2020-01-31, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Därför att vi är på väg att drabbas av en pandemi där hundratals miljoner kan insjukna med helt fruktansvärda konsekvenser för världen som följd. Det är ett nytt virus och det finns vare sig vaccin eller effektiv behandling. Och som sagt: Även en del unga och friska kommer att insjukna svårt.

ok! Men det var så skribenten tänkte i varje fall, att det inte är någon skillnad mot vanliga virus.
Citera
2020-01-31, 01:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Det är ett påstående han kläcker ur sig utifrån antagandet att en överföring inte kan äga rum innan dess. Jag vill dock ha det förklarat för mig hur tysken blev smittad av kinesiska kollegan som inte ens visste om de satte bredvid varandra eller ej vid fortbildningen. De har alltså inte haft någon närmare kontakt.

Kan det tala för att en tysk har smittat en tysk tro?

Kan kinesiskan ha kontaminerat något som en tysk sedan vidrörde?
Citera
2020-01-31, 01:34
Medlem
Ni har lika mycket utbyte av folkhälsoskyddets åsikter som en zigensk siare. De har redan felat på den mest fundamentala punkten av de alla - hur det överförs - och blivit tvungna att revidera informationen.
Senast redigerad av Reduktionisten 2020-01-31 kl. 01:37.
Citera
2020-01-31, 01:34
Medlem
ingen som jämfört viruset med den svenska polisens arbete, dem går ungefär hand i hand. skulle vara kul att få lite gifar gällande detta. sorry Oftopic
Citera
2020-01-31, 01:35
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Att förbjuda kineser att resa in till Sverige?

Djäflar vad den kinesiske ambassadören skulle flyga i taket.
Vilket han gör endå, men...
Bättre de än att vi får en global pandemi och många dör ? Någon som vet dom 15 svenskarna som är i Wuhan och som UD har lovat evakuera, sätts dom i karantän eller släpps dom rakt ut i de svenska samhället ? Hade inte förvånat mig de sistnämnda.
Citera
2020-01-31, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ett par veckor.
Jag vet att man vid tidigare fall (SARS/MERS) pratade om åratal men det tog en eller ett par månader på sin höjd.
Idag förfogar man över nyare teknologi som gör det möjligt att skapa det fortare, så räkna med upptill en månad max

...sedan är frågan hur pass bra vaccinet är, vi kunde ju se med vaccinet för svininfluensan (H1N1) att den hade många biverkningar, ex. narkolepsi för yngre personer.

Vill hellre ha ett fullgott vaccin utan biverkningar som tar ett par månader att skapa, än ett panik-vaccin som nästan är lika skadligt som viruset i sig självt.
Enligt experten på Aktuellt tidigare ikväll tar det mellan 5-10 år att ta fram vaccin. Han borde veta vad han pratar om...
Citera
2020-01-31, 01:37
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Folkhälsomyndigheten citat;

Smittsamheten börjar redan dygnet innan man får några symtom och är som högst när man är som sjukast. En tumregel är att man är smittsam så länge man har feber. Små barn som har influensa för första gången och inte har något tidigare skydd mot infektionen utsöndrar också mycket virus. Under säsongsinfluensatider har många en kortvarig virusutsöndring utan att få symtom. Risken för att bli sjuk om man blir smittad ökar desto mer virus man utsätts för. Du kan läsa mer om influensasmitta på

Gäller influensavirus, kan sannolikt gälla även det aktuella viruset.

Vad gäller smittsamhet tycker jag att Tegnell har ett och annat att förklara. Hur kan han veta att det aktuella viruset inte kan smitta innan symptom har visat sig?

Nej, inkubationstiden är på mellan 7-14 dygn för nCoV2019
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Ligger kinesernas klena fysik dem i fatet? Smittan verkar ju ha tvärstoppat utanför landets gränser.

Det påminner om när de spanska conquistadorerna i Sydamerika bekymrat tvingades konstatera att indianer var totalt odugliga som slavar i Andernas silvergruvor. De dog som flugor. Därför tvingades de att starta import av negerslavar från det mörka Afrika och sedan gick det som det gick.

Hade indianerna haft bättre fysik hade vi sluppit dagens usla hip-hop.

Knappast. Om en kines utan symptom kan smitta fyra starka germaner på en fabrik, så kan vi nog anta att viruset inte alls kommer att tvärstoppa. Utbrottet är bara för färskt. Fallen är för få än. Det tar ett gäng veckor innan virus får fart. Sannolikt så sker redan nu smittspridning i Europa som ännu inte upptäckts. Folk går omkring med vad de tror är en förkylning och smittar fler. Helt plötsligt är det nån som insjuknar rejält i lunginflammation och det upptäcks att det handlar om det nya viruset. Men då är det redan försent!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Bättre de än att vi får en global pandemi och många dör ? Någon som vet dom 15 svenskarna som är i Wuhan och som UD har lovat evakuera, sätts dom i karantän eller släpps dom rakt ut i de svenska samhället ? Hade inte förvånat mig de sistnämnda.

Bara sjuka som dör av sån här skit ändå. Bara bra att rensa i leden.
Citera
2020-01-31, 01:38
Medlem
MrsVanity1s avatar
Tackar för alla svar angående vaccin !
Vi får hoppas på det bästa !
Citera
2020-01-31, 01:39
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
ok! Men det var så skribenten tänkte i varje fall, att det inte är någon skillnad mot vanliga virus.

Skillnaden skulle inte kunna vara större..
Citera
2020-01-31, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav

Alla som är i riskzonen bevakas inklusive deras kontakter. Mer intressant för mig är av vem och hur de transporteras mellan platser i Sverige och hur de undviker katastrofscenarior i dessa transporter. Svenskar kommer inte ta på sig rymddräkter som asiaterna gör. Det kan jag lova er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in