2020-03-15, 23:44
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Vi kommer inte ha 20.000 döda inom 2 månader. Det kan jag garantera dig.

Nej absolut inte, vi kommer inte ens nått peak om två månader.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
1 nytt fall i Argentina: en 4-årig frisk pojke från staden Resistencia som drabbade sjukdomen från en släkting som testade positivt efter att ha återvänt från ett av de utsatta länderna

Skickar ni era barn till skolan imorgon??
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witpo
Galet eller ej. Foortsättning följer^^
Gå tillaffären i veckan. Länder i närhet stänger sina gränser. 60 procent importeras . Is i magen visst. Men detta kan också vara början
Jag har redan saker hemma att överleva på i minst tre veckor. Skall komplettera mer när jag orkar gå utanför dörren ( lite hostig och allmänt trött).
Försöker att vara lugn, rättare sagt är lugn.
Jag tar det på allvar men låter inte allvaret ta mig. Försöker vara rationell och inte skrämmas utav det hela.
Tänker ta en dag i taget.
Jag är inte en person som springer hysteriskt runt bland hyllorna i mataffärerna.
Jag vill se hur allt utvecklar sig. Börjar dödsfallen går ner i åldrarna och drabba för övrigt friska personer så stänger jag in mig med de mina eventuellt eller ger mig ut och hjälper till så gott jag kan.
Jag är mest utav allt rädd för att jag ska gå omkring med smittan utan att veta om det pga att man enbart skall ringa telefonnummer och rådfråga. Eller sätta en diagnos på sig själv.
Nä jag är nog bara lite förskyld, nej jag har nog en " vanlig" influensa , nä jag kan ju ha coronaviruset i mig och man får inte ens kolla upp det. Sjukt allt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Källa på att 7% vårdas på intensiven?

Statistik finns på worldometers för Corona, Italien rapporterar också om väldigt många kritiska fall och att deras sjukvård är överbelastad. Läkare som har gått ut och berättat att det inte är enbart äldre, utan även människor i 20 års åldern som har sådan kraftig lunginflammation att de krävs sjukhusvård.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
Tegnell borde få sparken på stående fot och ersättas med Joacim Rocklöv vars bedömning av situationen och förslag på de åtgärder som omedelbart borde sättas in känns 100% mer vettiga än Tegnells motsägelsefulla pladder!

Tur att vi inte styrs av känslomänniskor i Sverige under kristid. Det är det många länder i Europa som gör. Tegnell har stöd i sina åsikter bland väldigt många forskare och inte minst av NHS som är extremt kompetenta.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Munskydd är en viktig del i skyddsutrustning mot COVID-19. Googla och kolla bilder från Svenska sjukhus eller provtagningsinstitutioner. Man har bland annat munskydd. Varför har man det om inte dessa skyddar?

Problemet är att många svenskar kan inte få tag i munskydd och då försöker olika myndigheter säga att ni inte behöver munskydd så att inte medborgarna skall känna sig maktlösa.

Inom några veckor kommer du att få se många grupper som poliser eller dylikt som har munskydd.

Nej det stämmer inte. Munskydd skyddar inte mot corona, du kan googla eller fråga vilken expert som helst
Citera
2020-03-15, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Masker, handskar, överdragskläder för att inte riskera att smitta ner andra. Hade många testkit funnits hade man ju kunnat testa all personal regelbundet och gjort det lite lösare.

Vem ska hjälpa dom som behöver hjälp i denna grupp och måste dom inte ha skyddsutrusning på sig för att undvika att föra smitta vidare? Vad händer om dom måste till sjukhus eller annat viktigt? Kanske äldreomsorgen har enorma lager, vad vet jag.

Visst, många över 65 år är ganska frisk. Jag tog inte med andra grupper som kanske är under 65 år som cancersjuka, folk med lungsjukdommar, hjärtproblem, diabetes ...
Äldrepmsormsorgen har inga läger alls. All handsprit osv är slut i kommunala läger. Här där jag bor finns noll skyddsutrustning inom kommunal verksamhet. Vet det därför att jag känner flera som jobbar inom äldreomsorgen med Lss boenden å andra utsatta kommunala verksamheter. Jobbade själv inom den branschen innan jag blev kroniskt sjuk
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Intressant, källor på att inre organ tar mycket stryk? Det enda jag läst för ett tag sedan är att är att SARS gav i vissa fall uphov till mindre hål i lungor.
Ja det gör covid-19 också. Det bildas ett slags lungklister och covid-19 utvecklar fibros i lungorna. Rejält jobbigt där lungmaterialet i form av celler, cilier vi behöver "äts upp".

Njursvikt är en känd bi-diagnos.
Likaså hjärtinfarkter när covid-19 ger sig på hjärtmusklerna.

Allt detta är gammal info som redan finns i tråden. Jag kan inte länka då jag inte har en länklista till hands.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Vad som nu görs dock utan att man går ut med det öppet, är som följande. Man försöker skapa en flockimmunitet genom att låta de som inte blir så väldigt sjuka av viruset. Därför kommer skolor inte att stängas, det är den enda orsaken till att låta de fortsättningsvis vara öppna.

Somliga kommer att tycka att det är ett bra sätt medans andra inte alls kommer att gilla att deras barn och de själva används som vad som i bästa fall kan beskrivas som att vi får vara försöksobjekt i vad som kan ses som en sista desperat åtgärd, av ett system och styre som svikit det svenska folket.

Jag beskriver det som ett svek då jag inte vet hur jag annars ska tolka uttalanden som att "vi är väl förberedda", "vi kommer inte att drabbas som de i Italien" och liknande. Detta ska ses som en fortsättning på uttalanden som "viruset kommer inte att komma hit", "viruset stannar i Kina", "det är helt säkert att semestra i Europa", "barn blir inte smittade" och ja jag behöver knappast fortsätta.

Så vad vinner vi då på flockimmunitet?
Ja Det är ju enklast att få genom massvaccinationer, men mot SARS-CoV-2 finns inget vaccin. Det som återstår är alltså att tillräckligt många ska genomlida COVID-19 och man hoppas att genom att skydda riskgrupper så ska det inte bli alltför många dödsfall. Får nog många sjukdomen kan, och jag säger kan, vi stoppa spridningen då nog många är immuna.

Än så länge ser det någorlunda vettigt ut på papperet eller hur?

Nu till bekymret, man vet inte huruvida man blir immun eller inte. Man vet inte om viruset stannar kvar längre i kroppen än ett par veckor. Det man kan räkna med om viruset går ur kroppen är ingen immunitet men en ökad motståndskraft under 3-4 månader. Men inte ens detta vet man säkert.

Vi kan ju titta lite på vad BSI (British Society for Immunology) säger.

Ja som sagt, vilka andra faktiska orsaker finns det att hålla skolor öppna? Vi fortsätter att läsa vad denne professor säger..

Källan då https://www.immunology.org/news/bsi-response-herd-immunity-and-sars-cov-2

Min fråga är då, tycker svenska folket att det här är en trovärdig väg att gå? Hade det varit bättre att stänga ner allt och vänta ut viruset?

Enligt den är länken är man smittsam mellan 8-37 dagar:

https://www.thailandmedical.news/news/breaking!-covid-19-research-shows-that-viral-shedding-duration-by-infected-sars-cov-2-coronavirus-pa tients-can-be-between-8-to-37-days

Det finns en länk till The Lancet i texten, men den fungerar inte, så det är svårt att validera källan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Du har fattat detta men tyvärr finns det ett stort antal Influens-Bobs där ute som tror att de är säkra och att de vid behov kommer att få vård. Många fattar inte hur begränsad vår vård är i Sverige!

Intuberade borde det ha stått (helvetes autokorrigering).

Vi hade stabsläge på två av våra stora sjukhus redan innan Corona. Vågar inte ens tänka på hur det blir sen/är redan nu? :-/

De har ju stackarna inte ens skyddsutrustning att skydda sig själva med. Vårdpersonalen blir smittade själva. Vem ska våra de sjuka då?

"Käbbel" om gränsdragningar hit och dit borde man släppa NU.

P.S. Om det verkligen visa sig i efterskott att allt detta startade pga kineserna förkärlek för fladdesmösssoppa då undrar jag om jag någonsin mera kan sätta min fot på en kinesisk restaurang utan att tänka på vilket helvete detta folkslag och dess vanor har förorsakat världen.

Kan de inte bli vegetarianer hela bunten?
Citera
2020-03-15, 23:46
Medlem
I Sverige tar man i hand när man hälsar oavsett kön.... nåt sånt sa Löve’n 2016.... åren går ... tänk va fel det är 2020😎
Citera
2020-03-15, 23:46
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Skulle tippa på nåt liknande, men jag kan underskatta regeringen...
Om covid-19 är 10 ggr dödligare än vanlig säsongsinfluensa och 800 personer dör av den senare varje år, och det utan att några riktiga åtgärder vidtas för att förhindra smittspridning, så är det rimligt att covid-19 kommer att ta kål på 5000-8000. Säkert 5000 eller färre då man kommer att försöka begränsa smittan så mycket man bara kan. Folk är helt enkelt på tårna. Men helt utan åtgärder, att låta smittan löpa fritt, vilket är osannolikt att man gör, skulle kanske resultera i som mest 10.000 dödsfall i Sverige.

Så min prognos täcker in eventuell handlingsförlamning från regeringens sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in