2020-03-08, 18:26
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det har ni säkert redan diskuterat, men jag fattar inte varför poliserna inte tvingade sig in i lägenheten på juldagen? När de visste att ett barn var i fara? Poliser måste ju ha rätt till det?

En teori har varit att polisen var närvarande efter krav från socialtjänsten. P hade uppfört sig så obehagligt och skrämmande att soc vägrade träffa honom utan polisen.
Citera
2020-03-08, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackmonk
Vart säger de nått om opiater?

Återkommer två gånger i artikeln hos DN.
Först detta i sista stycket.

Citat:
Tidig eftermiddag den 30 januari 2020. Melinda Jacobs är i staden där flickan bor i ett annat ärende när socialtjänsten tar kontakt. Hon kallas till ett mötesrum i kommunens lokaler.

Nu händer det, tänker Melinda. Lilla hjärtat kommer tillbaka.

Och hon öppnar dörren till det vita konferensrummet. Alla är där, alla de som arbetat med flickan. Nu händer det, tänker hon igen.

Tills hon förstår på deras ansiktsuttryck att allt är över.

Den biologiska mamman är på sannolika skäl misstänkt för grovt vållande till annans död och brott mot griftefriden. Hon nekar till brott. Enligt DN:s uppgifter har man hittat spår av opiater i flickans kropp.

Sedan detta längre ner i artikeln:
Citat:
Både ministern och oppositionsledaren säger att de är starkt berörda av familjehemsföräldrarna Melinda Jacobs och Lasse Lundbergs berättelse om flickan de tog emot när hon bara var några veckor gammal. Lena Hallengren upprörs särskilt över att domstolen aldrig gick till botten med om föräldrarnas missbruk kvarstod eller inte. Enligt DN:s uppgifter har man hittat spår av opiater i flickans kropp.

– Det känns så självklart att ett barn man har placerat i ett familjehem bland annat på grund av missbruk i hemmet inte kan återförenas med föräldrarna innan samhället försäkrat sig om att missbruket är borta. Jag kan inte låta bli att fundera på hur vi kan låta personer med narkotikamissbruk får tillbaka sitt körkort först när man visat att man är nykter under lång tid – och varför vi inte gör samma sak i de här fallen. Det är något jag tänker mycket på och som jag tar med mig.
Citera
2020-03-08, 18:39
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Kan någon hjälpa mig förstå exakt vilken lagstiftning som måste skärpas eller införas för att detta aldrig ska kunna hända igen?

Vilken tortyr för älskade Lilla hjärtat att hamna i en så otrygg miljö, för liten för att vara medveten om varför hennes familj (fosterfamiljen) lämnat henne hos dessa monster 😭
Krävs tydligen en lagändring.
Hon borde adopterats redan från början, även om de varit skötsamma är det fel att rycka ett barn från det hem det haft i över två år.

"Men Lilla hjärtats fall är inget justitiemord. Det är så lagen är skriven.
Svensk lag strävar efter att återförena familjer och de biologiska föräldrarnas rätt är stark. ”Barnets bästa” må vara ett politiskt honnörsord, men i praktiken får domstolen inte ta hänsyn till att det måste vara djupt traumatiskt för barnet att tvingas lämna familjen det bott hos hela sitt liv."

https://www.expressen.se/ledare/for-...rn-kan-raddas/
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-03-08 kl. 18:42.
Citera
2020-03-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Efter att ha läst DNs artikel uppstår lite funderingar.

Dels bör det vara minst två jurister vilka borde fundera allvarligt på sitt etiska riktmärke. Dels de biologiska föräldrarnas biträde samt flickans biträde. Två helt otroliga insatser för utan bistånd av jurister blir det inget fungerande överklagande från de biologiska föräldrarnas sida.

Flickans biträde borde också fundera på sin insats, hans uppgift är väl inte att recensera de biologiska föräldrarnas möjligheter utan snarare bara utgå i från var flickan hade haft det bäst.

Sedan slutligen, kan jag nog tycka att socialtjänsten varit lite slappa i sin insats i rätten och inför denna.

Sorglig historia och barn konventionen löser knappast detta, kanske snarare gör det svårare i framtiden.
Du skriver att socialtjänsten varit lite slappa i sin insats i rätten. Vad tycker du de borde ha gjort?

Och varför ska föräldrarnas jurist fundera över sitt "etiska riktmärke"? Hans uppgift är att stödja föräldrarna i deras begäran att få hem flickan.
Däremot är flickans ombud och hans ställningstagande helt åt helvete. Han skulle sett till barnets bästa OCH därmed stöttat socialens bedömning. Han borde ha tryckt på föräldrarnas ömma punkter: t ex att båda var sjukskrivna (varför då?) att de ej ville lämna drogtester (varför då? borde man inte göra ALLT för att få hem sitt barn??) osv osv. Han borde ha krävt samarbetsvilja från föräldrarnas sida gentemot socialen.
Citera
2020-03-08, 18:54
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hey19
Det sorgligaste jag läst på länge. Skäms Sverige! Inte ens hennes egen advokat försvarar henne.

Är detta advokaten??
https://www.gda.se/medarbetare/partn...tin-bengtsson/

Han verkar jobba med m&a och tvistlösning. Känns märkligt att han skulle ta något sånt här
Citera
2020-03-08, 19:42
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Läste det där och grät mig igenom nästintill hela artikeln.
Att detta får pågå i Sverige idag är sjukt.
Det MÅSTE finnas en större trovärdighet på socialtjänstens bedömningar i rätten.
Jag önskar att det i såna här fall fortfarande fanns ett tjänstemannaansvar.
HUR motiverar man att flicka ska flytta tillbaka TROTS att föräldrarna vägrar lämna urinprover, ingen stabil kontakt med psykiatrin, pappan har inte träffat barnet sedan födseln etc. Anledningarna är många och rätten verkar bara vifta bort dem. Det blev flickans död och därför borde domaren ta sitt straff och själv dömas till vållande till annans död.
Ja, redan där - när föräldrarna vägrar lämna urinprov - borde det ha varit kört för dem att återfå sin dotter. Vilken makalös flathet av myndigheterna! Lilla hjärtat, så fin hon var, och vilken genuint bra familj hon hade kunnat växa upp i.
Citera
2020-03-08, 20:02
Medlem
Någon som har koll på när åtal ska väckas? Antar det blev framflyttat när ena MGM avled?

Dum fråga kanske, men kommer den avlidne MGM inte alls finnas med i FUP? Eller hur ser lagen ut i sådana fall där ena avlider och den andra ev blir åtalad?
Citera
2020-03-08, 20:48
Medlem
Här är en advokat Martin Bengtsson som har familjerätt och sådant som specialtet.
https://www.advokatchoice.se/
”KONTAKTA MIG OM
uppdrag som privat och offentlig försvarare, målsägandebiträde och särskild företrädare för barn, ombud i mål om vårdnad och offentligt biträde i asylmål och mål enligt LVU, LVM, LPT och LRV. ”
Citera
2020-03-08, 20:51
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Nämen lägg ner, som yrkesperson kan du inte alls se missbrukare som drogar och dödar sina barn på direkt daglig basis. Inte enns sp att du ser det och kallar det ”det gamla vanliga’. Anledningen till att du inte kan se det är att det inte är vanligt.
Jag säger det igen. Missbrukare, psykotisk, psykisk sjuk etc etc etc, ingen vill sin barn illa. Istället brukar dessa människor kunna samla ihop sig och skärpa till sig just undr samtalen kring deras barn. Det hade du vetat som yrkesperson.
Att de sedan kan vars dåliga föräldrar är en annan sak. Men så gott som hundra procent av världen föräldrar vill sina barn gott och vill vara bra föräldrar

Är du helt fläng?

Hur många är det inte som misshandlar och förnedrar sina barn? Som ljuger om dem, medvetet vansköter dem, svälter dem, stjäl från dem och i vissa fall våldtar dem? Det finns riktigt många ondskefulla föräldrar där ute.
Citera
2020-03-08, 21:26
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Är du helt fläng?

Hur många är det inte som misshandlar och förnedrar sina barn? Som ljuger om dem, medvetet vansköter dem, svälter dem, stjäl från dem och i vissa fall våldtar dem? Det finns riktigt många ondskefulla föräldrar där ute.
Kanske du haft otur i livet och kommet n i en negativ spiral där du umgås med helt fel människor. Men procentuellt finns det inte många som varesig vill sina barn illa, eller är ondskefulla.
Citera
2020-03-08, 21:28
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Någon som har koll på när åtal ska väckas? Antar det blev framflyttat när ena MGM avled?

Dum fråga kanske, men kommer den avlidne MGM inte alls finnas med i FUP? Eller hur ser lagen ut i sådana fall där ena avlider och den andra ev blir åtalad?
13:e mars är nuvarande sistadatumet, det kan begäras förlängning dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja OK - jag är ju en vanlig, snäll, väluppfostrad Svensson som blir skärrad när polisen ringer på dörren. Min första tanke var att de skulle säga att något av mina barn råkat ut för en olycka, så när det INTE var det så blev jag ju lättad och glad... Kanske inte sa ifrån SÅ tydligt!

Men om vi lämnar min person då, så tycker jag fortfarande att det är extremt konstigt, att om socialjouren larmar polis för att undsätta ett barn som är i fara - så ska de vuxna kunna hindra polisen och socialarbetarna från att träffa barnet och eventuellt ta det med sig. Jag tror fortfarande att det är ett tjänstefel vi ser här.
Alltså det är ganska essentiellt huruvida du sa ifrån eller inte. Självklart kan polisen gå in om du släpper in dem, men för att de ska ha rätt att gå in i en bostad mot ägarnas/hyresgästernas vilja så krävs misstanke om pågående brott, eller att det hela är en del av en förundersökningsprocess.
Citera
2020-03-08, 21:36
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Kanske du haft otur i livet och kommet n i en negativ spiral där du umgås med helt fel människor. Men procentuellt finns det inte många som varesig vill sina barn illa, eller är ondskefulla.
Det finns ju tusentals och åter tusentals fall med vuxna som verkligen vill göra barn illa. Hur kan du ens ifrågasätta det?

Barn våldtas, torteras, mördas. En del t.o.m framför kamera på uppmaning av sjuka individer som betalar för det. Dessförinnan förnedras de på alla möjliga vis. En del säljs som slavar eller sexslavar, tvingas till att bli barnsoldater eller springschasar åt äldre kriminella. En del stympas och tvingas ut på gatan för att väcka extra uppmärksamhet när de tigger. Hur kan du ens förminska det faktumet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in