2020-03-13, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Sluta komma med irrelvanta och betydelselösa frågor.

Jag skriver om en situation som skulle leda till ett helvete för oss alla och du ställer en fråga om en petitess till mig?

Det är ju ditt bärande argument att vi värnar om gamla och sjuka. Du tycker ju inte vi ska göra det men lyckas inte förklara hur du får ihop det hela. Ska vi bry oss eller inte bry oss om gamla och sjuka. Ska de få vård eller inte om de fått coronasmitta?

Vad är det som blir till ett helvete för oss alla?
Citera
2020-03-13, 02:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Okej, det kanske jag läste in. Jag säger inte emot dig att det inte kostat hundratals miljarder. Det jag säger är att det inte är den kostnaden som orsakat problemen i sig. HBTQ och genus är skitfrågor som inte påverkar samhället särskilt mycket annat än att det tjatas om det.

Invandring liksom miljö har blivit en höger/vänsterfråga men lika lite som miljö behöver vara en vänsterfråga lika lite behöver invandringen vara det. Nåväl! Dags att sova. Jag tror inte att Sverige kommer att lyckas sämre än genomsnittet i västvärlden vad gäller Corona.

Nu stänger även Turkiet sina skolor, de har ju bara 1 fall (lögn), men ändå går de emot Tegnells eminenta råd. Det här handlar inte om politik i nuläget, det handlar om liv och död. Sluta fega och käbbla, in med storsläggan. Fast det skulle ju skett för 2 veckor sedan era inkompetenta folkmördare!
Citera
2020-03-13, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingethoppingetjobb
Nej. Om man inte har någon allvarlig sjukdom så har man inte så mycket att oroa sig för om man är under 65. De som dött under 65 har oftast allvarliga hjärt eller lung problem.

”Astma o diabetes” Glömde du.

Jag har jobbat på ålderdomshem och enligt min erfarenhet så är man gammal när man når 90. Är du under 90 kan du jobba som kassörska på Ica om du vill. Vi hade 80 åringar i personalen som promenerade flera kilometer om dagen i korridorer mellan boende, hämtade ut mediciner hit o dit. 90+ då börjar du bli dock bli trött. Men om du tror 65 är gammalt så kan du inte ha träffat många gubbar.

Jagg tror hela den här myten om att Corona är en ”äldresjukdom” är till för att lugna ner allmänheten, för attt folk ska blunda för slöseriet av liv. Tusentals människor som dör, ingen vill tänka på hur tragiskt det är.
Citera
2020-03-13, 02:07
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Italien uppmannar Sverige att stänga skolorna.

Borde man inte lyssna på Italien? De om någon har erfarenhet och upplevelse om vad detta kan innebära.

Alla gymnasieskolor och högstadium borde stänga nu. Alla teatrar, biografer, museum och så vidare borde stänga nu. Argumentet att föräldrar stannar hemma från jobbet för att passa barnen är mycket konstigt. Även argumentet att personliga friheten är viktigare än att begränsa smittspridningen är konstigt. Tonåringar är vuxna eller ganska vuxna. De kan plugga hemma. Nu stänger teatrar och några skolor i Sverige på eget initiativ. Dödligheten i Italien av covid-19 är nära 6% av bekräftade fall enligt läkare. Sveriges myndigheter kanske är dåliga på att kommunicera de strategiska avsikterna med att inte stänga skolor. Staten och Anders Tegnell borde förbereda folket i alla tillgängliga medier om att nerstängningar av civilsamhället kan vara nära förestående. Massutskick av meddelanden och textremsa i all public service saknas fortfarande.

Citat:
"..... we are not even at the peak yet, but our fatality rate is at over six per cent, double the known global average.”

Writing in Newsweek, the anonymous physician criticises the lacklustre measures taken by those in power and the problem of widespread complacency, particularly among young people, calling on everyone to take collective responsibility if the state will not.

The Italian doctor uses the Newsweek editorial to warn that Europe is “still awaiting the peak of the epidemic” and to reiterate that, for now, “the only solution is to impose social restrictions”.

“If your government is hesitating, these restrictions are up to you,” the author states. “Stay put. Do not travel. Cancel that family reunion, the promotion party and the big night out.

Do not go to places where you are more than 20 people in the same room. It’s not safe and it’s not worth it.”

“It’s the civic and moral duty of every person, everywhere, to take part in the global effort to reduce this threat to humanity.”

Källa:

https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-uk-us-response-criticism-boris-trump-italy-a9398166.html
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonS700
Bra jobbat grabbar!

Tycker dom verkar helt inkompetenta som inte följer Tegnells råd.
Citera
Medlem
För de som fortfarande säger detta är något som enbart kommer drabba äldre...

Åter upprepar igen- detta är Dr Bruce Aylward, assisting director WHO, som varit på plats i Kina och observerat.
Är det klart varför WHO beter sig som de gör? Varför de flesta nationer reagerar som de gör?
Är det klart varför man är villig att riskera börsmarknaden världen över efter detta?

"Interviewer: Dr Aylward who is most vulnerable, we know the elderly with underlying health issues are dying from it, but we heard of cases where younger people get it and die too, what did you learn about that in China?

Bruce Aylward: Yes, this was a really important question and I empathized a lot when I were speaking with folks.
There are alot of 30 year olds, 40 year olds and 50 year olds who get this disease, they're very health and they die, and they die quickly sometimes.
So we spent a lot of time talking to physicans, cause often it's the observation of people treating these people that gives you an hypothesis you can test and explore,
and they _don't know_. That is one of the, a journalist asked me the other day what is the most concerning thing that you do, figure out in China, That was the one.
We could not find hypotesis, little things that we could grab on and say "lets test that, lets explorer that", they said we don't know why these people are deteriorating.
It's a big still unanswered question and it's a really important one because that will help us obviously to attack all of this, we could say "Ok, we know who is at risk" so we could focus there
But right now we can't."

https://www.youtube.com/watch?v=XUI6DIswmFk&t=4m50s
Citera
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sa-ska-aldre-och-sjuka-gora-vid-coronamisstanke/

Patetiskt hur alla ska ringa ner 1177. Låt de i riskgrupperna ringa in. Alla lattemorsor/farsor som verkar vara helt lamslagna borde åtalas.

Vad fan mer kan sägas än det som redan skrivs i media (ca 1km spalter om dagen)(?). Är man så jävla orolig så diskutera inom familj och vänkrets. Eller här på fb.

Det är ni som ser till att dom som verkligen behöver testas inte kommer fram och smittan sprids som en löpeld. Skärpning för fan!

Tips: Stanna hemma om ni är oroliga, betala 199kr och följ big brother 2020 live. Där kan ni se samhällets bottenskrap 24/7 och bli påminda om att det finns värre problem en corona i samhället innan ni ens har fått det! Detta har fungerat för mig medans jag legat hemma med grov förkylning, ja man kan faktiskt vara förkyld i dessa tider utan att ha corona!
Senast redigerad av Twenty4Seven 2020-03-13 kl. 02:12.
Citera
2020-03-13, 02:09
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Sänker länder? LÄNDERNA SÄNKER SIG SJÄLVA. Att 99% av alla som dör är icke-produktiva gamlingar med underliggande sjukdom betyder NOLL för ett land.

Att länder hamnar i ekonomisk depression leder till att ALLA FÅR ETT HELVETE.

Herregud vad efterblivna folk är. Lär dig något om livet istället ditt hysterikum.

Jamen där går vi isär, tänk dig ett företag där du har inga kunder, inga resenärer, inga hotellgäster som det ser ut just nu, eller hur?

Det förstår jag mycket väl att det måste finnas en ekonomi för att klara detta, men när det finns folk som tror att det är en hysteri och agerar därefter så gör de inte arbetet lättare när man försöker styra upp skutan.

Tyvärr så finns det just nu ingen kapten och ja, tyvärr det är så illa.
Citera
Medlem
Citat:
Sänker länder? LÄNDERNA SÄNKER SIG SJÄLVA. Att 99% av alla som dör är icke-produktiva gamlingar med underliggande sjukdom betyder NOLL för ett land.

Att länder hamnar i ekonomisk depression leder till att ALLA FÅR ETT HELVETE.

Herregud vad efterblivna folk är. Lär dig något om livet istället ditt hysterikum.
Vad får dig att tro att "gamlingar" är ickeproduktiva? Förutom att många jobbar rätt länge över pensionsålden så utför många av dem gratisarbete exv passar barnbarn, hjälper sina vuxna barn med ekonomi eller annan stöttning.
Du har väl hört att det finns tidigare friska 40-åringar som dött i covid-19?
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonS700
Bra jobbat grabbar!

Ja verkligen. Svenskar kan fortfarande springa fram och tillbaka om de vill... det skulle inte jag tillåta om jag vore Norge.
Citera
2020-03-13, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Här är en överläkare på Danderyds sjukhus som håller med mig, vill du sabla ner honom också? Fortsätt du älska Tegnell och fortsätt leva ditt liv som du gör så kanske vi slipper dig med. Vad fan är det för fel på folket i det här landet? Vill ni dö?

Jag är inte riskgrupp för Corona så slipper nog inte mig. Problemet är hatiska personer som dig. Det sliter isär landet (oberoende politisk färg). Önska livet ur meningsmotståndare. Är det den typen av samhälle du suktar efter så är det väl dit vi är på väg.

Du bifogade inget namn på överläkaren. Att vara överläkare i sig betyder inte att du är insatt i epidemiologi och hur samhället fungerar. Vilket är det vi pratar om.
Citera
2020-03-13, 02:10
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
När sjukvården börjar kollapsa och läkarna börjar tvingas prioritera vilka som skall få vård och vilka man skall låta dö så är det viktigt att vi alla börjar demonstrera utanför sjukhusen med
"STOPPA TRIAGEN NU! ALLA MÄNNISKOR ÄR LIKA MYCKET VÄRDA!"

Demonstrera borde vi ha gjort för länge sedan. Människor dör i vårdköer. Kan ta flera månader att få cancerbehandling eller hjärtoperation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in