2020-03-15, 18:57
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayToda
Jag tycker folk spekulerar och citerar mycket. Visar nummer, som alla är olika.
Pratar skräck och död.

Men om de är så många smittade, måste ju någon kunna berätta hur han/hon mår.
Att folk är smittade är ju uppenbart. Men är de så att dom smittade sitter hemma och rullar tummarna eller gräver sig engen grav?

Bor i Norge med gravid tjej, det gör mig lite stressad . Med median som är här kan jag ju lika gärna börja skriva testamentet. "1000+, så många döda, det är kaso, de har bara börjat"
Det har blivit en nationell kris här och allt är nedstängt. Alla håller sig inne. Men ändå är de ingen som helst info angående folks form.

Hur mår folk? Kort sagt

Hoppas att allt är bra med dig tjej? Ja jag håller med, men ibland måste man liksom skärma av sig ifrån alla intryck av det här med Covid19.

Får ni ingen information i Norge? Känns det inte skönt att Norge iallafall varit tydligare med sina avsikter än Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Diamond Princess var snart EN MÅNAD SEN...

Är fortfarande 233 sjuka!!!! Hur är det möjligt??

Verkar ta tid att bli helt friskskriven
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Källa WHO
"Globally, the World Health Organization (WHO) estimates that the flu kills 290,000 to 650,000 people per year."

WHO drar alltså till med en kvalificerad gissning, som inte är så kvalificerad eftersom det är enorm spännvid mellan 290t och 650t

Man brukar ju säga mellan tummen och pekfingret
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag tror inte att någon vill komma hit även om vi tror att vi är immuna, som jag har förstått det så har den forskning vi har sett är att det finns en korttidsimmunitet och det kan man säga för att vi har inte haft så lång tid att utgå ifrån om immuniteten är långvarig.

Självklart är det bästa att stoppa spridning och försöka utrota viruset istället för att låta det frodas när man inte heller känner till om det blir komplikationer för de som smittats.

Jo fast min fråga rörde mer hur dom 40% som inte blivit immuna skall klara sig om smittan kommer in i landet igen från folk som inte är immuna? Det blir en ny runda igen då eller? Fast med färre fall.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobenhavn
Sverige satsar numera på flockimmunitet. Begriper inte hur ni lyckats diskutera ihop över 100 000 svar i detta ämne.

Fast FHM har dementerat det. Är bara galningen Tegnell som halvt pekat på det. Varför skulle flockimmunitet vara bättre än andra åtgärder mätt i antal döda?
Citera
2020-03-15, 18:58
Medlem
Intressant..på folk och försvar konferensen i höstas sas det att vår förmåga och beredskap var god vid krig eller samhällskris..ÖB i kamuflagekläder och Eliasson i Grovstickad olle..
Nu visar det sig vid en influensa så brakar sjukvården ihop pga material och personalbrist.tom problem att få fram toapapper så det räcker.
Citera
Medlem
mind_crazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona88
Haha 300 - 600 tusen som dör av corona vad är det för fantasi siffror du skriver? Förstår att du utgår från statistik men snälla nån skriv 1 miljon till sommaren när du är ändå på gång

Så går det när självutnämnda experter går lös
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kobenhavn
Sverige satsar numera på flockimmunitet. Begriper inte hur ni lyckats diskutera ihop över 100 000 svar i detta ämne.

Därför att Sverige representerad enbart av GD Johan Carlsons röst i det här fallet. Så det du åsyftar Sverige är inte Sverige utan En sk experts röst. Det genererar reaktioner när en person vilseleder ett helt land.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Om målet är att minska smittspridningen i Sverige varför uppmuntrar inte regeringen att alla som kan bör jobba hemifrån?

Finns det något tydligt svar från regeringen eller FHM på den frågan?
Ja

Jag såg på presskonferensen att handtvätt bedöms som tillräckligt i nuläget. Faktiskt bra av Löfven att inte överreagera.

Själv kombinerar jag det med att inte peta folk eller mig själv i ansiktet.
Citera
Medlem
Livsgjutarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Ja ni sitter en liten grupp här på flashback och intalar er själva detta.

Om ni representant 99,5% varför hör man aldrig er utanför flashback? Du vet i den där verkliga världen du hamnar i när du går utanför dörren och träffar arbetskamrater, vänner, familj mm?

Min goda herre, du tror inte att en tråd med över 100tusen inlägg svarar upp ganska bra mot vad gemene svensk faktiskt tycker? Det är nog åtminstonde en mer verklighetstrogen bild en den.du ska avnjuta under fikarasen imorgon med dina kollegor. När jag går utanför dörren så träffar jag folk som är antingen naiva, eller för rädda för att säga vad dom tycker, eller bara är indoktrinerade med att "vi har god beredskap". Men i ärlighetens namn så möter jag faktiskt också en större och större skara bland familj/vänner/kollegor som uttrycker precis den besvikelse och "alarmism" som du så lättvindigt avfärdar som "ni på FB"
Citera
2020-03-15, 18:59
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld

Sen finns det förövrigt fullt med läkare från Italien som nu går ut på t.ex. youtube eller annan media och vittnar om att det inte alls bara är äldre som blir allvarligt sjuka, majoriteten visst men det är ju ganska självklart redan.

Jag tror jag litar mer på personer som jag vet har direkt erfarenhet ifrån sjukvården i Italien än på vad någon anonym person på flashback påstår att hans kusiner har sagt.

Det som borde vara viktigt är hur procentsiffrorna ser ut per åldersklass.

Det är en viss skillnad mellan om andelen av de sjuka 20-åringarna som avlider räknas i promillen eller i procent.
Citera
2020-03-15, 18:59
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stolypin
Det står ju bara följande:

”Äldre patient med covid-19 har avlidit”
”konstaterats vara smittad av covid-19.”
”Under tiden patienten vårdades genomfördes prov för covid-19. Provet visade att patienten hade covid-19.”

Var i den texten hittar du direkt stöd för att patienten avled på grund av covid-19?

Eftersom det inte står något om andra hälsoproblem så måste man väl anta det? Ter sig väl logiskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in