2020-03-15, 19:12
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
https://www.expressen.se/nyheter/personalen-pa-karolinska-ska-jobba-aven-om-de-hostar/

Personal på karolinska ska jobba även om dom är sjuka.

Blir kaos på sjukhusen snart

Sverige vill tydligen ha sjukvårdskollaps.
Citera
Medlem
Iliums avatar
Citat:
Den brittiska regeringen förhandlar just nu med den brittiska tillverkningsindustrin, till exempel bilindustrin, om att ställa om produktionen till att tillverka respiratorer. Regeringen kommer också presentera nödlagstiftning nästa vecka.
1

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7429793

Hopplöst att förvänta att den svenska myndigheterna sätter igång något liknande eller?

Kanske blir den en folder från MSB.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Och vi låter omvärlden göra jobbet med att stänga gränser etc. Precis som under andra världskriget, då svenskarna satt och fegade och vände kappan efter vinden. Man är inte direkt stolt över att vara svensk idag.
Ibland är det inte vackert att vara klok, vi är ju ”sista landet” i norra Europa. Så andras stängda gränser hjälper oss. Tack Danmark. Tack Norge och Tyskland etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M-9
Löfven är smart, varför stänga Sveriges gränser när alla andra länder runt omkring oss redan gjort det.

https://i.imgflip.com/1pbizp.jpg

Logiskt stämmer det. Dock undrar jag om han verkligen sagt det?
Citera
2020-03-15, 19:13
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
fast det stämmer tyvärr inte det heller.

Okej. Då ska Jag hålla käften. SAS VD sa dock att i Norge och Danmark behöver man inte varsla, där är åtgärder på plats av regeringarna som möjliggör permittering. Men att i Sverige blir det varsel. Så jag tolkade det som att staten tar över löneansvaret i Norge och Danmark.
Citera
2020-03-15, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Någon som vet ifall rökning är en riskfaktor för överlevnad i detta virus?
Det har varit delade meningar. Vissa sagt att det är negativt medan andra sagt att färre rökare drabbades hårt.
Citera
2020-03-15, 19:14
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mind_crazy
Vad spelar det för roll om landet är i karantän? Människor kan ju ha insjuknat långt innan man tog det beslutet.

Olle Karlström, infektionsläkare på Karolinska:

"I Italien har spridningen säkerligen varit igång betydligt längre än vad som uppgivits, och spridning skedde tidigt (utan att man förstod det) även bland sjukvårdspersonal och på sjukhus. De åtgärder som görs nu i Italien har sannolikt liten påverkan på det fortsatta förloppet."
& i kombination med att man kan vara smittbärare utan att visa symptom & de symptom som eventuellt visar på sjukdom ofta liknar exempelvis influensa eller vanlig förkylning så är det ggwp.
Inte för att karantän inte fungerar men det måste ju göras jävligt tidigt.

Om FHM & mongot Tegnell hade utfört sina åtaganden i egenskap av den position dom besitter så hade dom genomfört screening & tester redan när det kom till WHO's kännedom att ett tidigare okänt virus i Kina orsakar akut lunginflammation, i synnerhet med vetskapen om SARS & MERS.

Men icke.

Lyktstolpar för alla ansvariga. Lyktstolpar & taggtråd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag frågade lite förut vad som händer om planen faktiskt lyckas. Säg att 60% av befolkningen faktiskt blir immun och inte kan sprida smittan vidare. Vad händer när gränserna är öppna och det kommer in folk som inte är immuna? Smittar dom inte ned de personer som hållits isolerade och inte blivit immuna då?

Planens svaga punkter är många dödsfall och kraschad sjukvård. Det är vad en lyckad plan innebär.

Vi hålls i mörker om hur många som FHM uppskattar är smittade, exakt hur många av de diagnostiserade är samhällssmitta där man inte kan spåra källan i relation till importerade fall, de har inte heller talat om för oss hur lång immunitet de räknar med att man får. Det andra alternativet är att bekämpa smittan i samhället (alltså inte sprida den som man gör nu) i väntan på läkemedel och vaccin.

Om de räknar med att totala smittan i samhället är låg då är nog det ett bättre alternativ att bekämpa smittan så länge det går. Det individer och arbetsgivare kan göra är att se till att folk jobbar hemma och inte utnyttjar allmänna kommunikationer i smittohärdar som Stockholm. Dvs skita i att FMH vill att alla ska söka smitta för flockimmunitetens skull som kanske varar några månader eller i bästa fall ett år samtidigt som man har ihjäl massor med äldre och folk med diabetes, MS, parkinson och liknande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
https://www.expressen.se/nyheter/personalen-pa-karolinska-ska-jobba-aven-om-de-hostar/

Personal på karolinska ska jobba även om dom är sjuka.

Blir kaos på sjukhusen snart
Jag förutsätter att all personal testas för Corona och att det handlar om ”vanlig” förkylning då.
Citera
2020-03-15, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Sverige vill tydligen ha sjukvårdskollaps.

Virussmittad personal och brist på skyddskläder.
Låter som ett recept för en katastrof det här.

Och det här virushelvetet verkar ju vara extremt smittsamt.

När tror ni vården kraschar totalt?
1 vecka?
2 veckor?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Okej. Då ska Jag hålla käften. SAS VD sa dock att i Norge och Danmark behöver man inte varsla, där är åtgärder på plats av regeringarna som möjliggör permittering. Men att i Sverige blir det varsel. Så jag tolkade det som att staten tar över löneansvaret i Norge och Danmark.

Jag ska faktist ändra mog och säga att DU har rätt, pratade precis med en familjemedlem som jobbar åt sas och det har kommit fram en del saker så jag backar , det kommer bli varsel
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilium
1

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7429793

Hopplöst att förvänta att den svenska myndigheterna sätter igång något liknande eller?

Kanske blir den en folder från MSB.

Problemet är väl att vi knappt har några fabriker i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in