2020-03-15, 21:19
Medlem
Detta läste jag idag (tydligen är det skrivet från Italien men ni får stå ut med någorlunda dålig översättning via Google translate):

"Läs!

Jag skulle vilja förklara för alla mina vänner från XXXXXXXX vad som verkligen händer här i Italien och att berätta all information vi har efter en månad som du kanske inte har ännu.
Det faktum att viruset endast är farligt för äldre och sjuka är en LÖGN som serverades till oss för 15 dagar sedan. Sjukhus är FULL av unga människor, idrottare, och det går inte förbi barn. Patient 1 (den så kallade första sjuka mannen i Italien) är 38 år, fotbollsspelare och maratonlöpare, mycket frisk. De första 15 dagarna hade han nästan inga symtom (lite ont i halsen och nästan ingenting) och under den perioden infekterade han hundratals människor som smittade sina nära och kära. Efter 15 dagar försämrades hans hälsa inom 24 timmar med för hög temperatur och han hamnade snabbt på återupplivning, intubation och livskamp. Det var först efter 3 veckor som hans lungor började pumpa syre oberoende (och han överlevde tack vare att han var frisk och stark innan det), och hans intubation avlägsnades, men han var fortfarande på intensivvård. Det finns inget botemedel eller terapi ännu, det är inte sant att det är en "förkylning". Sjukhus handlar om kollaps eftersom det inte finns mer utrymme för intensivvård eller återupplivning. Det finns inga fler arbetare (läkare och annan personal), alla arbetar tre skift, faller ut ur makten, alla pensionärer och medicinska studenter kallas in för att hjälpa, tält är satt upp framför sjukhus för att hysa de sjuka ... köpcentra förvandlas till tillfälliga sjukhus ... läkare och animatörer tvingas ta emot patienter per år eftersom det inte finns mer plats för alla! Om du är 50 år och äldre tar de dig hem eftersom de bara tar emot patienter som kan rädda många år av livet. Det handlar inte om panik, det handlar om ett allvarligt virus som ingen annan vet om. Patienterna är indelade i två grupper: infekterade och sjuka. De som har Sars Cov -02 (och de kan vara symptomfria och överföras till andra) är smittade och de med Covid -19 är smittade, varav 20% hamnar på intubation. Dödlighetsgraden ökade från 2% till 7%.
Viruset kvarstår på alla ytor och material i garderoben och överförs upp till 2-4m avstånd, så det räcker att röra en bänk, dörrhandtag, dörr, korg i en självbetjäningsbutik eller något som berörs av någon som är smittad, sedan röra vid din näsa , mun eller ögon, och du fick viruset. Det stannar mest på släta ytor.
Sjukdomen är bifasisk. Det första steget är antingen utan symtom eller milda symtom, det andra steget är en brant försämring 24-48 timmar där lungorna kan täckas helt av viruset och oförmågan att andas. Vi är redan i detta, eftersom de gav oss fel information, och eftersom det fanns många människor som var "smarta" och "inte fick panik." Det är därför jag ger dig all denna information eftersom du inte har den nedan som vi inte hade. Läkare lär sig och samlar in information om detta amerikanska virus om nuvarande patienter, prova behandlingar, upptäck hur det reagerar, hur det utvecklas .. bara nu för att ingen vet om detta virus hittills, och med hjälp av andra kinesiska läkare som redan är igenom det tidigare samlar de all information de förmedlar till människor. Vi har 2000 fler smittade varje dag, 200 fler döda varje dag ... från och med i kväll har regeringen beslutat att stänga allt utom apotek och stormarknader. I hela staden straffar polisen fängelset av alla som de hittar på gatan utan en mycket berättigad och listad anledning till att vara ur huset. Det förklarades officiellt ett nationellt pandemonium.
Akta dig och gör dig inte smart och modig är inte ögonblicket. Du är smart om du resonerar att detta virus inte väljer i flera år och att du älskar dig själv och människorna omkring dig och skyddar dem så att du inte smittas, men var försiktig.
Jag älskar er alla"
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
När man sysslar med statistik gör man uppskattningar, det är det enda man gör. Det enda man gör? Rekommenderar dig isf att praktisera på SCB.

Här kan du läsa om hur detta går till, ha det så kul:

https://en.wikipedia.org/wiki/Statistical_inference
Behövs ej!

Och vad gäller statistik, bör man komma ihåg att statistik också kan vara vilseledande...

Du kan ju allltid börja plugga om du vill veta mer...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Nej du gör rätt. Hon kommer garanterat bli smittad och du har bara en mamma som aldrig kan ersättas.

Din mors arbetsmiljö är inte säker. Självklart ska hon inte gå till en (smitt)riskfylld arbetsplats. Jag förstår inte att folk inte ser det själva och säger ifrån. Det är bra att du säger till henne då folk behöver tydliga besked. Stefan Löfven hade kunnat säga det, men han gör inte det, och då blir det på individens ansvar att sätta gränsen. Tyvärr. Regeln borde regeringen sätta så att det blir lika för alla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
& i kombination med att man kan vara smittbärare utan att visa symptom & de symptom som eventuellt visar på sjukdom ofta liknar exempelvis influensa eller vanlig förkylning så är det ggwp.
Inte för att karantän inte fungerar men det måste ju göras jävligt tidigt.

Om FHM & mongot Tegnell hade utfört sina åtaganden i egenskap av den position dom besitter så hade dom genomfört screening & tester redan när det kom till WHO's kännedom att ett tidigare okänt virus i Kina orsakar akut lunginflammation, i synnerhet med vetskapen om SARS & MERS.

Men icke.

Lyktstolpar för alla ansvariga. Lyktstolpar & taggtråd.
Kunde inte sagt det bättre själv. Jag tillhör en riskgrupp trots att jag är ung och vill inte dö än men om jag gör det får det bli så. Däremot om något händer mina anhöriga och jag överlever är jag den förste att stå längst fram i ledet när folkförrädarna ska ställas till svars
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Aldrig hört talas om.

Här är en länk
https://www.washingtonpost.com/world/2020/02/09/chen-qiushi-coronavirus-wuhan/

Det finns massor om Chen Qiushi och Fang Bin, det har även varit i svenska medier.
De andra två kommer jag inte ihåg namnen på
Citera
2020-03-15, 21:20
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nu måste du vakna lite! Sverige har tyvärr i princip slutat testa. Detta har varit känt och officiellt flera dagar.

Jag tycker det är upprörande att man i princip slutat testa i Sverige. Sydkorea masstestar och har varit extremt framgångsrika i att fördröja spridningen. Men det faktumet skiter man i Sverige.

Så..
Fler tester förhindrar spridning. Eller vad svamlar du om?
Citera
Medlem
https://www.di.se/nyheter/strategin-lata-sa-manga-svenskar-som-mojligt-smittas/

Tänker jag fel när jag tänker att tom om jag räknar så lågt som 2% dödlighet så kommer 120 000(beräknat på 6 miljoner smittade) svenskar dö i corona med flockimmunitets-taktiken??
Citera
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tyder tillståndet i Kina och Wuhan på att man inte blir immun, tänk nu innan du svarar?

Ingen försöker aktivt skapa flockimmunitet, vi har inget vaccin, däremot sköter naturens gång det här, och vi kan inte göra ett skit för att utrota smittan med mindre att vi åtgärdar oss tillbaks till medeltida levnadsstandard.

Vi kan fördröja smittan för att skydda våra svaga och vården, och det är just vad alla åtgärdar syftar till.

Är du missnöjd med Sverige är det fullt tillåtet att flytta till Danmark eller annat föredömligt land, tänk dock på att i många av de här länderna måste du alltid tänka på att du kan smittas med rabies.

Märkligt att vi har lyckats utrota många sjukdomar i Sverige när vi har så värdelösa epidemiologer, tycker du inte?

Jag vet inte om du finner att jag tagit ställning, utan mer generellt beskriver vad jag ser, och jag ser att det ser ut att vara ett försök till flockimmunitet.
Jag tycker att det är inte helt lätt att tyda tillståndet i Wuhan eller Kina alls, det är svårt att få trovärdiga källor därifrån. Att det ser ut som att antalet sjuka i Hubei och andra provinser sjunker då många tillfrisknar är odiskutabelt. Jag tycker att du tolkar min text lite vårdslöst, för det jag hänvisar till sägs att du får en 3-4 månaders s.k immunitet eller höjd motståndskraft. Ja vi får väl se hur det ser ut i Kina till hösten, är de permanent immuna eller vad som händer. Du kanske redan vet om man blir immun och då kan du informera resten av världen om dina upptäckter. Om du inte kan det får du lov att slå an en annan ton.

Hade vi försökt att fördröja smittan så hade vi haft rekommendationer att jobba hemifrån och bedriva skolundervisning på distans på alla nivåer som det vore möjligt. Från mellanstadiet någonstans bör det vara fullt möjligt då alla elever har skoldatorer.

Kan du berätta om vad som görs för att dra ut på smittan....

Med vilken rätt säger du åt mig att jag kan flytta från det land där min släkt har levt sedan tidigt 1400-tal? Vem fan tror du att du pratar med?

Vi har utrotat sjukdomar ja men nu verkar vi göra vårt bästa för att återföra dem till landet igen såsom mässling och TBC.
Senast redigerad av Omtanke 2020-03-15 kl. 21:30.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Vad betyder ”braka igång på allvar”?

– Att vi börjar se riktigt många fall som ligger på sjukhus.

Anders Tegnell vet i dagsläget inte exakt när smittspridningen når den nivån .

– Nej, det är jättesvårt. Vi tror att de kommer ske inom de närmaste veckorna, men det här viruset har överraskat oss gång på gång så jag har slutat känna mig tvärsäker.

– Mellan tummen och pekfingret kan det hända redan i veckan, det borde ha hänt om några veckor, säger Anders Tegnell.

Har vi nu en Anders Tegnell som uttrycker lite osäkerhet, dra mig baklänges.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Söndercurlade fjant. Stäng ner datorn, börja jobba och va samhället till nytta istället som nu en belastning.

Du kan väl själv försöka tillföra något. Jag kom ju i alla fall med nya siffror på hur det (kan) se ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Jag är inte lika säker som du är. Utger mig inte för att vara expert. Ok, jag kan hålla med om att man kunde stänga ner en vecka i taget och köra utbildning från distans, men jag tror det kommer visa sig att vare sig skolor eller barn är problemet. Problemet är att Italien har en äldre befolkning som i hög grad lever hemma med släkten och dessutom är ett väldigt socialt och intimt land.
Läs gärna mitt inlägg som jag publicerade nyss. Tydligen inte bara gamla och sjuka som drabbas...
Citera
2020-03-15, 21:21
Medlem
Kedoslavs avatar
E*a H*lm, har indirekt smittat ner folk om hon "smög" ut när grannarna inte va i trappan, det kallas för karantän av uppenbara skäl. Egoistiskt politiskt as!

Någon som har premium som kan skärmdumpa vad dom skriver?

https://www.hd.se/2020-03-15/hon-ar-frisk-fran-covid-19-jag-smog-ut-nar-grannarna-inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in