2020-05-21, 00:18
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Skuldbelägger inte honom alls. Men att inte komma ihåg någonting alls låter konstigt i mina öron. Sen kanske det finns andra förklaringar, men just nu finns det inte en enda människa i hennes närhet som kan tala ut eller säga sanningen. Hon är död för en anledning och det känns väldigt kusligt att alla är tysta

Han var kanske inte där då just detta hände, utan kom hem senare då de sa att E var sjuk.

Däremot har han säkert uppfattat att saker inte var bra, när han senast omhändertogs så vågade han inte berätta förrän efter ett halvår. Han kanske är rädd och inte mår så bra. Hade varit konstigt annars.
Citera
2020-05-21, 00:18
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Har inte orkat läsa fupen igen. Det är för svårt men fasen alltså. Den här händelsen får man inte ut ur huvudet!

Tre saker som några av er diskuterar:

1. Om man drunknar så syns det i lungorna. Vatten samlas (speciellt när man är medvetslös) och det syns sen när man kollar kroppen. Varken R eller P säger att del fick upp något vatten. Bara att dem försökte med någon slang.
Jag tror hon fick för mycket droger den kvällen, betedde sig konstigt och det klarade inte föräldrarna av. En slags ilska med dåligt samvete kan få någon att bli riktigt ilsk
Jag tror R är boven. Hon ljuger i alla instnancer. Till läkare, till psykologen, i förhör. Hon skickar till och med ett SMS till farfarn och bild på flickan från BVC dagen efter händelsen???
HUR JÄVLA SJUKT ÄR INTE DET.
Dem ringde inte 112 för att dem gett henne droger. Allt annat är undanflykter!
Dem söker även pengar för att rymma..

Har polisen gått igenom källaren? Snälla. Säg att det finns någon vettig myndighet i Norrköping som går igenom källaren. SNÄLLA.

Grannar? Kan dem ge en bild av källaren? Hör man inte ner dit eller vad är frågan?

Ni som skriver att storebror bara är ett barn och inte förstår. Ja jo. Men idag har 13 åringar sex och dricker utan problem. Så hur kan en 13 åring missa 10 månader med sin lilla a syster. Det är precis som att han inte tyckte om henne..

Hoppas ivo gör en granskning av BVC, psykolog samt förskolan med. Under all kritik att man inte ser det som är framför en.

Det gör så jävla ont att den här lilla flickan är död för att vuxna går runt med skygglappar och ter sig offerkoftan på mamman istället för att be henne växa upp och ta lite jäkla ansvar.

Jag känner även att E blev intressant för paret för bidraget. 3 barn är mycket bidrag och dem vägrade henne förskola för att kunna knarka ifred. Sorry men not sorry jag säger det rakt ut.

Du har nog missat vad IVO är...
Citera
2020-05-21, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
Du har nog missat vad IVO är...
Har jag nog.
Citera
2020-05-21, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Blir väl inte riktigt så när man är van att ta dem och om man tar dem på en "normal nivå", men de verkar ju ha tagit enorma mängder, och dessutom blandat med subutex, det blir man ganska väck av i större mängder. Ingen bra kombo.
Vet faktiskt inte vad subutex gör. Såg bara att hon hade blandad väldigt många droger och amfetamin. Trodde sub var något man tog för att inte få abstinens först när jag läste det flera ggr
Citera
2020-05-21, 00:24
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ok smeknman Göthel, men frågan var vilka av foster eller bio föräldrarna som gett henne namnet Esmeralda?

Det du citerade, det var inte det jag svarade på. Men som jag skrev igår och som du svarade på så är det mest troligt bioföräldrarna som har gett henne namnet Esmeralda, men det framkommer ingenstans så det är svårt att veta.

Har svårt att tro att familjehemmen får välja namn osv. Tror det krävs vårdnad för sådana saker. (Någon får gärna rätta mig om jag har fel!).
Citera
2020-05-21, 00:29
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Vet faktiskt inte vad subutex gör. Såg bara att hon hade blandad väldigt många droger och amfetamin. Trodde sub var något man tog för att inte få abstinens först när jag läste det flera ggr

Sub används ofta som substitutionsmedicinering för heroinberoende. Det är svårare att sluta med än heroin. Ruset liknar det man får på andra opidoder. Väldigt sjukt att ge droger överlag till barn, men framförallt just den, känner jag.
Citera
2020-05-21, 03:31
Medlem
sinfons avatar
Buprenorfin/Subutex används vid substitutionsbehandling, ja. I individuellt anpassad läkarordinerad dos korrekt administrerad (smältes under tungan) ska det hos en tung opiatmissbrukare inte ge något rus utan hålla tillbaka abstinensen, dvs att de inte blir sjuka. Men R och P går inte i något LARO-program där man intar sin dagliga dos övervakat, lämnar urinprov minst ett par ggr i veckan, abstinensbedöms och läkemedelskoncentrationen i blodet mäts då och då. De doserar själv, krossar och snortar medicinen och blandar hejvilt med annat knark. De ville ha ett rus också.

När jag arbetade i beroendevården hade vi många föräldrar på LARO som fick behålla, och i vissa fall fick tillbaka, sina barn med följsamhet i behandlingen och samordning med myndigheter som enda krav. Det vill säga inget sidomissbruk (i synnerhet inte bensodiazepiner) och vi fick ha tät kontakt med soc. Det är med andra ord inte svårt att räkna ut varför R och P inte sökt behandling, det handlar inte om rädsla för att bli av med barnen utan att bli av med sitt roliga i livet. Det är nämligen korta köer och intagningskriterierna är löjligt låga. Det finns faktiskt hjälp för missbrukare numera, om de verkligen vill ha den.
Senast redigerad av sinfon 2020-05-21 kl. 03:47.
Citera
2020-05-21, 05:08
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ni som skriver att storebror bara är ett barn och inte förstår. Ja jo. Men idag har 13 åringar sex och dricker utan problem. Så hur kan en 13 åring missa 10 månader med sin lilla a syster. Det är precis som att han inte tyckte om henne.
Jag och många andra i tråden har uttryckt att han är ett barn som inte har ansvar för situationen. Han tycker antagligen inte om E, eftersom han lärt sig att inte tycka om henne. Han är ett barn och ett offer för sina föräldrar, precis som hans syskon. Att skuldbelägga honom är skoningslöst och grymt.
Citera
2020-05-21, 05:11
Medlem
CharlieRs avatar
En detalj bara, men varifrån är bild 2 av de bilder av E som är i inledningen till FUP? Varför i helvete ligger det en 5 ml spruta där på bild?
Citera
2020-05-21, 05:40
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
Det du citerade, det var inte det jag svarade på. Men som jag skrev igår och som du svarade på så är det mest troligt bioföräldrarna som har gett henne namnet Esmeralda, men det framkommer ingenstans så det är svårt att veta.

Har svårt att tro att familjehemmen får välja namn osv. Tror det krävs vårdnad för sådana saker. (Någon får gärna rätta mig om jag har fel!).
Det stämmer att vårdnadshavarna är de som meddelar namn. I detta fall var det modern, som var ensam vårdnadshavare vid födseln såvitt jag vet. Barn ska namnges inom tre månader från födseln.
Citera
2020-05-21, 05:43
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Buprenorfin/Subutex används vid substitutionsbehandling, ja. I individuellt anpassad läkarordinerad dos korrekt administrerad (smältes under tungan) ska det hos en tung opiatmissbrukare inte ge något rus utan hålla tillbaka abstinensen, dvs att de inte blir sjuka. Men R och P går inte i något LARO-program där man intar sin dagliga dos övervakat, lämnar urinprov minst ett par ggr i veckan, abstinensbedöms och läkemedelskoncentrationen i blodet mäts då och då. De doserar själv, krossar och snortar medicinen och blandar hejvilt med annat knark. De ville ha ett rus också.

När jag arbetade i beroendevården hade vi många föräldrar på LARO som fick behålla, och i vissa fall fick tillbaka, sina barn med följsamhet i behandlingen och samordning med myndigheter som enda krav. Det vill säga inget sidomissbruk (i synnerhet inte bensodiazepiner) och vi fick ha tät kontakt med soc. Det är med andra ord inte svårt att räkna ut varför R och P inte sökt behandling, det handlar inte om rädsla för att bli av med barnen utan att bli av med sitt roliga i livet. Det är nämligen korta köer och intagningskriterierna är löjligt låga. Det finns faktiskt hjälp för missbrukare numera, om de verkligen vill ha den.
Jag vet inte hur det är nu, för själv slutade jag missbruka för över tio år sedan, men var det i alla fall så att när man slutade med opiater (jag slutade med heroin) så blev man utsatt för direkta övertygningsförsök för att skrivas in i substitutsprogrammen. Mycket lätt att komma in på programmet om man faktiskt vill.
Citera
2020-05-21, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
En detalj bara, men varifrån är bild 2 av de bilder av E som är i inledningen till FUP? Varför i helvete ligger det en 5 ml spruta där på bild?

Tror den bilden är tagen hos fosterfamiljen, vet inte om hon bara har den för att leka med? Vi har såna sprutor när vi ger sonen flytande alvedon / ipren i vanliga fall. Och annars tycker han det är kul bara att få spruta vatten och så med dom o använder dom som leksaker när han badar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in