Citat:
Ursprungligen postat av
Zajj
Jag konstaterar att du drar förhastade slutsatser och brister i noggrannhet när du bedömer andra. Och då är det väl rimligt att inte ta seriöst på det du skriver om Michael Mann heller.
Det senaste som hände om jag minns rätt var att Tim Ball vann i en domstol i Canada mot Michael E Mann. Tror att det var ett förtalsmål och att det var Mann som anklagade Tim Ball för förtal och att denne friades. Dvs Ball kallade Mann för en vetenskaplig bluff och fuskare - och han kunde alltså i rättegång visa att det fanns stöd för detta.
Om du börjar läsa på i denna konflikt kommer du att hitta att det finns minst två beskrivningar av rättegången. Klimatskeptiker kommer att beskriva det som att det handlar om en sak. Manns anhängare kommer att beskriva det som att det handlar om en annan sak. Detta är det s.k. informationskriget och kan liknas i den offentliga debatten mellan exempelvis två politiska inriktningar.
Båda sidor kommer att framföra argument och fakta som stödjer deras linje. Och du som läsare kommer - om du förhåller dig objektiv - ha ganska svårt att fälla ett omdöme.
Men håll ut. Jag uppmanar dig att borra dig ned i ämnet. Se en intervju med Tim Ball och hör vad han har att säga. Och se även en intervju med Mann och hör vad han har att säga!
Min ståndpunkt är den att Mann är en sådan uppenbar och reflexmässig lögnare. Något som blir uppenbart genom att studera honom och låta honom inveckla sig i sina egna resonemang. Vad säger han och vad säger han inte. och hur säger han det?
Ja man kan ju också ta och läsa på om hockeyklubbsgrafen och jämföra den som publicerades kring millennieskiftet och fundera på hur den skulle se ut idag. Vad är det som redovisas på de olika axlarna i grafen? Och vad har Mann själv sagt om syftet med grafen?
Det här är givetvis inte en ansträngning som kan utföras på tio minuter i reklampausen mellan två teveprogram utan man kanske måste titta på frågan under några dagar eller åtminstone några timmar över ett antal dagar innan man kan bilda sig en slutsats.
Lycka till!
/Johan