2020-01-29, 13:45
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag känner ganska litet behov av att läsa artikeln. Jag frågade och du berättade för mig. Det var dessutom som jag trodde. Hade han haft fritt bak hade han aldrig blivit frikänd.
Det är ju annars en god idé att läsa diskussionsunderlaget innan man ger sig in i en diskussion på ett forum..
Citera
2020-01-29, 14:37
Medlem
alewkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kancerus
Jag trycker i sport och går upp i 140-150 om jag kör om nån mupp som ligger och puttrar i 70 på 90-sträcka. Sedan bromsar jag givetvis ned detta. Omkörningen går smärtfritt och det minskar riskerna och tiden.

Jag gör precis samma sak. Annat vore ju korkat, i alla fall på 1/1 väg. Speciellt om någon idiot vägrar lägga sig åt sidan, det är fan det värsta. Då bromscheckar jag gärna och går ut i väggrenen själv efter omkörningen för att visa att man kan köra där. Har även hänt att jag bränt om någon där som ställt sig på tutan. Tur bilen är registrerad på företag och inte mig privat kanske, sedan kan man inte göra en sådan manöver om man kör någon pundarbil, det måste kunna ske hyfsat säkert ändå.
Senast redigerad av alewks 2020-01-29 kl. 14:41.
Citera
2020-01-29, 14:41
Medlem
EnSvenskStriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Hur menar du att lastbilen hindrar flödet, genom sin existens?

Hatar att ligga bakom lastbilar. Inte för att dom är ivägen utan för att jag vet vad som händer om något av lastbilens framdäck exploderar (vilket händer oftare än folk tror). Du anar inte hur många tickande bomber som kuskar runt på vägarna.
Citera
2020-01-29, 15:21
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det var fritt när han började.

det är ingen ursäkt. hade han inte bättre/längre sikt så skulle han aldrig kört om.
vanligt folkvett
Citera
2020-01-29, 16:16
Medlem
Det låter ju som en fullt rimlig dom tycker jag!

Man kan tycka vad man vill om att han valde att köra om. När han beslutade att köra om hade han (vad jag förstått) fritt, och kunde inte direkt räkna med att det skulle svänga ut ett fordon i mötande körfält från en skogsväg så att det blev mer bråttom att slutföra omkörningen. Om det dessutom stämmer, som det skrivits tidigare i tråden, att han hade en bil bakom som hakat på och också körde om var ju det enda rimliga alternativet att påskynda omkörningen och komma tillbaka på rätt sida av vägen.

I detta läge var det ju rätt beslut. Därmed innebär ju inte denna dom att det är fritt fram att köra för fort vid omkörning, det var just dessa omständigheter som gjorde att han friades.

Dock känns det ju farligt att köra om långsamt när väl en omkörning görs. Ligger ett långt fordon i 80 (eller ännu lägre hastighet) på en 90-väg kan man behöva köra om. Att då köra om utan att öka farten lite mer än till 90 gör ju att omkörningen tar onödigt lång tid och en farlig situation kan uppstå. Därför känns det som sunt förnuft att påskynda omkörningen (lagligt eller ej).
Vill man inte ta den risken att åka dit får man väl ligga kvar bakom, även om det går långsamt.

Att ligga bakom en lastbil på kuperade vägar är definitivt frustrerande enligt min erfarenhet. De slackar i uppförsbackarna för att de är så tunga, så farten kan pendla mellan 50-90 på en 90-väg. Det upplever jag regelbundet. Men så bor jag ju i höglandet också... Jag har full förståelse för omkörningar.
Citera
2020-01-29, 17:44
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...vratten-friar/

"Hovrätten ändrar fortkörningsdomen och friar mannen, med hänvisning till nöd.
Enligt hovrätten har det inte varit oförsvarligt att överskrida hastighetsbegränsningen med drygt 30 kilometer i timmen för att i samband med omkörningen undvika en frontalkrock. Åklagaren menar att mannen borde ha planerat sin körning bättre – men han frias nu alltså."

Mannen körde 121 km på 90-väg när han skulle köra om en lastbil och kunde pga möte inte bromsa in.

Vad säger ni om denna dom?

Köper förklaringen till en viss del.. Stor skuld skall läggas på den som kör ut på vägen om det är möjligt att se att en omkörning pågår tycker jag. Den som låg bakom låg tydligen så nära att det inte var aktuellt att avbryta omkörningen? Inte heller OK imho..
Otroligt förvånad att han friades kan jag säga..
Citera
2020-01-29, 17:47
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Så man skulle alltså ha väjningsplikt mot bilar som kör på fel sida av vägen?! Låter totalt vansinnigt isf. Tycker domen verkar sjukt dålig och hoppas nån överklagar. Låter ju verkligen som en dålig efterhandskonstruktion också om den "utkörande bilen" som han kunde smällt med om han inte ökade... jo tjenare!

Gör man en omkörning så får man väl tammefan se till att den går att genomföra inom lagens och moralens gränser - dvs utan att köra för fort, utan att preja den omkörda, utan att skjuta stenskott på den omkörda. Man ska kunna svänga in när man ser den omkörda i backspegeln - dvs en bra bit framför honom. Klarar man inte av de här enkla reglerna ska man ge fan i att köra om öht.

Dåligt omdöme, dålig planering, dåligt kört, risk för allvarlig krasch, men ändå friad! vansinne
Du får inte åka ut i en fil eller körbana som är upptage!
Citera
2020-01-29, 18:21
Medlem
Givetvis var det rätt att köra för fort men det är väl ingen anledning att fria från fortkörning?
Ytterligare åtalspunkter hade kanske kunnat läggas till.

Fortkörning + kanske vårdslöshet i trafik är väl även det bättre än en frontalkrock?
Citera
2020-01-29, 18:37
Medlem
Jag tycker att man kan fundera över vad lastbilen gjort och inte gjort. Om man ligger och tuffar på i 80 på en 90-väg bör man vara van vid bli omkörd. Man bör också ha sett ett flertal missbedömningar där marginalerna är för små. Jag har sett det trots att jag för det mesta är den som kör om, och inte den som blir omkörd.

Jag tror att i 99 procent av fallen jag blivit omkörd så har jag nog lättat en aning på gasen. Även om det inte verkar vara på väg att uppstå någon "situation". Bara för att det nästa sekund faktiskt skulle kunna dyka upp något. Det är faktiskt så att jag tycker att det finns en del idioter där ute som förtjänar att dö en plågsam död för att de kör så omdömeslöst och riskerar andras liv. Tänker jag på något sätt hjälpa ödet på traven genom att låtsas ignorera omgivningen? Så fan heller, jag är ingen bödel.

Så jag tycker att lastbilen i det läget är en satans mördare om han bara tuffar på utan att på något sätt hjälpa till att undvika att det händer en olycka.

En annan aspekt är om man under omkörning hamnar i det läget att man måste bromsa eller gasa för att undvika en olycka. Om nu lastbilen bestämmer sig för att hjälpa till, så finns ju den risken att det inte händer så mycket om han skulle få för sig att stampa på gasen. Fungerande bromsar däremot har de allra flesta.

Alltså är det ju en större risk att bägge försöker undvika olycka genom att bromsa samtidigt än det motsatta. Det har hänt att jag själv har undvikit potentiella situationer genom att gasa mig ur dem.
Citera
2020-01-29, 18:42
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSvenskStrider
Hatar att ligga bakom lastbilar. Inte för att dom är ivägen utan för att jag vet vad som händer om något av lastbilens framdäck exploderar (vilket händer oftare än folk tror). Du anar inte hur många tickande bomber som kuskar runt på vägarna.
Håll avståndet så är det lugnt, det är värre för mötande.
Citera
2020-01-29, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Så man skulle alltså ha väjningsplikt mot bilar som kör på fel sida av vägen?! Låter totalt vansinnigt isf. Tycker domen verkar sjukt dålig och hoppas nån överklagar. Låter ju verkligen som en dålig efterhandskonstruktion också om den "utkörande bilen" som han kunde smällt med om han inte ökade... jo tjenare!

Gör man en omkörning så får man väl tammefan se till att den går att genomföra inom lagens och moralens gränser - dvs utan att köra för fort, utan att preja den omkörda, utan att skjuta stenskott på den omkörda. Man ska kunna svänga in när man ser den omkörda i backspegeln - dvs en bra bit framför honom. Klarar man inte av de här enkla reglerna ska man ge fan i att köra om öht.

Dåligt omdöme, dålig planering, dåligt kört, risk för allvarlig krasch, men ändå friad! vansinne
Man har alltid väjningsplikt när man åker ut på huvudled. Även mot bilar som kör om. Har du verkligen körkort? Detta är väldigt grundläggande körkortsteori.
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
det är ingen ursäkt. hade han inte bättre/längre sikt så skulle han aldrig kört om.
vanligt folkvett
Läs artikeln. Vägen var fri långt fram. Det som hände var att en person körde in på huvudleden utan att titta om det kom trafik. Om man kör in på en huvudled måste man alltid ge företräde även mot bilar som kör om.
Citera
2020-01-29, 19:51
Medlem
miikoss avatar
Man får tänka på att det var en fartkamera, så åklagarens möjligheter att motbevisa vad den åtalade berättar är små.

Ett annat fall är ju en som blev frikänd, då de gasade förbi fartkameran, då det enligt föraren hade kommit en bil bakifrån som körde minst dubbla hastighetsbegränsningen, och att en olycka hade skett om man inte gasat på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in