2020-01-29, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det var fritt när han började.

Ja, men det ska vara fritt dubbla omkörningssträckan för att vara fritt under hela omkörningen. Det slarvar många med och chansar.

Edit: ok, någon missade att väjningsplikten gäller gentemot all trafik på vägen och körde ut trots att det inte var fritt. Ja, det var ju en annan sak. Det innebär ju inte att det är fritt för envar att dundra på i 40+ överhastighet vid varje omkörning de gör.
Senast redigerad av Engineer 2020-01-29 kl. 08:04.
Citera
2020-01-29, 09:05
Medlem
Ringhals3s avatar
I praktiken och i verkligheten så kör i princip ALLA för fort när de kör om! Det vet ALLA som kört om eller blivit omkörda! Det vill säga ALLA som kör bil!

Välkomna till verkligheten!

Mannen hade lika gärna kunnat bromsa och avbryta omkörningen och snabbt gå tillbaka in i sin fil!
Citera
2020-01-29, 09:27
Medlem
DoungAs avatar
Överklaga alltid fortkörningsböter.

Jag har vunnit i tingsrätten trots att jag körde för fort.
De motivera varför de dömde till min fördel och betala tillbaka boten med:
"På en hårt trafikerad sträcka har polisen svårt att bevisa att man mäter hastigheten på rätt bil. Ord står mot ord och bevisen är bristfälliga"

Ish så, inte ordagrant. Det minns jag ej. Men ungefär så.
Citera
2020-01-29, 09:48
Medlem
Tradens avatar
Låter rimligt, helt omöjligt att veta om någon kommer från en skogsväg eller ej.
Citera
2020-01-29, 09:51
Bannlyst
Jag trycker i sport och går upp i 140-150 om jag kör om nån mupp som ligger och puttrar i 70 på 90-sträcka. Sedan bromsar jag givetvis ned detta. Omkörningen går smärtfritt och det minskar riskerna och tiden.
Citera
2020-01-29, 12:00
Medlem
Scalpings avatar
Så man skulle alltså ha väjningsplikt mot bilar som kör på fel sida av vägen?! Låter totalt vansinnigt isf. Tycker domen verkar sjukt dålig och hoppas nån överklagar. Låter ju verkligen som en dålig efterhandskonstruktion också om den "utkörande bilen" som han kunde smällt med om han inte ökade... jo tjenare!

Gör man en omkörning så får man väl tammefan se till att den går att genomföra inom lagens och moralens gränser - dvs utan att köra för fort, utan att preja den omkörda, utan att skjuta stenskott på den omkörda. Man ska kunna svänga in när man ser den omkörda i backspegeln - dvs en bra bit framför honom. Klarar man inte av de här enkla reglerna ska man ge fan i att köra om öht.

Dåligt omdöme, dålig planering, dåligt kört, risk för allvarlig krasch, men ändå friad! vansinne
Senast redigerad av Scalping 2020-01-29 kl. 12:06.
Citera
2020-01-29, 12:34
Medlem
526s avatar
Eh . . . är det olagligt att köra över hastighetsgränsen när man kör om?
Missade helt den frågan på teoriprovet. Kör alltid så fort som det behövs för att komma om.
Citera
2020-01-29, 12:38
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Eh . . . är det olagligt att köra över hastighetsgränsen när man kör om?
Missade helt den frågan på teoriprovet. Kör alltid så fort som det behövs för att komma om.
Läs artikeln. Det förutsätter att nöd föreligger. I de allra flesta fall föreligger ingen nöd vid omkörning.

Vid nöd kan man bryta rätt många lagar, om handlingen anses försvarlig.
Citera
2020-01-29, 12:41
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Läs artikeln. Det förutsätter att nöd föreligger. I de allra flesta fall föreligger ingen nöd vid omkörning.

Vid nöd kan man bryta rätt många lagar, om handlingen anses försvarlig.

Jo jag förstår det, men jag har alltid trott att det är ok att köra fort vid omkörning. Om man inte kör fortare än bilen framför kommer man inte om
Tex om någon kör 60 på en 70 väg så måste man köra över 70 för att passera.
Citera
2020-01-29, 12:42
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jo jag förstår det, men jag har alltid trott att det är ok att köra fort vid omkörning. Om man inte kör fortare än bilen framför kommer man inte om
Tex om någon kör 60 på en 70 väg så måste man köra över 70 för att passera.
Nej. Kör du för fort utan att nöd föreligger så får du räkna med att du kan bötfällas, sen får du ju "rabatt" på hastighetsmätningarna polisen gör. Och din mätare i bilen visar antagligen lite för mycket.

Om någon kör i 60 så räcker det med att köra fortare än 60 för att köra om.

Här kan du läsa lite mer om varför du inte får köra för fort bara för att du ska köra om någon:
https://lawline.se/answers/far-man-k...d-en-omkorning
Senast redigerad av tremade 2020-01-29 kl. 13:02.
Citera
2020-01-29, 13:38
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Hade du läst artikeln så hade du vetat om att det var ju så, att en andra bil hängde på den första i samband med omkörningen.
Jag känner ganska litet behov av att läsa artikeln. Jag frågade och du berättade för mig. Det var dessutom som jag trodde. Hade han haft fritt bak hade han aldrig blivit frikänd.
Citera
2020-01-29, 13:44
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Vad du vad som menas med körfält?

3 Kap, 38 §
När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.

Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.
Fel igen!
80 räknas inte som sakta utan det är så snabbt en vanlig bil med släp får färdas.
Detta får man helt enkelt räkna med.

Läs på om långsamtgående fordon, detta är något annat.

Vad är det du undrar över om körfält?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in