2020-03-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Det jag klagar på med Kina är att de valde att göra ingenting i 3 veckor när de kunde hindrat detta från att ske. Trots att SARS brutit ut på precis samma sätt. Förbudet mot wet markets med vilda djur som infördes efter SARS försvann. Hade de behållit förbudet hade vi inte haft denna situation just nu.

I övrigt försöker de framställa sig själva som exemplariska i hela karusellen och försöker nu rikta bort uppmärksamheten från sig själva genom att komma med efterblivna anklagelser som att viruset planterats in av USA

Jag är sur på Kina för att deras vidriga matvanor försatt oss i denna situation från början, när erfarenheten de fått efter SARS borde lett till förändring.
Samma här. Dessutom har de mörkat till en början (då vi fortfarande hade en möjlighet att stänga smittan)...
Citera
2020-03-15, 21:12
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Senaste siffror beträffande Sverige är 1040 smittade och 1 friskförklarad. 3 st har dött tyvärr och fortfarande är det 2 som är allvarligt sjuka. Dom 2 kan vara mycket svåra fall. Jag tycker det är underligt att inte fler är allvarligt sjuka. Jag litar inte ett dugg på dessa siffror.

79 nya fall tillkom idag men även det är en siffra som jag betvivlar. Om siffrorna ändå skulle stämma, så kan man tolka det som att läget har förbättrats något, men som sagt, jag tvivlar, nu förstår jag hur folk kände sig i gamla Sovjetunionen. Aldrig lita på officiella siffror, aldrig lita på regimens rapporter.

Siffrorna stämmer inte alls. Sverige har ju slutat testa personer med symptom. Det har de ju sagt själva.

T.ex Stockholm:

Citat:
Beslutet: Personer med symtom ska inte provtas
Publicerad 12 mar 2020

Region Stockholm har över 200 bekräftade fall – och överger nu sin gamla strategi. Från och med nu kommer bara de som redan är på sjukhus med symptom eller i riskgrupp att testas.

”Du som har symtom som påminner om coronavirus kommer inte att provtas. Det gäller oavsett om du varit i de områden som tidigare varit utsatta för smitta eller haft nära kontakt med någon som du vet är sjuk i covid-19”, skriver regionen i ett uttalande.

https://www.expressen.se/nyheter/beslutet-personer-med-symtom-ska-inte-provtas/
Citera
2020-03-15, 21:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Sverige är täckt av skog och vi har en stor pappers och massaindustri. Är det en sak som inte kommer ta slut i affärerna är det toalettpapper. Att svenskar bunkrar just toalettpapper är bisarrt och förmodligen gör folk det för att de ser att andra gör det. Det vill säga att toapapper tar upp stor plats i kundvagnar, så det blir en social smitta med just bunkrande av toapapper.
Men låt de bunkra toalettpapper om det ändå inte kan ta slut. Det skadar ju ingen. Då får de något att göra åt den frustration de känner och blir aningen lugnare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tyder tillståndet i Kina och Wuhan på att man inte blir immun, tänk nu innan du svarar?

Ingen försöker aktivt skapa flockimmunitet, vi har inget vaccin, däremot sköter naturens gång det här, och vi kan inte göra ett skit för att utrota smittan med mindre att vi åtgärdar oss tillbaks till medeltida levnadsstandard.

Vi kan fördröja smittan för att skydda våra svaga och vården, och det är just vad alla åtgärdar syftar till.

Är du missnöjd med Sverige är det fullt tillåtet att flytta till Danmark eller annat föredömligt land, tänk dock på att i många av de här länderna måste du alltid tänka på att du kan smittas med rabies.

Märkligt att vi har lyckats utrota många sjukdomar i Sverige när vi har så värdelösa epidemiologer, tycker du inte?
Härlig inställning och ganska typisk.
Håll käften och håll med vad som sägs, vill du kritisera så flytta härifrån istället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är ingen kappvändare, var får du det ifrån?

Sverige är inte Italien, jag frågade efter din prognos för Sverige, antal dödsfall, vilka dör och när sker det?

Den siffran kan bli 3000 döda om smittan inte stoppas nu.

Antalet IVA-platser (med respirator) är en handfull på varje akutsjukhus. Så det blir fullt på en dag om smittan inte stoppas. Hela akutsjukhusen kommer att bli infektionsvård. Du förstår själv att antalet döda i covid också innebär ökat antal döda i "banala"sjukdomar pga att covid tränger bort den vanliga sjukhusvården.

Din inställning är okunnig.

Smittan måste stoppas, det är det enda riktiga målet med åtgärderna nu. Steffe Löfven är också okunnig.

Du tror satt det är intressant att räkna prognosen för antalet döda, det är helt irrelevant i sammanhanget. Vad i ligger ditt intresse i detta ämne?
Citera
2020-03-15, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har
Jag gav min mor rekommendation att sluta gå till jobbet de närmaste veckorna då osäkerheten kring hur läget kommer se ut de närmaste veckorna är stor. Hon jobbar på en förskola i Stockholm och åker till jobbet via kollektivtrafiken. Hon är 60+ med vad jag skulle beskriva generellt sämre hälsa (övervikt, allergier och blir ofta sjuk).

Min misstanke är att skolorna i Stockholm kommer stänga om utvecklingen fortsätter i samma takt som nu. Det är inte en fråga om, utan när. Skolorna har redan början förbereda sig för denna eventualitet och påsklovet är runt hörnet. Att avvakta beslut från skolan eller regeringen och agera nyttig idiot känns som en onödig risk att ta för någon med hennes hälsotillstånd, det är bättre att låta en yngre vikarie tar risken att smittas.

I bästa fall har jag fel men, men kostnaden för det är försumbar då vi om några veckor kommer veta bättre vad utfallet blir. Är jag hysterisk?

Nej du gör rätt. Hon kommer garanterat bli smittad och du har bara en mamma som aldrig kan ersättas.
Citera
2020-03-15, 21:14
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
Hur skulle en regering kunna beordra ett privat företag att göra på ett visst sätt? Jag förstår att du vill få fram en bild av att vår regering inte gör nog, men tänker att det är väl ändå rimligt att saker och ting görs enligt de lagar och förordningar vi har?

Jag behöver inte få fram en bild av det för de gör det uppenbarligen tillräckligt bra själva. Tycker du vår regering gör nog?

Storbritannien kan uppenbarligen det så måste väl finnas något sätt för Sverige att beordra industrier? Typ krisläge, krig osv.

Kanske har fel.
Citera
2020-03-15, 21:15
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Den siffran kan bli 3000 döda om smittan inte stoppas nu.

Hur menar du att smittan ska stoppas nu? Tycker du svenska staten borde kunna stoppa den "nu" eller jag fattar inte riktigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Skolor är en av värsta smitthärdar. Det handlar inte bara om barn, det handlar att barn för över smittan på hemmaplan och till de äldre. Då kommer samhället verkligen att bli stoppat, med sjuka föräldrar, tycker inte du det? Det handlar inte om evig stängning av skolor utan om någon enstaka vecka tills vi har "stängt" smittkedjan...

Det har också sagts att barn är anonyma smittbärare, dem klarar sig utan några eller väldigt milda symtom men bär på viruset. Alltså är dem mest farliga!

Läs Michael T Osterholms syn på COVID-19
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sprayandet av desinfektionsmedel vi har sett många exempel på, senast i Spanien, funkar det? Vad är det det för kemikalier de sprayar med?

Utifrån det jag hört så ger det inga stora effekter men det blir nog inte värre iallafall. Man kan ju resonera som så att man gör allt man kan. I Sverige verkar man resonera som så att man gör allt man behöver.

När det kommer till Spanien så tror jag en del kanske har att göra med att lugna befolkningen. I början så gjorde de nämligen inte så mycket och nu slår det snart lika illa som i Italien. Befolkningen är nog rätt så upprörda kan jag tänka mig.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Det jag klagar på med Kina är att de valde att göra ingenting i 3 veckor när de kunde hindrat detta från att ske. Trots att SARS brutit ut på precis samma sätt. Förbudet mot wet markets med vilda djur som infördes efter SARS försvann. Hade de behållit förbudet hade vi inte haft denna situation just nu.

I övrigt försöker de framställa sig själva som exemplariska i hela karusellen och försöker nu rikta bort uppmärksamheten från sig själva genom att komma med efterblivna anklagelser som att viruset planterats in av USA

Jag är sur på Kina för att deras vidriga matvanor försatt oss i denna situation från början, när erfarenheten de fått efter SARS borde lett till förändring.

Jag håller med dig till 100%, vi är på samma plan broder. Det finns även en film på SVT Play om hur Kina vann över coronan, jag har inte sett den än men jag befarar att den är filmad av kinesiskt godkända reportrar, ska se den imorgon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tegnell tror nu att så många som ”ett par, tre miljoner” svenskar redan kan vara sjuka i Covid-19, men enbart hunnit utveckla lindrigare symtom.

Både jag och Löfven blir allt mer imponerad av denne gigant.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-om-morkertalet-haller-pa-att-bli-storre/

Ja herre gud, det har antagligen varit omöjligt att inte smittas ett tag nu..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in