2020-03-15, 19:40
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Eliasson kommer att bränna 75 mille på ett armband där det står "smitta mig inte" samt en broschyr på 100 olika språk i pekboksnivå som beskriver hur man tvättar händerna. Hade nivån på Sveriges befolkning varit aningens högre hade man kunnat satsa dessa 75 mille på viktigare saker.

Rolls Royce i England kommer att ställa om till att tillverka respiratorer. Där kan man snacka om handlingskraft och kreativitet.

Man gjorde liknande i Sydkorea. 2-3 företag började masstillverka testkit.

Här har länder chans att använda sig av marknaden för att lösa problem. OM MAN VILL.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Ursprungligen postat av Konrad
Tegnell idag, det kan redan finnas ett par miljoner smittade i Sverige:

" Något annat som diskuterats flitigt i veckan är Sydkoreas hantering av coronakrisen. De har hyllats som ett föregångsland med större drive in-testning för viruset.
Men det är inte aktuellt i Sverige. Bland annat eftersom det kan röra sig om ”ett par, tre miljoner” svenskar som just nu har någon form av lätta symtom, säger Anders Tegnell."

https://www.expressen.se/nyheter/teg...tt-bli-storre/

Intressant att det redan kan vara så många som är smittade. Stärker min uppfattning att det kommit folk till landet med smitta betydligt tidigare än de återvändande sportlovsfararna.

Men självklart finns det inte miljoner coronasmittade i Sverige. Han säger att det finns väldigt många med lätta luftvägssymptom. De allra flesta har vanliga förkylningar eller influensa, men går ju inte att särskilja från de fåtal som har corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Som vanligt hittar han på lite fritt för att motivera sin egen strategi i det här landet och ta bort fokus från att Sydkorea lyckats få bukt med sjukdomen - alltmedan vi är på väg utför.

Men man ska nog inte tolka det som att miljoner kan ha COVID-19, utan att många nu är småförkylda, har influensa etc.

Jo, någon annan tolkning av det hela kan inte jag heller göra men det är oerhört viktigt att man uttalar sig klart och begripligt från myndighetshåll i dessa tider. Det får inte vara några tvetydiga tolkningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Såklart att vi inte har miljoner Corona smittade.

Det är statsepedemiologen som säger det. Vi har nog många fler smittade än vi anat. Det är ett virus som är effektivt på att smitta.
Citera
2020-03-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Hur kan Sverige, Danmark och Norge bara ha 1 fall var som är friskförklarade men Italien har 2,335 och Iran 4500?

Så här skriver VG (norsk tidning) om saken:
” Det finnes ikke en oversikt over hvor mange av de som har testet positivt som har blitt friskmeldt i Norge. Derfor har ikke VG tall på det.”
Citera
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Hur kan Sverige, Danmark och Norge bara ha 1 fall var som är friskförklarade men Italien har 2,335 och Iran 4500?
Det var någon här som nämnde att vi eventuellt har striktare krav på friskförklaring än andra länder.
Bl.a så skulle din avföring tvunget vara virusfri innan du får skrivas ut. Någon källa har jag dock inte.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Jag skulle gissa runt 5-8. Den initiala vågen är yngre befolkningen som varit på semestrar.

Om det slår till mot äldre är det bara att hålla i hatten.

Smittan hade ju kommit till ett äldreboende.
Någon postade en länk tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Länken fungerade inte. Fake news!

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-om-morkertalet-haller-pa-att-bli-storre/

är fulla länken som försöktes länka tror jag.
Citera
2020-03-15, 19:42
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Det är statsepedemiologen som säger det. Vi har nog många fler smittade än vi anat. Det är ett virus som är effektivt på att smitta.

NEJ! Hur kan ni alla vara göra en sån tankevurpa? Han talar om testa alla, vilket givetvis skulle innebära alla förkylda, alla med flunsa osv osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Smittan hade ju kommit till ett äldreboende.
Någon postade en länk tidigare.

Ja men det var ett tag sen och jag inte hört något mer sedan dess. De hade kanske tur.
Citera
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsgjutaren
Man får ändå ge Tegnell att han är konsekvent. I den underbara bemärkelse att exakt allt han svarar på exakt alla frågor är den absoluta motsatsen till sanningen. Det måste ju ändå vara värt något för Sveriges regering i vägledningssyfte. Då vet man ju att om Herr Pandemi imorgon säger att "vi bör inte införa restriktioner inrikes, det är verkningslöst" så är det bara att inför lockdown.

Med ovan sagt så tror jag inte att Tegnell är ond. Heller nödvändigtvis inte inkompetent. Men det är ju uppenbart att han tillhör skaran insnöade forskare som absolut inte är tränade för att vara frontfigur, beslutsfattare och ansiktet utåt för en myndighet. Han är helt enkelt retoriskt retarderad och högst opedagogisk.

Ungefär rätt så.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten37
Vet inte om tanken slagit er allt detta som regeringen beslutar tillsammans med FHM, och icke beslutar. När man kollar närmare på vad andra gör och vilka åtgärder dom gör framförallt. Tänk så går Sverige som vinnare ur allt detta? Har det tanken slagit er? Med minst antal smittade och minst antal dödsfall! Utan att stänga skolor, och utan att stänga gränser? Och sen glömde jag karantän!
Vad säger ni? Är nyfiken?
Finns inga vinnare i det här. Finns endast ett virus man kämpar emot på ett eller annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in