2020-03-15, 19:30
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Hur ser det ut angående sportevenemang i nedre divisioner? Hålls det som vanligt eller är det också inställt? Eller hur är det med aktiviteterna för pojk- och flicklagen?

Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
Men usch va obehagligt. Det är ju nån som inte var testad för covid19 som hade viruset och bara dog. Då har ju Sverige ingen koll på smittan överhuvudtaget.

Så fruktansvärt obehagligt patienten kom in akut men behövde inte intensivvård. Patienten bara dog trots att patienten ej var behov av intensivvård.
Vilket äckligt lömskt jäkla virus
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Som vanligt hittar han på lite fritt för att motivera sin egen strategi i det här landet och ta bort fokus från att Sydkorea lyckats få bukt med sjukdomen - alltmedan vi är på väg utför.

Men man ska nog inte tolka det som att miljoner kan ha COVID-19, utan att många nu är småförkylda, har influensa etc.

Om vi utgår ifrån att den första vågen från Wuhan inte hade ett stort mörkertal i Sverige så är jag väldigt tveksam till att miljoner är smittade vid det här laget. Det skulle inte förvåna mig däremot om vi har gigantiska kluster, som exempelvis ett melodifestivalen-kluster.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
För att i Sverige råder byråkrati. Det är sjukhusen själv som ska beställa in material och ha "krisberedskap". Hur man ska göra det när man drar åt budgeten hela tiden förstår dock ingen som kan tänka.

Ja.
Slantarna kanske försvann efter stora flyktingvågen där 2015.

Nu får vi bita i det sura äpplet.
Citera
Medlem
Guldtandens avatar
Helt otroligt att man inte sätter ner foten och inför ett krav på att ALLA som kan jobba hemma, skall göra detta, just för att minska t.ex. antal personer som reser i rusningstrafiken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Stämmer det där verkligen?

Så jag som arbetar i livsmedelsbutik och träffar mycket folk varje dag men är supernoga med hygien och avstånd osv kommer ju förmodligen att bli smittad ändå, men om jag bara utsätts lite varje dag så är chansen stor att mina symptom blir väldigt lindriga? Är dessutom fortfarande under 40 år.
Hur är det nu i livsmedelsbutiker. Dessar ju väldigt viktiga nör många nniskor i stort sett bara går ut för att handla.
För det första borde man ta bort lösviktsvaror. Sedan borde personalen bära munskydd och handskar. Vid ingången till butiken bör stå en flaska handsprit. Man måste vara noga med att rengöra butiken ofta med desinfektion. Då kan man undvika att butiker blir smittspridare.
Citera
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi

Det är bara politiska beslut. Öka populäritet för respektive regering som stänger gränser. Ur smittans synvinkel spelar det inte någon som helst jävla roll. Det har FHM totalt jävla rätt i.

Självklart blir en regering populär om dom stänger gränsen.

Ja, det är politiska beslut då ingen annan har befogenheter att stänga gränser.

Nästan alla länder i Europa har stängt sina skolor och/eller gränser.

Stefan Löfven har inga gränser kvar att stänga, eftersom våra grannländer redan har stängt sina gränser.
Citera
2020-03-15, 19:31
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Någon som vet hur många av de 1000 officiella Coronafall vi har i Sverige som är intagna på sjukhus?

Vi har ju knappt några vårdplatser samt intensivvårdsplatser så jag skulle gissa på mellan 40-75 stycken.
Citera
Medlem
Ursprungligen postat av Konrad
Tegnell idag, det kan redan finnas ett par miljoner smittade i Sverige:

" Något annat som diskuterats flitigt i veckan är Sydkoreas hantering av coronakrisen. De har hyllats som ett föregångsland med större drive in-testning för viruset.
Men det är inte aktuellt i Sverige. Bland annat eftersom det kan röra sig om ”ett par, tre miljoner” svenskar som just nu har någon form av lätta symtom, säger Anders Tegnell."

https://www.expressen.se/nyheter/teg...tt-bli-storre/

Intressant att det redan kan vara så många som är smittade. Stärker min uppfattning att det kommit folk till landet med smitta betydligt tidigare än de återvändande sportlovsfararna.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Jag börjar tro att Sverige inte har råd med åtgärder. Masstestning hade varit en självklarhet.
Citera
Medlem
Jag förstår varför folk är oroliga och jag tycker de har all rätt att vara detta, det finns inga "experter" att lita på, data underlaget är väldigt litet för detta och man har en regering som fullständigt svikit befolkningen.

Jag har mer svårt att förstå de som om och om igen säger att detta är ingenting, det finns inget överhuvudtaget som stödjer den hypotesen just nu. Kan mycket väl vara så att det är så men det kan också vara totala motsatsen och inser man inte det är man korkad utav rang.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
För att i Sverige råder byråkrati. Det är sjukhusen själv som ska beställa in material och ha "krisberedskap". Hur man ska göra det när man drar åt budgeten hela tiden förstår dock ingen som kan tänka.

Man hade faktiskt kunna planera men enligt FHM skulle viruset inte få spridning utanför Kina så åtgärder skulle vara onödiga enligt dem.

T.om. när det bröt ut i Italien verkade Tegnell leva kvar i villfarelsen att vi skulle få lika många fall i Sverige som vid SARS.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Det handlar om skadesminimering, och det är rätt strategi när nu smittan är utom kontroll. Frågan är vilka insatser som krävs för att sänka takten på spridning och hur de ska tajmas.

Ledorden för minskad smittspridning är social distansering.
Senast redigerad av LeeVan 2020-03-15 kl. 19:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in