Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Ja hyckleri brukar det kallas. Hon får tacka just märket S för att hon blev friad. Hade hon varit en vanlig Svensson hade det blivit fällande.
Jag vågar inte säga att du har fel fast jag tror inte risken för en Svensson att bli fälld under likartad process är särskilt stor. Om du under eget namn, Svensson eller Gyllendike eller vad du nu kan tänkas heta irl, skriver samma sak som Hermansson gjorde, skulle du knappast råka ut för att bli åtalad av dessa båda extremister, än mindre fälld av en svensk domstol.
Dessutom har ju nu både TR och HR slagit fast att det går alldeles utmärkt att benämna en spade för att vara en spade plus att
åsikten att en extremist de facto enligt observatören/debattören ifråga är en extremist, fritt får framföras.
Efter att ha läst domskälen, hört rådmannen och även hört Nils Funcke kommentera domen, är jag tryggare idag vad gäller rätten att fritt få yttra min åsikt i det här landet. Bra att HR pekade med hela handen!
Däremot är det nog fortfarande väldigt farligt att beskriva Muhammed vara en hund.
Det har stackars Lars Wilks lyckats visa hela världen. Ett medeltida tänkande kan leda till medeltida reaktioner som t ex en fatwa.
Kanske är det nåt sånt som Hermansson har att vänta?
Det var ju ändå Hermansson som
politiker de ville åt, inte henne i sig. Denna process var ett oerhört tydligt exempel på hur islamister väljer att fräckt och skamlöst utnyttja svenska demokratiskt utformade domstolar för att flytta fram sina positioner i det offentliga.