2020-01-26, 21:43
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Om det är sant, så tycker jag det är bra att de inte överdriver. Det är bara influensa.

Vid dödliga epidemier, så är det snarare praxis att myndigheterna UNDERDRIVER riskerna och farorna. Dom är rädda för att skapa panik, så därför ljuger myndigheterna och säger att detta Coronavirus inte är särskilt farligt - Men det är det !

Se gärna filmen Outbreak, med Dustin Hoffman: https://sv.wikipedia.org/wiki/Outbreak_%E2%80%93_i_farozonen
Senast redigerad av Schnuppfen 2020-01-26 kl. 21:48.
Citera
2020-01-26, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
och kollapsa världsekonomin, vilket om några månader när folk börjar förlora hem och jobb, leder till att den politiker som stängde flyget blir jagad till världens ände, samtidigt som personer som du som krävde stängning av flyget, förmodligen inte kommer att stå upp och ta politikern i försvar emot den arga massan.

Tänk lite va. Spridningen utanför Kina är minimal än så länge. Skall man riskera att göra tusentals människor jobb- och hemlösa så bör man nog ha lite mer på fötterna än 2-3000 smittade av en sjukdom vars dödlighet i slutändan förmodligen endast kommer att drabba de som redan tär på statsfinanserna ändå (äldre och sjuka).

Det är bättre att stänga passagerarflyget nu.
Gods kan få fortsätta under kontrollerade former.
Det är människor som sprider smittor.
Ekonomin tar inte nån större skada av att människor slutar flänga hit och dit.
Citera
2020-01-26, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Klorin är bra för att rengöra ytor, typ toaletten i samband med vinterkräksjuka. Men händerna ska man ju tvätta med tvål.
Ja. Det är ju det jag har skrivit hela tiden.
Citera
2020-01-26, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
En teori

1. De som påträffats ute i världen har alla smittats i Wuhan.
2. Det krävs rejäla doser av smittan för att ge effekt.

Därför har vi inte sett allvarliga fall smittade av de som man påträffat ute i världen.

De läkare som smittats har friskförklarats och troligen inte smittats av primärsmittan.

Alltså i min teori så krävs det att man smittats i primärområdet för att det ska ge allvarlig effekt.

Givetvis kan jag ha fel men en teori.

Med tanke på att inkubationstiden är 2-14 dgr så är det antagligen hutlöst många fler redan allvarligt smittade som inte har upptäckts ännu.
Citera
2020-01-26, 21:48
Medlem
Sodafrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Arizona är sand. Finns knappt träd där.

Fodras träd för att det ska räknas som djungel? Antar att det handlar om andra parametrar som breddgrad och luftfuktighet mm.

EDIT: Det går givetvis att ta reda på vilken breddgrad amasonas ligger på men jag vet ej hur.

EDIT 2: Dessutom verkar det inte som att detta virus inte finns där så förstår inte varför detta diskuteras.

EDIT 3: Sen när ligger det ens i Latinamerika? Nu har jag kartboken här framför mig och Arizona är en delstat i Amerika. Idioter...
Senast redigerad av Sodafrukt 2020-01-26 kl. 21:51.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
5 fall i USA nu, varav två nya idag. Börjar bli jobbigt.

Att samtliga dessa 5 har smittats i Kina beror på den långa inkubationstiden, 10 dagar. Detta är mycket dåligt, eftersom de har gått omkring i USA kanske i 5-6 dagar och smittat en massa. Om några dagar dyker de första fallen upp i USA av folk som inte varit i Kina.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananahammocken
Alltså jag är seriöst livrädd. Hypokondriker så in i fan och suttit och grävt ned mig i detta hela dagen. Riktig panik just nu.

Det låter som bäddat för en hjärtinfarkt. Kanske blir Du en av de som faller död ned på gatan i dagarna och filmas för att sedan spridas som ett "se här, folk faller döda ned på gatan i Sverige också"-klipp, och där man lämpligt utelämnar att det som dödade dig var din egen panik över att smittas av ett relativt harmlöst virus.
Citera
2020-01-26, 21:49
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Är det vilda djur som bär på dessa virus? När det var ebola fick man det från apor - för man åt apor... Anledningen att man äter vilda djur är nog för att de inte har så mycket pengar.

Får man dessa virus när man äter vilda djur som är kontaminerade? Eller smittar det på andra sätt?

Negrer i Europa äter dyrt importerat "bushmeat" istället för kyckling från Lidl på grund av magiska orsaker, precis som kineserna käkar fladdermöss och nermalda noshörningshorn.

Viruspartiklar och bakterier kan spridas från djur till människor precis på samma sätt som de kan spridas från människor till människor. Du behöver inte äta en annan människa för att bli sjuk.
Citera
2020-01-26, 21:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag begriper inte heller att Europa ens tillåter flygtrafik från Kina.

Inte jag heller. Detta beslut borde kanske ha tagits på EU-nivå? Då hade de enskilda regeringarna sluppit fatta det obekväma beslutet.
Citera
2020-01-26, 21:51
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GwyJen
Med tanke på att inkubationstiden är 2-14 dgr så är det antagligen hutlöst många fler redan allvarligt smittade som inte har upptäckts ännu.

Den tiden som det tar borde det finnas massor nu som är smittade och utvecklat sjukdomen men så är det inte. Det ät de som kommer från Wuhan. Vad har de utsatts för där?
Behöver man smittas från primärområde för att bli allvarligt sjuk?
Övriga kan bli sjuka men inte så allvarligt?
Citera
2020-01-26, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Säkerligen är det WHO:s rekommendationer man går efter.
Men blir förbannad på slappheten som Svenska myndigheter har. Den här killen kontaktar smittskyddet i Sverige och meddelar att han varit i Wuhan men ämnar resa hem. Han frågar vilka restriktioner som gäller eftersom Kina rekommenderar 14 dagars karantän. Vilket jäkla svar han får från smittskyddet i Sverige. Man blir ju mörkrädd

https://www.facebook.com/micke.loren.3/posts/637003593506830

Frankrike planerar att ta hem
sina medborgare och de som kommer hem placeras i karantän i 14 dagar

https://www.lemonde.fr/planete/article/2020/01/26/coronavirus-les-francais-de-wuhan-pourront-etre-rapatries-par-avion-en-milieu-de-semaine_6027299_324 4.html
Citera
2020-01-26, 21:52
Medlem
ArgusOnes avatar
Eftersom det är så pass få dödsfall så är det inte direkt någon oro. Det dör fler av trafikolyckor på en vecka än av den här fadäsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in