2020-02-03, 04:29
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnotme
Jag försökte skicka PM till dig vilket inte gick då jag är ny användare. Ville inte ta det offentligt.
Men summa summarum så kan väl situationen ha ändrats sedan tiden för uttalandet?

Förutsatt att hon själv då trodde på vad hon sa vid vittnesmålet, som du skriver att du själv hoppas (vilket väl också känns långt mer troligt än att hon skulle ljuga för att försöka få en flicka att medvetet hamna hos någon hon då själv trodde skulle skada barnet. Tycker det känns väldigt orimligt. Tycker inte du det?) så har hon, uttalande eller ej, inte gjort något brottsligt.
Tycker man ska vara lite försiktig med att lägga moralisk skuld om man inte också vet fullt ut hur situationen faktiskt såg ut vid tiden för uttalandet, och även hur situationen kan ha ändrats sedan dess!

Det är lätt att göra moraliska bedömningar om situationer man har bristfällig insyn i. Det är ganska mänskligt. Men kan likväl få förödande och orättvisa konsekvenser.

Därför tycker jag att du av hänsyn till de övriga barnen och situationen de nu befinner sig i att försöka hantera detta trauma faktiskt borde maska barnens mammas namn.
Likväl som andra som ev hämtar ut domar borde göra.

Som sagt, det är väldigt lätt att göra moraliska bedömningar utan att veta hur situationer faktiskt varit alla gånger.

Men viktigast av allt, och för de övriga barnens skull borde hon få fokusera på att ta hand om dem just nu.

Jag hoppas alla tycker att övriga barnens bästa borde vara viktigare än att stilla flashbacks nyfikenhet.

Du verkar som sagt väldigt vettig, så jag hoppas att du förstår vad jag menar, och visar denna hänsyn.

Fridens
Om du vill höra av dig till mig privat så kan du maila på preobrazjenskij-at-gmail-punkt-com. Kom ihåg att vara rädd om dina egna personuppgifter och maila från en anonym mailadress i sådana fall.

Jag är inte intresserad av att stilla flashbacks nyfikenhet, jag är bara intresserad av att diskutera målet. Men jag ska överväga att maska uppgifterna innan jag lägger upp, även om jag tror det är helt överflödigt att göra eftersom det som sagt är väldigt lätt att ta ut domarna för de som är nyfikna.
Citera
2020-02-03, 05:33
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campanario
Någon skriver att mamman jobbade, borde inte flickan ha befunnit sig på en förskola vid de tillfällena då? Eller var var hon? Det finns en R.G. på Facebook men det är alltså inte hon?

Möjligtvis var mamman hemma dagtid med flickan (ifall det stämmer att hon var verksam inom hotell-/restaurangbranschen där mycket av arbetet är förlagt till tider då vanliga förskolor har stängt).
Citera
2020-02-03, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Om du vill höra av dig till mig privat så kan du maila på preobrazjenskij-at-gmail-punkt-com. Kom ihåg att vara rädd om dina egna personuppgifter och maila från en anonym mailadress i sådana fall.

Jag är inte intresserad av att stilla flashbacks nyfikenhet, jag är bara intresserad av att diskutera målet. Men jag ska överväga att maska uppgifterna innan jag lägger upp, även om jag tror det är helt överflödigt att göra eftersom det som sagt är väldigt lätt att ta ut domarna för de som är nyfikna.

You got mail
Citera
2020-02-03, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det finns ingen information att tillgå kring det här, vi vet helt enkelt inte. Men ja, om barnet haft en förskoleplats så kan så klart vanvård kommit fram där. Att mamman har inkomst av tjänst i senaste deklarationen betyder inte att hon är anställd nu, det är ju möjligt att hon haft a-kassa. Man får a-kassa rätt länge om man har barn man är försörjningsskyldig för, automatiskt förnyat med 180 dagar när ordinarie ersättningsperioden går ut. Det är också möjligt att hon varit sjukskriven, även sjukpenning syns som tjänsteinkomst i inkomstupplysningar.
Hon måste väl ha haft föräldrapenningdagar kvar för barnet?
Citera
2020-02-03, 05:50
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Hon måste väl ha haft föräldrapenningdagar kvar för barnet?
Ja, eftersom ingen vårdnadsflytt har gjorts på barnet så borde hon absolut haft föräldrapenningsdagarna kvar, det stämmer.
Citera
2020-02-03, 07:32
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Jasså, är det "vanligt"?!
Det har säkert hänt, och uppenbarligen är det någon som drogat dig när du var barn men att det skulle vara vanligt är bara något du precis hittade på. (Du förstår väl att du försvårar diskussionen när du ljuger?)

Jävla tråkig historia för övrigt, känns inte helt otippat att det var i NRKPG heller...

Lägg ner påhoppen.
Vet vad jag ser som yrkesperson.
Ingen överdrift.
Citera
2020-02-03, 08:11
Medlem
tinkyminkys avatar
Fått häktningsframställan på mail och kan bekräfta R.G och P.L. Måste lämna barn så lägger upp senare.
Citera
2020-02-03, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Utöver kolikbarn finns barn som är trotsiga, gnälliga som frestar på tålamodet.
Under dessa levnadsförhållandena med missbrukande biologiska föräldrar och otryggheten som antagligen infann sig när hon lyftes ur familjehemmet borde absolut kunna få henne att må dåligt. Barn i den åldern förmedlar inte sina känslor med ord - de agerar på dom genom tex hysteriska utbrott, gråt.
Och ja...du förstår vart jag vill komma med resten? Pappan/mamman tappar humöret, skakar barnet för att försöka få det att bli tyst a'la "nu lägger du av med ditt skrik!".

Eller så kan det likväl resultera i att någon av dom kväver henne med kudden?

Fy fan...! Blir så jäkla arg på att det är så här systemet funkar: Det ska mycket till för att ett barn ska bli omhändertagen pga att de anser att barnet i största möjliga mån ska knyta band och bo hos "okvalificerade föräldrar" med något knappt förväntat stöd och bristfälliga uppföljningar i hemnet för att bilda sig en hastig uppfattning om att läget är ok.
Well guess what: NOT OK!

(Ja jag vet att resurserna inte räcker till, men det är i mina ögon ingen ursäkt när ett barn, i detta fall, dör! Och det är heller inte det första eller sista gången, tyvärr..!)

Edit: Ursäkta min tuggande fradga. Jag är egentligen rätt snäll. Tro det eller ej😉

Ja ett otryggt barn kan också bli ett väldigt trotsigt, utåtagerande och gnälligt barn. Föräldrar som brister i sitt ledarskap och inte kan stötta upp och vägleda sina barn i barnets ibland överväldigande känslor kan även få ohanterliga barn.
Citera
2020-02-03, 08:21
Medlem
Morriisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannknackarn
Finns det facebook, bilder eller annan tråd här på fb på dessa två? Fattar inte vad dom heter, hittar bara initialer. Heter hon Gustav*son i efternamn?

Bild på pappan hittar du i början av tråden någonstans.
Citera
2020-02-03, 08:27
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoMoreTears77
Lägg ner påhoppen.
Vet vad jag ser som yrkesperson.
Ingen överdrift.
Nämen lägg ner, som yrkesperson kan du inte alls se missbrukare som drogar och dödar sina barn på direkt daglig basis. Inte enns sp att du ser det och kallar det ”det gamla vanliga’. Anledningen till att du inte kan se det är att det inte är vanligt.
Jag säger det igen. Missbrukare, psykotisk, psykisk sjuk etc etc etc, ingen vill sin barn illa. Istället brukar dessa människor kunna samla ihop sig och skärpa till sig just undr samtalen kring deras barn. Det hade du vetat som yrkesperson.
Att de sedan kan vars dåliga föräldrar är en annan sak. Men så gott som hundra procent av världen föräldrar vill sina barn gott och vill vara bra föräldrar b
Citera
2020-02-03, 08:33
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazamaj
Ja ett otryggt barn kan också bli ett väldigt trotsigt, utåtagerande och gnälligt barn. Föräldrar som brister i sitt ledarskap och inte kan stötta upp och vägleda sina barn i barnets ibland överväldigande känslor kan även få ohanterliga barn.
Det sorliga är ju att dessa barn ofta är jobbiga på förskolan eller i skolan. De har från tidig ålder lärt sig läsa sina föräldrar, och lär sig anpassa sitt beteende efter föräldrarnas.

Detta är inte riktat till dig, men fy fan vad okunniga, korkade och total avsaknad av att tänka längre än näsan räcker folk verkar ha i denna tråd.
Citera
2020-02-03, 08:35
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
Fått häktningsframställan på mail och kan bekräfta R.G och P.L. Måste lämna barn så lägger upp senare.
Okey, tack. Då kan jag sluta kalla dom för trådsannings föräldrar snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in