Citat:
Ursprungligen postat av
Blackmonk
Vart säger de nått om opiater?
Återkommer två gånger i artikeln hos DN.
Först detta i sista stycket.
Citat:
Tidig eftermiddag den 30 januari 2020. Melinda Jacobs är i staden där flickan bor i ett annat ärende när socialtjänsten tar kontakt. Hon kallas till ett mötesrum i kommunens lokaler.
Nu händer det, tänker Melinda. Lilla hjärtat kommer tillbaka.
Och hon öppnar dörren till det vita konferensrummet. Alla är där, alla de som arbetat med flickan. Nu händer det, tänker hon igen.
Tills hon förstår på deras ansiktsuttryck att allt är över.
Den biologiska mamman är på sannolika skäl misstänkt för grovt vållande till annans död och brott mot griftefriden. Hon nekar till brott. Enligt DN:s uppgifter har man hittat spår av opiater i flickans kropp.
Sedan detta längre ner i artikeln:
Citat:
Både ministern och oppositionsledaren säger att de är starkt berörda av familjehemsföräldrarna Melinda Jacobs och Lasse Lundbergs berättelse om flickan de tog emot när hon bara var några veckor gammal. Lena Hallengren upprörs särskilt över att domstolen aldrig gick till botten med om föräldrarnas missbruk kvarstod eller inte. Enligt DN:s uppgifter har man hittat spår av opiater i flickans kropp.
– Det känns så självklart att ett barn man har placerat i ett familjehem bland annat på grund av missbruk i hemmet inte kan återförenas med föräldrarna innan samhället försäkrat sig om att missbruket är borta. Jag kan inte låta bli att fundera på hur vi kan låta personer med narkotikamissbruk får tillbaka sitt körkort först när man visat att man är nykter under lång tid – och varför vi inte gör samma sak i de här fallen. Det är något jag tänker mycket på och som jag tar med mig.