig till polisen!
Citera
2020-05-21, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Santalucia84
Då det var ett hyreshus känns det inte möjligt. Det skulle folk ha märkt. De hade kanske droger framme och var paranoida. Ville väl städa upp allt och förbereda barnen på att det var dags för charader
De hade en såndär tjänstefolkstrapp från gården och upp till köket.
Hon kan ju ha tvingats vara eller sova där i under trappan eller nåt, kanske bara var de som hade tillgång eller använde den trappan?
Var det där R gömde sig för P den gången han blev så arg för att hon ville separera?
Senast redigerad av Yanii 2020-05-21 kl. 09:35.
Citera
2020-05-21, 09:00
Medlem
Citat:
Jo, men har man krossat en massa droger blir det ju rester här och där. Nästan ofrånkomligt. Om nu föräldrarna inte drogat barnen, vilket jag inte säger att de inte har, så kan de ha fått i sig direkt från vardagsrumsbordet, där barnen brukade leka, och där R och P också hanterade droger.

Frågan är ju varför de mortlat piller överhuvudtaget. De var ju storkonsumenter av piller båda två och att stå och mortla allt de tryckte i sig för att snorta det (?) låter osannolikt. Mer sannolikt att de mortlat för att lätt kunna droga ner barnen, att få barnen att ta medicin är inte det lättaste....
Citera
2020-05-21, 09:05
Medlem
Att storebror inte märkt vad som pågått kan bero på att han i likhet med många andra tonårskillar suttit på sitt rum med hörlurar och spelat. Kan ju tänka mig att just denne kille flytt vardagen med två svårt nedknarkade idioter genom att barrikadera sig på sitt rum. Det hade jag gjort.
Citera
2020-05-21, 09:11
Medlem
Citat:
Det finns inget som talar för att hon har eller inte har drunknat.

Hon har blödning i hålrummen i hjärnan som kan bero på slag av trubbigt föremål eller skakning, (eller fall).

Hon har andats in sina egna kräkningar.

Hon har påbörjad lunginflammation pga kräkningarna.

Troligtvis har hon inte överdoserats på droger, men skillnaden i påverkan mellan olika personer kan variera.

Hon har lidit av syrebrist.

Juridiskt kan det bli svårt att till hundra procent bevisa exakt vad som skett.

Men ja, jag är helt säker på att båda var med när det hände. Eftersom R berättar hur E såg ut och inledningsvis sa sig vara med, något hon senare som nykter inte minns, enligt henne själv.

A pratar mycket om sängen, att man kan slå sig om man ramlar från sängen, att det inte krävs så mycket osv och att hans andra syster bröt armen när hon ramlade från sängen. Det fanns även blod på sängen, på flera ställen. Visst kan hon ha legat där skadad, men hon kan också kanske ha skadats just där? Blodet i badrummet är ju inte tydligt vem det kommer från.
Det här med sängen är intressant.
Enligt R har E sovit i spjälsängen (?) och det är man alldeles för stor för om man är snart 4 år. Har hon sovit i den andra sängen har den stått med ena sidan mot väggen så att man måste klättra i/ur? Jag får inte ihop det. Es blod på sängen indikerar att hon kan ha blivit slagen eller knuffad i eller ikring den (?). Eller om det har hänt när hon låg där och dog(?).
Senast redigerad av Yanii 2020-05-21 kl. 09:44.
Citera
2020-05-21, 09:13
Medlem
Chariters avatar
De var uppenbarligen stenhöga tisdag—torsdag vad jag kan utläsa och Patrik tror ju att det hänt på onsdagen, medan Rebecka är säker på tisdagen. Grannen som hört en JÄTTEHÖG smäll mitt i natten från badrummet tyder på att någon eller något ramlat. Ett 10 kg barn låter inte så högt. Jag TROR att tex. Partrik ramlat i badkaret, kanske tillsammans med Esmeralda eller över henne. Därav hans blåmärken. De har absolut pratat ihop sig i och med att de använder samma ord, men de kanske beskriver den tidigare incidenten i badrummet som att det är det som hände nu också.
Rebecka är otroligt manipulativ och jag blir så jävla förbannad när jag läser hennes förhör där hon skyller ALLT på Patrik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in