2020-01-31, 01:13
Medlem
Om man ska tro tidigare utveckling, så kommer bekräftat antal smittade uppgå till ~17k när dagen är slut.
Citera
2020-01-31, 01:15
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
En av världens mest ansedda vetenskapliga tidskrifter säger du?
Då kan dom Lancet stryka den titeln från sitt CV nu.
Ingen seriös forskningsrapport kan lämnas ännu med tanke på den knapphändiga information och det stora mörkertal som (förmodligen) finns.

Jodå. Med deras forskningsunderlag. vilket bevisligen var 41 patienter som var inlagda for allvarliga konsekvenser av Coronaviruset, så avled 6 patienter. Det är något under 15%.

Detta är ett kontrollerat vederhäftigt forskningsunderlag som tyvärr inte utan vidare kan ifrågasättas hur enkelt som helst.
Just denna artikeln vidarepubliceras givetvis av massmedia på grund av deras tillförlitlighet, världen över utan betänkligheter då det historiskt sett visat sig att The Lancet anses vara en av världens mest tillförlitliga forskningspublikationerr.
Citera
2020-01-31, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsVanity1
Ni är många här som är mkt mer kunniga än mig och måhända var min fråga om att stänga ALLA flyplatser världen över naiv , men en annan fråga.

När tror ni vaccin kommer (om det kommer ) ??

Kan inte så mycket om det här men hörde på nyheterna att det generellt tar 5-10år men att det ev kan gå fortare med ny teknik.
Citera
2020-01-31, 01:16
Medlem
Gillas avatar
I Kina, i de områden där det anses vara en delikatess att äta fladdermöss, ormar, olika gnagare och andra vilda djur; är det utbrett över alla åldrar eller tillhör det en särskild ålderskategori rent generellt?
Citera
2020-01-31, 01:17
Medlem
Om detta virus inte är dödlig för ”vanliga” människor förstår jag inte varför alla har panik? Det dödar väl endast äldre och sjuka människor?
Citera
2020-01-31, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Självklart har du rätt! Man vet inte IDAG hur många som i stillhet lider av Coronaviruset hemma i hemlighet och stillhet samt tillfrisknar och därmed håller sig utanför statistiken.

Det är därför jag menar att dödligheten med största sannolikhet kommer att betydligt sjunka, men till vilka siffror vet varken du eller jag.

Forskarvärlden är i vart fall helt på det klara över att dödligheten är avsevärt högre än ett ordinärt influensavirus. Därav förmodar jag att Kinas regering och WHO tar Coronaviruset på största allvar.

Den inledande första forskningsrapporten indikerar en dödlighet på ca 15%

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext

den andra på 11%

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30211-7/fulltext#bib3

och den kommer troligtvis att sjunka, men med detta forskningunderlaget kan man någorlunda säkert konstatera att Coronaviruset betydligt kommer att hålla sig över dödligheten på 0,05-0,18% som de "normalt" dödligaste ordinära säsongsinfluensorna håller.

Därför anser samtidigt givetvis WHO att det är ett Globalt nödläge.

Ok. Tack för svar!
Citera
2020-01-31, 01:19
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slowroler
Om detta virus inte är dödlig för ”vanliga” människor förstår jag inte varför alla har panik? Det dödar väl endast äldre och sjuka människor?

Läs om det du skrev en gång till så kanske du fattar hur illa det låter? Vissa har familj och släkt som antingen är äldre, sjuka eller både och. Dessa kanske inte räknas som människor i dina ögon?
Citera
Medlem
Garanterar inget om trovärdighet men stämmer ändå rätt bra med antal insjuknade (uppdateras snabbt) som syns på kinesisk sida. (Info på engelska)
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
Medlem
MrsVanity1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Kan inte så mycket om det här men hörde på nyheterna att det generellt tar 5-10år men att det ev kan gå fortare med ny teknik.

Åh herregud.......det lät inte bra......det trodde jag inte.
Tack för svaret iaf!
Citera
2020-01-31, 01:22
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Tack för svaret iaf!

Hong Kong säger sig redan ha ett vaccin färdigt men det måste testas. Flera andra länder jobbar med att få fram vaccin också. Vad jag har hört är det minst 3 månader bort.
Citera
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
Tack för svaret iaf!

Går att ta fram ett vaccin på 3 månader har jag uppfattat det som. Det som dock tar längre tid är att testa vaccinet och finjustera det. Bland annat för att få fram ofrånkomliga biverkningar och hur dessa påverkar kroppen. Man måste alltså felsöka vaccinen innan användning.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slowroler

Det vet vi inte, men sannolikt stämmer inte det. I det första klustret var hälften som intensivvårdades under 49 och av dessa var 2/3 helt friska. Därmed löper även yngre och friska risk för allvarlig sjukdom.

Man ska också ha i åtanke att vi har enormt många personer med diabetes eller hjärt och kärlsjukdomar. En omfattande epidemi skulle ha fruktansvärda konsekvenser för samhället och sjukvården även om det är gamla och sjuka som löper störst risk att dö. Det vi ser i Wuhan med stängda arbetsplatser, stängd kollektivtrafik och katastrofsjukhus som tar hand om alla sjuka kan vara verklighet även här redan om några månader om det vill sig riktigt illa. För att inte tala om hur världsekonomin kommer att påverkas..
Senast redigerad av fernebo 2020-01-31 kl. 01:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in