2020-03-15, 21:05
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tegnell tror nu att så många som ”ett par, tre miljoner” svenskar redan kan vara sjuka i Covid-19, men enbart hunnit utveckla lindrigare symtom.

Både jag och Löfven blir allt mer imponerad av denne gigant.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-om-morkertalet-haller-pa-att-bli-storre/

Han menar nog att 2-3 miljoner har symptom som skulle kunna bero på coronaviruset, men kan även vara annat. T.ex en vanlig förkylning.

Citat:
Men det är inte aktuellt i Sverige. Bland annat eftersom det kan röra sig om ”ett par, tre miljoner” svenskar som just nu har någon form av lätta symtom, säger Anders Tegnell.

– Det skulle kräva ohyggligt mycket resurser att testa alla dom.

Men det är lätt att missförstå vad han säger.
Citera
2020-03-15, 21:05
Medlem
Till alla som frågar varför Norden och Tyskland har "lågt" dödstal (trots att det har besvarats minst ett tusentals gånger i tråden vid det här laget): en stor del av de svenska fallen upptäcktes under de senaste två veckorna och är därför i en tidig fas av sin sjukdom, vi måste komma ihåg att det tar lång tid för denna sjukdomen att döda en. Dessutom är våra sjukhus ännu ej överfulla, vilket betyder att alla som kräver intensivvård hittills kan få det.
Citera
2020-03-15, 21:06
Medlem
Varför så få journalister vid pressträffen? Vill man inte få frågor?
Citera
Medlem
Senaste siffror beträffande Sverige är 1040 smittade och 1 friskförklarad. 3 st har dött tyvärr och fortfarande är det 2 som är allvarligt sjuka. Dom 2 kan vara mycket svåra fall. Jag tycker det är underligt att inte fler är allvarligt sjuka. Jag litar inte ett dugg på dessa siffror.

79 nya fall tillkom idag men även det är en siffra som jag betvivlar. Om siffrorna ändå skulle stämma, så kan man tolka det som att läget har förbättrats något, men som sagt, jag tvivlar, nu förstår jag hur folk kände sig i gamla Sovjetunionen. Aldrig lita på officiella siffror, aldrig lita på regimens rapporter.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Har du koll på hur många som dör i influensan varje år i Italien? Jag kan säga att det är väsentligt över 1000. Italien är inte Sverige.

Det är inte antalet dödoffer som kommer att vara den största skada som denna händelse gör.

Om du eller dina föräldrar/släktingar dör av COVID-19, tror jag att du kommer att tycka att dödstalet är väldigt viktigt i sammanhanget.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Sverige är täckt av skog och vi har en stor pappers och massaindustri. Är det en sak som inte kommer ta slut i affärerna är det toalettpapper. Att svenskar bunkrar just toalettpapper är bisarrt och förmodligen gör folk det för att de ser att andra gör det. Det vill säga att toapapper tar upp stor plats i kundvagnar, så det blir en social smitta med just bunkrande av toapapper.
om ni visste hur man skulle torka sig i arslet egentligen så skulle ni inte haft en sån ap hysteri som ni har nu med toapappret
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Därför extrem viktigt att sätta pensionärer i strikt karantän. Om man ska vara krass tillför dem inte samhället någon. I situationen vi har nu kan de bara skapa problem för sig själva och samhället. Alla sjukhusresurser ska gå till dem yngre, tyvärr.

De kan gå och lägga sig. Våra äldre är det som byggt upp vårt land. De är prio 1. De ska få all sjukvård. Vi yngre pallar det förmodligen. Lite svårt att andas fan vi fixar det!
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Vad som nu görs dock utan att man går ut med det öppet, är som följande. Man försöker skapa en flockimmunitet genom att låta de som inte blir så väldigt sjuka av viruset. Därför kommer skolor inte att stängas, det är den enda orsaken till att låta de fortsättningsvis vara öppna.

Somliga kommer att tycka att det är ett bra sätt medans andra inte alls kommer att gilla att deras barn och de själva används som vad som i bästa fall kan beskrivas som att vi får vara försöksobjekt i vad som kan ses som en sista desperat åtgärd, av ett system och styre som svikit det svenska folket.

Jag beskriver det som ett svek då jag inte vet hur jag annars ska tolka uttalanden som att "vi är väl förberedda", "vi kommer inte att drabbas som de i Italien" och liknande. Detta ska ses som en fortsättning på uttalanden som "viruset kommer inte att komma hit", "viruset stannar i Kina", "det är helt säkert att semestra i Europa", "barn blir inte smittade" och ja jag behöver knappast fortsätta.

Så vad vinner vi då på flockimmunitet?
Ja Det är ju enklast att få genom massvaccinationer, men mot SARS-CoV-2 finns inget vaccin. Det som återstår är alltså att tillräckligt många ska genomlida COVID-19 och man hoppas att genom att skydda riskgrupper så ska det inte bli alltför många dödsfall. Får nog många sjukdomen kan, och jag säger kan, vi stoppa spridningen då nog många är immuna.

Än så länge ser det någorlunda vettigt ut på papperet eller hur?

Nu till bekymret, man vet inte huruvida man blir immun eller inte. Man vet inte om viruset stannar kvar längre i kroppen än ett par veckor. Det man kan räkna med om viruset går ur kroppen är ingen immunitet men en ökad motståndskraft under 3-4 månader. Men inte ens detta vet man säkert.

Vi kan ju titta lite på vad BSI (British Society for Immunology) säger.

Ja som sagt, vilka andra faktiska orsaker finns det att hålla skolor öppna? Vi fortsätter att läsa vad denne professor säger..

Källan då https://www.immunology.org/news/bsi-response-herd-immunity-and-sars-cov-2

Min fråga är då, tycker svenska folket att det här är en trovärdig väg att gå? Hade det varit bättre att stänga ner allt och vänta ut viruset?

Tyder tillståndet i Kina och Wuhan på att man inte blir immun, tänk nu innan du svarar?

Ingen försöker aktivt skapa flockimmunitet, vi har inget vaccin, däremot sköter naturens gång det här, och vi kan inte göra ett skit för att utrota smittan med mindre att vi åtgärdar oss tillbaks till medeltida levnadsstandard.

Vi kan fördröja smittan för att skydda våra svaga och vården, och det är just vad alla åtgärdar syftar till.

Är du missnöjd med Sverige är det fullt tillåtet att flytta till Danmark eller annat föredömligt land, tänk dock på att i många av de här länderna måste du alltid tänka på att du kan smittas med rabies.

Märkligt att vi har lyckats utrota många sjukdomar i Sverige när vi har så värdelösa epidemiologer, tycker du inte?
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Sönderbrakad vård? Spela Allan du.
Den i norra Italien anses vara bland de bästa i Europa om än inte i världen. I övrigt så matchar de i stort mer än väl svensk vård (fast den svenska vården ska man kanske inte dra alltför för höga växlar på).

Sönderbrakad i form av att om 1000 personer kommer in samtidigt och vill ha vård blir det svårt. Kommer 500 till dagen efter fortsätter problemen och så fortsätter det så samtidigt som det inte tar 1 dag för tidigare att bli friska.

Förstår du nu?
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
VARFÖR ENVISAS DE OM ATT SKOLORNA SKA VARA ÖPPNA? Jag funderar starkt på att inte skicka mina ungar till skolan

I min småstad har föräldrar redan förra veckan börjat ta sina barn ur skolan. Ingen på skolan säger något alls om det
Citera
2020-03-15, 21:07
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
I Sverige er 2 personer serious/critical, mens det i Norge er 27 serious/critical, i følge https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Stemmer dette for Sverige?

Hvor mange er innlagt på sykehus i Sverige med corona-sykdom?

I Norge er det nå innlagt 41 personer i følge VG https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=vgfront&utm_content=row-1
For kort tid siden hadde Norge 27 innlagte.
Det stämmer inte för Sverige, den svenska statistiken verkar inte inkludera den här datan. Bara Stockholm har fler inlagda inom intensivvård.
Citat:
För närvarande vårdas 17 patienter isolerat vid infektionskliniken på Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge. Fyra av de 359 smittade i regionen är i behov av intensivvård.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/03/fall-av-nya-coronaviruset-i-stockholm-den-15-mars/
Citera
2020-03-15, 21:07
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ResareBengt
vad snackar du ens om egentligen?
är du helt sjuk i huvvet eller?

... quod erat demonstrandum
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera