2020-03-01, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Man har svetsat igen dörrarna på många byggnader i Kina, för att låsa in de boende.

En del är kedjade.

Det är sjukt att jag tidigare inte hört om detta tidigare.

Jag såg en kvinna som i panik bönade om hjälp från någon från balkongen att hennes mamma höll på att dö, antar att de var inlåsta.

Så min fråga blir - hur får alla de som blivit insvetsade mat? Vad hände med alla dessa människor? Lever de ens?

Kina har för fan gått för långt när det gäller viruset.
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Italien

1694 Infected
798 are in home isolation
639 patients hospitalized with symptoms
140 are in intensive care
34 have died
83 people recovered.

Nära 50% vårdas på sjukhus eller har dött.
Stämmer detta är det ju värre än vad det var i Kina.
Katastrofala siffror.
Hur många av de döda var äldre samt hur många hade sjukdomar i botten??
Du kan vrida siffror för att det skrämmer folk men redovisa åldrar på dem som dog + kolla om de var sjuka innan, Misstänker merparten av de 34 var dels äldre och var sjuka innan i någon form då ser siffrorna alvarliga ut men det är lätt mata ut så dem siffrorna i syfte skrämma folk....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag har enbart lagt fram Italienska myndigheters FAKTA siffror och sedan har jag varje gång skrivit att jag misstänker eller är mycket orolig för eller att det skulle kunna tyda på att virus har muterat i Italien.

Och med take på att WHO, inom de sista 48 timmarna, meddelat at de höjer risk till det högst möjliga för "global COVID19 smitta och påverkan" samt också varna at alla som är 60år+ eller har kronisk sjukdom, eller båda delarna, är i risk för att bli allvarligt sjuka och at dom skal undvika att färdas där det är mycket folk, DET styrker ju bara att något är på gång tillex. skulle det just kunna vara att virus har muterat.

Som redan nämnts ett antal gånger i tråden de senaste dagarna så har det redan konstaterats att viruset i Italien skiljer sig ifrån det i Wuhan, det har alltså muterat.
Citera
2020-03-01, 22:04
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Vad svamlar du om?
Att hitta förkylda, febersjuka och influensa sjuka människor dfu kar säkert så.
Jag frågar om hur de lokalisera corona smittade

Ja sekret-testerna skickas ju på PCR givetvis, vilket är vad man gör för att diagnosticera virus och intracellulära bakterier.
Citera
2020-03-01, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Jag tycker att vi som jobbar i vården ska bli lite bättre behandlade. Som det ser ut nu är man alldeles för nonchalanta för riskerna inne på sjukhus. Enligt en kinesisk studie var 29 procent av de smittade sjukhuspersonal.
Ja det beror tydligen på att vårdpersonalen jobbar nära patienterna och dessutom lidit av sömnbrist, vilket är katastrofalt för immunförsvaret.
Citera
2020-03-01, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Vad säger ni till era barn????!!!!

Om vad?

Jag säger ingenting så länge det inte finns anledning. Hade vi varit och åkt skidor i norra Italien under sportlovet så hade jag såklart pratat om att det finns ett virus som mest drabbar gamla och sjuka men att vi kanske blivit smittade och därför måste hålla oss hemma ett tag för att inte smitta andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Man har svetsat igen dörrarna på många byggnader i Kina, för att låsa in de boende.

En del är kedjade.

Det är sjukt att jag tidigare inte hört om detta tidigare.

Jag såg en kvinna som i panik bönade om hjälp från någon från balkongen att hennes mamma höll på att dö, antar att de var inlåsta.

Så min fråga blir - hur får alla de som blivit insvetsade mat? Vad hände med alla dessa människor? Lever de ens?

Det där ska man nog inte ta på alltför stort allvar. Har hört att de svetsade igen VISSA portar, för att lättare kunna kontrollera hur folk rör sig. Flera portar i samma hus kräver fler kontrollanter. Ser man till att bara en port används så blir det lättare. I allmänhet har man ju sett mycket mer panikartat material från Kina, men typ inget likvärdigt från Italien. Tror man ska ta lösryckta klipp utan kontext och bevis med en rejäl nypa salt. Det är så panik och rykten sprids, oftast helt i onödan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Vad skall man säga till ens barn???? Att detta är som en Zombieinvasion? Att detta är jordens undergång??????

Ja, om du vill ge dina barn diverse neuroser kan du ju vräka ut din ångest över dem. Vi andra kör med fakta och sunt förnuft!
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Fortfarande svarade du inte på min fråga, men visst vi kan skippa den.

Jag tror inte vi kommer se den stora ökningen som ni alla här inne sitter och vänta på. Det finns flera anledningar till att jag inte ser den oroade utvecklingen. Jag kan tänka mig vi kommer sluta med något mellan 500-1500 smittade och då kommer nog en större del av dem vara ifrån utländska medborgare från Iran som flyr hit för att få bättre vård i sverige än vad som finns i Iran

Så nu ska våra skrala sjukvårdsresurser gå åt till att vårda Iranier istället för våra egna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag har enbart lagt fram Italienska myndigheters FAKTA siffror och sedan har jag varje gång skrivit att jag misstänker eller är mycket orolig för eller att det skulle kunna tyda på att virus har muterat i Italien.

Och med take på att WHO, inom de sista 48 timmarna, meddelat at de höjer risk till det högst möjliga för "global COVID19 smitta och påverkan" samt också varna at alla som är 60år+ eller har kronisk sjukdom, eller båda delarna, är i risk för att bli allvarligt sjuka och at dom skal undvika att färdas där det är mycket folk, DET styrker ju bara att något är på gång tillex. skulle det just kunna vara att virus har muterat.

Viruset muterar hela tiden och det går att känna igen italiensk smitta i utlandet så att säga, men så gör virus. De italienska siffrorna beror på ett enormt mörkertal från start med många milda fall som aldrig registrerats. De missade patient zero och förmodligen har viruset spridits under januari utan att några tester gjordes (eftersom smittan ”inte fanns” i norra Italien).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ja, om du vill ge dina barn diverse neuroser kan du ju vräka ut din ångest över dem. Vi andra kör med fakta och sunt förnuft!

Så sant. Tack för det sunda förnuftet ^^
Citera
2020-03-01, 22:06
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jätteintressant läsning.
WHO skickade 25 experter till Wuhan för att studera viruset och smittan i 9 dagar. Man får inte en bättre bild av viruset än från denna läsning. Det är rent kriminellt om inte Folkhälsomyndigheten och regeringen sätter sig in i denna läsning och använder de insikter som WHO har sammanställt.
Den kan bli rent avgörande får hur framgångsrikt Sverige klarar av detta.

https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/fbt49e/the_who_sent_25_international_experts_to_china/

Konferensen om man inte vill läsa:
https://www.youtube.com/watch?v=-o0q1XMRKYM

Snabb recap:

1. Det största klustret av smittade kom från "droplets" inom familjen, alltså nära kontakt med någon smittad inom familjen, nysning, hosta etc.

2. Vid 65 000 registrerat smittade vid WHO's besök så krävde 5% (3200 personer) artificiell andningshjälp. Ytterligare 15% av de smittade (9750 personer) behövde syrgas.

3. 80% av de 65 000 smittade (52 000 personer) hade milda symptom.

4. Vanligaste symptom: Feber (88%). Torrhosta (68%). Trötthet (38%). Slem vid hosta (33%). Svårt att andas (18%). Öm hals (14%). Huvudvärk (14%). Muskelvärk (14%). Frossa (11%). Rinnande näsa ej ett symptom för Corona.

5. Av 44 600 infekterade, så dog 3.4% (1516 personer). Dödsorsak kopplas starkt till ålder, kön, tidigare sjukdomshistorik men framförallt sjukvårdens möjligheter att snabbt agera och ge vård.
Får en klump i halsen när det gäller Sveriges kapacitet.

6. Sjukvårdssystemet: 20% av de infekterade (13 000 personer) krävde sjukhusvård i flera veckor.
Den första och viktigaste faktorn är att aggressivt stoppa spridningen av viruset för att hålla nere sifforna för verkligt sjuka patienter, och sekundärt att utöka antalet bäddar (material + personal) i tid.
Tack vare detta har nu Kina lyckats stoppa spridningen väldigt effekt.

Och vad i HELVETE gör Sverige? Flygen landar som vanligt. Ingen screening. Ingen karantän. Ingen regering eller myndighet som arbetar proaktivt eller kommer med uppmaningar. Sveriges enda hopp till att hålla nere spridningen lägger de i händerna på den enskilda människan och förväntar sig att alla agera exemplariskt i alla situationer. Jag har inte ens ord för att beskriva idiotin för hur Sverige agerar.

7. Tidigare sjukdomshistorik: dödssiffran för de infekterade med befintlig(?) kardiovaskulär sjukdom i Kina var 13%. 9.2% för de med okontrollerad diabetes. 8.4% för de med högt blodtryck. 8% för de med kroniska andningssvårigheter. 7.6% för de med cancer. 1.4% för de med ickerelevant sjukdom.

8. Sen i slutet av Januari, så har antalet nya coronavirus-diagnoser minskat stadigt, med bara 329 nya fall om dagen kontra 3000 om dagen för en månad sedan.

Slutsats:
Det är inget domedagsvirus men det ser ändå ut som ett relativt farligt virus. Det som bekymrar mig är att Sverige (förmodligen) är det mest passiva landet av alla smittade länder i världen. Inga uppmaningar görs, inga åtgärder genomförs, och nyckeln för att stoppa detta är snabba åtgärder, något som Sverige historiskt är allt annat än kända för. Jag är beklämd över att en så här inkompetent regering och en följare till ledare (Stefan Löfvén) sitter vid makten, tillsammans med en uppenbartinkompetent epidemiolog i Anders Tegnell som bara jobbar med en sak: att tona ner allvaret. Jag är genuint beklämd och ser inte ljust på de kommande månaderna.

Det är ganska galet hur passiva vi är här i Sverige. Tack bra skrivet och bra länkar till fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in