2022-01-16, 18:11
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Yes!
Friades!

Citat:
Ursprungligen postat av Nejnu...
Skönt att det är någon, någonstans, i det här landet som inte är spritt språngande galen.

Jag är sen på bollen men håller självklart med. Bra att det blev en friande dom för en politiker som tvingats in i rätten för att hon talat klarspråk. Sådana här fall ska överhuvudtaget inte tas upp.

I övrigt fann jag det anmärkningsvärt att Sveriges främsta idéhistoriker Sven-Erik Liedman vittnade till islamisternas fördel. Liedman ansåg det vara förtal att kalla personer för extremister, men tydligen endast i de fall det rör sig om islamister då han själv kallat meningsmotståndare för extremister tidigare. Trots sin voluminösa bildning gjorde Liedman och alla andra som inte stod på den åtalade politikerns sida bort sig i mina ögon.
Senast redigerad av Styrkelyftare 2022-01-16 kl. 18:14.
Citera
2022-01-16, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Jag är sen på bollen men håller självklart med. Bra att det blev en friande dom för en politiker som tvingats in i rätten för att hon talat klarspråk. Sådana här fall ska överhuvudtaget inte tas upp.

I övrigt fann jag det anmärkningsvärt att Sveriges främsta idéhistoriker Sven-Erik Liedman vittnade till islamisternas fördel. Liedman ansåg det vara förtal att kalla personer för extremister, men tydligen endast i de fall det rör sig om islamister då han själv kallat meningsmotståndare för extremister tidigare. Trots sin voluminösa bildning gjorde Liedman och alla andra som inte stod på den åtalade politikerns sida bort sig i mina ögon.
Det gör inget att du är sen på bollen eftersom du håller med oss i sak..

Det där du skriver om Sven-Erik Liedman är en bra påminnelse om hur totalt skruvad denna process har varit.
Det är ju ingen tvekan om att de båda kvinnorna ÄR extremister och det är de alldeles hur upprörda de än blir över att ha blivit offentligt "varudeklarerade". En spade är en spade och det skall kunna sägas utan att behöva bli anklagad för att ha förtalat dessa två... -ja, just det! Extremister!

Hade Hermansson däremot benämnt dem som terrorister, så hade hon kanske fällts? Att utpeka någon som 'terrorist', alltså att vara brottslig, det bör kunna leda till fällande dom.
Citera
2022-01-17, 12:10
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare

Sven-Erik är väldigt vanligt förekommande med vansinnigheter i tidningen ETC, så det förvånar inte alls att han vill skydda en islamist med näbbar och klor. Hög utbildning och lång yrkeserfarenhet är tyvärr ingen garant mot vansinne, tvärtom så får du oftare vettigare åsikter vid fikabordet på Berras Bygg...
Citera
2022-04-01, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
De två extremisterna ska nu överklaga till Högsta Domstolen. Om HD tar upp fallet och soffan vinner; kommer rättegångskostnaderna i HD att behöva betalas också av extremisterna?

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Där ryker 100.000 kr till, men det är osannolikt med ett prövningstillstånd för ordet "extremist". Bara en rättshaverist överklagar till HD. Men troligen lever de i en extremist-värld och en extremist-omgivning där de tror de har extremist-rätt.

Som väntat så fick inte extremisterna saken prövad i Högsta Domstolen. Den friande domen står fast och ersättningskraven mot extremisterna kvarstår.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/friande-domen-mot-hermansson-star-fast
Citera
2022-04-04, 06:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tarv
Som väntat så fick inte extremisterna saken prövad i Högsta Domstolen. Den friande domen står fast och ersättningskraven mot extremisterna kvarstår.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/friande-domen-mot-hermansson-star-fast

Den här gången höll rättsväsendet ståndet och försvarade yttrrandefriheten. Men dessa extremnist grupper kommer försöka ingen. Nu hör vi stöveltrampen ifrån Nyans ( För 100 år hette dom NSDAP ) , där vi riktiga systemhotade extreminister och tom dömda brottslingar. Vill vi inte folkmordet på Kristna 1915 skall upprepa sej, så måste vi börja skepp tillbaka Muhammadarna till deras hemländer.
Senast redigerad av PalmeKiller 2022-04-04 kl. 06:36.
Citera
2022-05-29, 15:43
Medlem
JustZlatans avatar
Något nytt som har hänt eller varför tweetar Hermansson om det nu?

https://twitter.com/soffangbg/status/1530851710448676864
Citera
2022-05-29, 17:27
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Något nytt som har hänt eller varför tweetar Hermansson om det nu?

https://twitter.com/soffangbg/status/1530851710448676864

Artikeln "Soffan" länkar till är en väldigt bra sammanfattning av vad det egentligen handlar om:

https://www.fokus.se/inrikes/handlar-om-att-bryta-ner-kritiker-sa-var-sista-dagen-i-ratten/

Citat:
”Handlar om att bryta ner kritiker” – så var sista dagen i rätten

Citat:
En man som satt utanför sal A och som ville vara anonym kommenterade:

– Jag såg Nalin komma ut med Säpovakterna. Efter henne kommer Fatima och Maimuna ut i trumf skrattandes. Vad det här handlar om är att bryta ner och förnedra kritikerna. Signalen är att om ni bråkar med oss blir det som med Soffan, som är sopåkare eller Nalin som lever med livvaktsbeskydd.
Citera
2026-08-02, 21:38
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidhellacopter
Nu samlas vänstern för att skydda sina terroristkramare. Doubakils kompis Mattias Gardell skall vittna. Mycket märkligt att en she-male som Silas Aliki hjälper två islamister som inom ramen för muslimska rättighetskomittén bjudit in människor som vill stena människor som Silas Aliki. HBTQ förenas med Amanjij Aziz, muslimska brödraskapet och de mest homofientliga krafter som finns på denna jord. Snacka om att dessa människor är förvirrade.

Upptäckte nyss snubben/bruden Silas Aliki i samband med att han/hon var försvar åt Andreas Kominek. Nån som vet mer om människan? Jäkligt weird att vara ombud åt islamister när man har oklart könsidentitet. Är han/hon en kvinna som identifierar sig som man eller tvärtom? Kan inte avgöra.
Citera
2026-08-03, 08:51
Medlem
För att få ett slut på dylika händelser borde HMF-lagen rivas upp och det som är sakligt sant bli tillåtet att påtalas vid given diskussion, istället för som det är nu bli föremål för åtal om "förtal".
Citera
2026-08-03, 18:52
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
För att få ett slut på dylika händelser borde HMF-lagen rivas upp och det som är sakligt sant bli tillåtet att påtalas vid given diskussion, istället för som det är nu bli föremål för åtal om "förtal".

Det är/var inte HMF som tillämpades här, utan Brottsbalkens bestämmelser om förtal. Det pågår en viss debatt nu upplever jag, om än den kanske inte nått upp på politisk/juridisk nivå. Det handlar väl dock mer om att man t ex kan dömas för förtal om man varnar i en Facebookgrupp att en man dömd för våldtäkt mot barn har bosatt sig i grannskapet.

Värt att komma ihåg är också att brott mot HMF-bestämmelserna inte har några specifika målsägande. Skulle någon t ex skriva att en utpekad person är en smutsig, äcklig babylonisk hora så är det förtal eller i lindrigare fall förolämpning som blir brottsrubriceringen.
Citera
2026-09-03, 13:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är/var inte HMF som tillämpades här, utan Brottsbalkens bestämmelser om förtal. Det pågår en viss debatt nu upplever jag, om än den kanske inte nått upp på politisk/juridisk nivå. Det handlar väl dock mer om att man t ex kan dömas för förtal om man varnar i en Facebookgrupp att en man dömd för våldtäkt mot barn har bosatt sig i grannskapet.

Värt att komma ihåg är också att brott mot HMF-bestämmelserna inte har några specifika målsägande. Skulle någon t ex skriva att en utpekad person är en smutsig, äcklig babylonisk hora så är det förtal eller i lindrigare fall förolämpning som blir brottsrubriceringen.

Det är samma utslag av censur och motbjudande våldslagar som ger rätt att tysta någon med våld för att slippa höra deras åsikter och analyser och slippa höra sanningen och korrekta fakta.

Det är en naturlig koppling att göra, oavsett vilken av lagarna det gällde i det här fallet.

Man måste ta ifrån domstolar och privatpersoner denna bisarra rätt att utöva våld mot andra för att tysta dem för att slippa ta del av vad de uttrycker.

Det är ytterst skadligt för samhället, en uppmuntran till våld och tvång och en uppmuntran att låta bli att lyssna på andra åsikter och ta del av korrekt information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in