2020-03-15, 19:42
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Spridningen började i sekten, smittkällan var inringad, därefter tog de ett steg till. Oavsett vilket har vi den pålitligaste statistiken från Sydkorea, 0,7 % på testade, vilket pressar ner betydligt med tanke på att endast en mindre del av befolkningen har testats. Som en influensa med andra ord, gäsp.
Med masstestning och optimala sjukvårdsresurser ja.

Eller tror du verkligen du kommer att se samma siffror i Italien där det dött 240 personer i säsongsinfluensan sedan den bröt ut för fyra månade sedan jämfört med COVID-19 som i nuläget dödat nästan 800 personer de senaste tre dygnen?
Citera
2020-03-15, 19:43
Medlem
Väldigt oroande att så många unga råkar illa ut också!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Men förstår ni inte att han pratar om ALLA med symptom som skulle kunna vara Corona? Jeez liksom.

Jag gjorde det inte först men nu inser jag att det givetvis måste vara så han menade.
Karln måste lära sig att tala klart och begripligt när han har med så här allvarliga saker att göra. Det får inte finnas en tillstymmelse till oklarheter.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jo fast min fråga rörde mer hur dom 40% som inte blivit immuna skall klara sig om smittan kommer in i landet igen från folk som inte är immuna? Det blir en ny runda igen då eller? Fast med färre fall.

Först och främst så är det inte säkert att man blir immun någon längre tid samt att om Covid-19 muterar så är man inte immun nästa gång ungefär som du tänker dig med vanlig influensa.
Sedan är chansen att de 40% som inte är immuna att smittas är väldigt liten och om det sker så finns det resurser inom sjukvården att hantera dessa på ett bra sätt.

Jag hoppas jag lyckas förklara, btw vart det några Sundströmmare till familjen?
Citera
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Utan att ignorera det här hotet hoppas jag människor inte förlorar sin kontroll för att övergå i en okontrollerad panik. Sådana här saker händer med jämna mellanrum.

Det finns mycket som pekar på allt kommer övergå i okontrollorerad panik. Folk tycks redan nu vara skräckslagna och irrar omkring som yra höns. Vi har ännu inte sett peaken.
Kommande vecka kommer bli intressant.
Citera
2020-03-15, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
I dokumentären https://www.svtplay.se/video/25762164/coronaviruset så ser man att dom svetsar igen dörrar till folks hem, det filmas av privatpersoner.
Ja, det var just den jag reagerade på. Då sa användaren lisett att denne hade hört att det inte var så:
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Det där ska man nog inte ta på alltför stort allvar. Har hört att de svetsade igen VISSA portar, för att lättare kunna kontrollera hur folk rör sig. Flera portar i samma hus kräver fler kontrollanter. Ser man till att bara en port används så blir det lättare. I allmänhet har man ju sett mycket mer panikartat material från Kina, men typ inget likvärdigt från Italien. Tror man ska ta lösryckta klipp utan kontext och bevis med en rejäl nypa salt. Det är så panik och rykten sprids, oftast helt i onödan.

Så vad säger du om detta lisett, det verkar nog som att de svetsade in människor trots allt va?
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Jag reagerade på att folk svetsades in i sina hem i Kina.

Någon sa då att det inte var så. Personen sa att den hade hört att bara en av flera publika entréer som svetsades igen, och jag köpte det.

Men varför är det då folk innanför en lägenhetsdörr som skriker och bankar från andra sidan när dörren svetsas igen?
https://youtu.be/0ZgYqrZoXCs

Ping.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Hur kan Sverige, Danmark och Norge bara ha 1 fall var som är friskförklarade men Italien har 2,335 och Iran 4500?

Det har spridits länge i Italien och Iran flera veckor innan det ens kom till kom norden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Eliasson kommer att bränna 75 mille på ett armband där det står "smitta mig inte" samt en broschyr på 100 olika språk i pekboksnivå som beskriver hur man tvättar händerna. Hade nivån på Sveriges befolkning varit aningens högre hade man kunnat satsa dessa 75 mille på viktigare saker.

Rolls Royce i England kommer att ställa om till att tillverka respiratorer. Där kan man snacka om handlingskraft och kreativitet.
Det behövs många respiratorer med "herd immunity" strategin, UK förbereder.
Här är våra resurser slut efter 4 svåra fall och vi förlitar oss nu på att EU länder som infört exportförbud ska leverera.
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
WHO drar alltså till med en kvalificerad gissning, som inte är så kvalificerad eftersom det är enorm spännvid mellan 290t och 650t

Man brukar ju säga mellan tummen och pekfingret

Förmodligen ingen gissning, utan skillnader fån år till år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O.Dalman
Men självklart finns det inte miljoner coronasmittade i Sverige. Han säger att det finns väldigt många med lätta luftvägssymptom. De allra flesta har vanliga förkylningar eller influensa, men går ju inte att särskilja från de fåtal som har corona.

Jag tror inte det längre är ett fåtal som bär på corona. Vi kan vara överens att den gruppen växer.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Det är statsepedemiologen som säger det. Vi har nog många fler smittade än vi anat. Det är ett virus som är effektivt på att smitta.
KÄLLA! VAR OCH NÄR HAR HAN SAGT DET?

Länken som postades här nyss var FAKE!
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jag minns för nån vecka sen att höjdade i Kina respektive Italien hade haft ett samtal om att Kina skulle hjälpa Italien med mannar, skyddsutrustning och annat. Vad hände med det?

Det landade ett plan med grejor igår eller i förrgår, minns inte exakt, det snurrar så fort nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in