2020-03-06, 21:55
Medlem
Jag är imponerad att så många idioter kan samlas på samma plats. Att ni blir osams och om vartannat stryker varandra medhårs gör mig illamående. Om ni skaffa er jobb istället för att leva på bidrag så skulle vi kunna anställa kompetenta utredare på polisen vilket skulle leda till att fler brott blir lösta.
Citera
2020-03-06, 22:10
Medlem
23-aringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartastirummet
Jag är imponerad att så många idioter kan samlas på samma plats.
Välkommen till gemenskapen!
Citat:
Ursprungligen postat av Smartastirummet
Om ni skaffa er jobb istället för att leva på bidrag så skulle vi kunna anställa kompetenta utredare på polisen vilket skulle leda till att fler brott blir lösta.
Vad hindrar polisen från att anställa kompetenta utredare idag menar du? Än är det väl inte för sent?
Citera
2020-03-07, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Kan ju vara så att det är anhöriga till offret som tagit grejerna för att de vill spara dem..

Jo de klart men varför endast ta en del? Endast de stora inga små alls.. ta ett ex antal ljus också.. Låter väldigt konstigt. Fanns även ett gosedjur föreställande en vit val där den fredagen, min dotter ville ge den till flickan tyvärr ligger ju inte den heller kvar.
Citera
2020-03-08, 08:52
Medlem
Väldigt fin artikel om flickan och hennes familjehem i DN idag:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ho...te-fylla-fyra/

Citat:
Lilla hjärtats stora blå ögon följer storasystrarna genom huset. De lockar fram några av hennes första riktiga skratt, de håller hennes händer när hon tar sina första steg.

När flickan och hennes yngsta storasyster, två år äldre V*ndla, ska somna pillar de med varandras fingrar. Två sömnrufsiga, alltid nära.

Flickebarnet kallades alltså Lilla hjärtat (också).

Citat:
Flickan tappar vikt. Hon, som varit torr i flera månader, måste börja med blöja igen, berättar M*linda.

Till slut vägrar hon gå ut.

– Hon skrek så förtvivlat när vi skulle åka, ibland fick jag bära ut henne i bilen utan ytterkläder för att vi skulle komma i väg över huvud taget, säger M*linda J*cobs.

Flickans fostermor MJ beskriver perioden då flickan stegvis skulle vänjas vid sin nya familj.

Man blir gråtfärdig.
Citera
2020-03-08, 10:27
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu

Flickans fostermor MJ beskriver perioden då flickan stegvis skulle vänjas vid sin nya familj.

Man blir gråtfärdig.
Tack för en bra länk. Jag började gråta när jag såg den. Stackars stackars kvinna och stackars familj. Jag kan inte föreställa mig hur de har det. Jag kan bara sända tankar av kärlek till Vadstena och hoppas att familjen hittat styrka någonstans.
Lilla Hjärtat bodde alltså hos biomamman ca 9 månader.
Jag kan knappast föreställa mig hur det är för ett friskt och tryggt barn som henne att kastas in i den destruktiva miljö som rådde i lägenheten i Norrköping.
Citera
2020-03-08, 10:46
Medlem
Citat:

Man blir gråtfärdig.

Läste det där och grät mig igenom nästintill hela artikeln.
Att detta får pågå i Sverige idag är sjukt.
Det MÅSTE finnas en större trovärdighet på socialtjänstens bedömningar i rätten.
Jag önskar att det i såna här fall fortfarande fanns ett tjänstemannaansvar.
HUR motiverar man att flicka ska flytta tillbaka TROTS att föräldrarna vägrar lämna urinprover, ingen stabil kontakt med psykiatrin, pappan har inte träffat barnet sedan födseln etc. Anledningarna är många och rätten verkar bara vifta bort dem. Det blev flickans död och därför borde domaren ta sitt straff och själv dömas till vållande till annans död.
Citera
2020-03-08, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Läste det där och grät mig igenom nästintill hela artikeln.
Att detta får pågå i Sverige idag är sjukt.
Det MÅSTE finnas en större trovärdighet på socialtjänstens bedömningar i rätten.
Jag önskar att det i såna här fall fortfarande fanns ett tjänstemannaansvar.
HUR motiverar man att flicka ska flytta tillbaka TROTS att föräldrarna vägrar lämna urinprover, ingen stabil kontakt med psykiatrin, pappan har inte träffat barnet sedan födseln etc. Anledningarna är många och rätten verkar bara vifta bort dem. Det blev flickans död och därför borde domaren ta sitt straff och själv dömas till vållande till annans död.

Socialtjänsten var definitivt emot att hon skulle flytta tillbaka. Det framgår tydligt av artikeln. Och domstolen följde lagen såsom den nu är utformad, vilket också framgår av artikeln. Poängen är att man vill ha en lagändring med en förändrad syn på vad som ska anses vara barnets bästa.

Den stora undran som jag har, och artikelförfattaren vad det ser ut, är varför denna Bengtsson, flickans ombud i domstolen, plötsligt rekommenderade en återflytt, och dessutom ringde för att rekommendera att socialnämnden borde ha ett eget ombud på plats i domstolen.

Mystiskt agerande.
Citera
2020-03-08, 11:02
Medlem
Citat:

Man blir gråtfärdig.

Det sorgligaste jag läst på länge. Skäms Sverige! Inte ens hennes egen advokat försvarar henne.

Är detta advokaten??
https://www.gda.se/medarbetare/partn...tin-bengtsson/
Senast redigerad av Hey19 2020-03-08 kl. 11:04.
Citera
2020-03-08, 11:17
Medlem
Mycket fin artikel. Hon var så älskad av sin fosterfamilj.. Tårarna bränner bakom ögonlocken.

Nu vet vi ju i alla fall varför soc var där med polis på juldagen.
Om flickan, enligt uppgift, redan då verkade påverkad (tänker på att hon hade svårt att fästa blicken och att det var kämpigt att få kontakt med henne) så ser det i alla fall i mina ögon ut som att hon drogats även innan sin död. Att gången hon dog inte var första gången dom stoppat i henne sömntabletter..

Lider så otroligt med familjehemmet! Vet själv hur mycket man fäster sig vid och älskar sina placeringar. Det som från början är "ett jobb", blir ens eget och känslor som man kanske inte trodde att man kunde känna för någon annans barn slår en rätt in i hjärtat. Kan inte ens försöka föreställa mig hur familjen känner och mår idag.
Dom har förlorat en del av sig själva. Inte bara en gång utan två!

"För barnets bästa".. Jo men visst!
Citera
2020-03-08, 11:19
Medlem
Citat:
Socialtjänsten var definitivt emot att hon skulle flytta tillbaka. Det framgår tydligt av artikeln. Och domstolen följde lagen såsom den nu är utformad, vilket också framgår av artikeln. Poängen är att man vill ha en lagändring med en förändrad syn på vad som ska anses vara barnets bästa.

Den stora undran som jag har, och artikelförfattaren vad det ser ut, är varför denna Bengtsson, flickans ombud i domstolen, plötsligt rekommenderade en återflytt, och dessutom ringde för att rekommendera att socialnämnden borde ha ett eget ombud på plats i domstolen.
Mystiskt agerande.

Att föräldrarna nekar drogtest bör tolkas som "vi missbrukar aktivt för närvarande".Kan det vara möjligt att lagen inte ger utrymme att neka aktiva missbrukare från att få vårdnaden?
Citera
2020-03-08, 11:23
Medlem
countdowns avatar
Läste reportaget imorse, det fullkomligt kokar i mig. Allt hade kunnat förhindrats!

FRAM MED SEKRETESSHANDLINGAR NU!

Ni som sitter på en massa hemlisar, skämmes ta mig fan. Ni tjänstemän som jag VET smygläser denna tråd (har sett er då jag gått förbi), HUR FAN kan ni med gott samvete fortsätta skydda en fullkomligt korrupt domstol? Ge MJ det hon söker, och jag hoppas fan att någon av er har samvetet nog att släppa detaljerna här så att allmänheten får veta hur ruttna ni är.
Citera
2020-03-08, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Att föräldrarna nekar drogtest bör tolkas som "vi missbrukar aktivt för närvarande".Kan det vara möjligt att lagen inte ger utrymme att neka aktiva missbrukare från att få vårdnaden?

Någon har inte skött sitt jobb. För detta är självklart även inom socialtjänsten och sjukvården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in