2020-03-12, 23:17
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Beror väl allltid på hur landet är organiserat. Trump tar beslut om att stänga av resor från Europa men inte UK, och själva testar de inget men har väldigt höga dödstal i förhållande till fallen. Fel brukar ju leda till att Trump sparkar folk och det lär väl ryka en del på CDC snart.
Commonwealth å ena sidan. Vi som borde agera EU rättsligt kunde ju titta på de riktlinjer som nu bland annat Tyskland drar. Jag väger tro att hela Milanos läkarkår är fel ute. Merkel tror det inte heller. Ta höjd.
Citera
2020-03-12, 23:18
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Du måste bo i en liten ort nånstans? Var inne i en kvartersbutik mitt i storstaden Stockholm idag och det var inte brist på någonting. Alla konserver fanns, Alvedon och liknande fanns det gott om och någon panik, nej, det rådde det knappast.

Ja det är en ganska liten ort, Norrköping.
Citera
Medlem
Idag var jag på ett apotek för att hämta nödvändig medicin. Jag hade förberett besöket med att välja en tidpunkt då det brukar vara lugnt. Lugnt var det. Härligt tänkte jag och gick in.

Väl inne på apoteket väntar jag på min tur. Var något enstaka nummer innan.

Då jag står och väntar kommer en man in, går fram till personal på golvet och ber om febernedsättande samt något för torrhosta.

Personalen hjälpte glatt till och stod skrämmande nära denna person som såg påtagligt risig ut.

Jag tänkte direkt. Fan! Här är en kille med tydliga symptom på covid-19.

Jag lämnade snabbt lokalen och beställde i stället mina mediciner via nätet.

Det som slår mig är hur obrydd personalen var. Några riktlinjer måste de ju fått?

Dit går jag inte tillbaka på ett bra tag och hoppas innerligt att de ca 10m som skilde oss är tillräckligt.

Inman någon skriver 'håll dig hemma' etc så kan jag meddela att jag arbetar hemifrån och detta besök ut i samhället var ett undantag då jag tillhör riskgrupp. Även ett av mina barn.

Att jag inte tänkte på att beställa via nätet innan. Det misstaget gör jag inte om.

Detta i Västra Stockholm.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja absolut. Problemet är man nu kommit på att vi inte har något att testa med. Dessutom tycks den mest elementära skyddsutrusningen som gör det möjligt för vårdpersonalen att utföra jobbet, redan saknas ...

Lögnhalsen Löven säger att man förberett under senaste månaden
https://www.svtplay.se/video/2596510...ler-presstraff

Sverige har en tillverkare av riktig skyddsutrustning, Sundström.

Lyssna på Intervju. De har inte ens beställt utrustning!!

Börjar vid 24.28min (27.53min)

https://www.svtplay.se/video/2595360...20%3Cbr%20/%3E
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Ja, vilket är helt sjukt med tanke på hur få dom testats.
Det finns ju dock testkit för de mer allvarligt sjuka. De vill hålla på resurserna då de misstänker att detta kan bli utdraget
Bingo. Detta kommer gissningsvis hålla på i tre-fyra månader, men situationen kulminerar om 4-6 veckor.

Några riktigt tuffa veckor väntar i slutet på april och början på maj... När vi närmar oss juni kommer det börja lätta, samtidigt som folk är härdade/avtrubbade och situationen känns normaliserad.

Till er som vill bunkra kan det vara bra att ta höjd för en månad.
Citera
Medlem
Jag kan dra ett bra exempel på varför många Svensson kommer att dö.

En kompis fick in en bil på jobbet, det visar sig att ägaren ville behålla sin bokade tid och få bilen servad trots att hen ligger hemma i Corona, så grannen fick ta nyckeln och köra bilen till verkstaden.

Det är ett bra exempel på hur jävla obrydda dom flesta är.

Så tror man att öppna skolor kommer att bidra och hjälpa Sverige så kan ni likagärna ta en pistol o skjuta er själva nu direkt.
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Det blir en ännu värre ekonomisk smäll om Sverige utvecklas till nya Wuhan.
Man måste acceptera en förlust för att kunna slippa den största förlusten av dem alla.

Glöm inte att Wuhan är en stad i Kina, Sverige är ett eget land och vi har inte samma resurser som Kina har= Om det går illa och skiten träffar fläkten om ca 10 dagar så se till att du har säkrat mat för din egen del så du slipper gå ut i onödan.
Citera
2020-03-12, 23:19
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Är humanist som person. Så skulle inte gå med på att se Tegnell på knäna mitt i ett torg som blir stenad till död. Men han måste få livstidsfängelse. Är beredd till vad som helst för att se detta ska ske.

Word!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKongBud
Jag upplever att det är lite svårt att ha ett rimligt förhållningssätt till det här.
Min analys är:
1.tvätta händerna jävligt ofta
2.preppa för karantän (inte för världskrig)
3.ducka gym etc
4 ta inte dig i ansiktet
5. Träffa inte din allmänt sjuka mamma
6.räkna med att bli smittat, men du dör nog inte.
7. Förhoppningsvis är det inte ett problem i september

Är jag nykter eller är jag Stefan löfven!?
Var ärliga och nyktra nu Boys.

Det är en rimlig sammanfattning, för samhällets skull ska man stanna hemma så mycket som möjligt. Bara för man själv mår helt okej så kommer nån gamling och tallar på fryspizzan du nuddade i frysdisken så går han och dör.
Citera
Medlem
Akutläkare larmar: Ingen vet hur vi ska hantera misstänkt smittade.
Enligt henne börjar riktlinjer komma först nu om hantering av smittade och misstänkt smittade, vilket hon anser är alldeles för sent. De lugnande nationella beskeden om att beredskapen är god stämmer inte, menar hon.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/akutlakare-larmar-ingen-vet-hur-vi-ska-hantera-misstankt-smittade/
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige99
De borde sälja sin handsprit till sjukhusen. Många sjukhus har brist på grund av dålig planering.

Nej, de borde lämna tillbaks det som har stulits ifrån sjukhus, helt kostnadsfritt, tjäras, fjädras och kastas till vargarna på Kolmården.

Sjukhus har haft stölder av just sådan materiel.
Citera
2020-03-12, 23:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
hur många som helst, men sverige beter sig ff som "kärringen mot strömmen"

Precis. Ängsliga Sverige. Man säger inte heller att det inte handlar om skolorna i sig, utan att barn inte ska röra sig runt för mycket där andra befinner sig, eftersom de kan vara farliga för andra, frallt äldre. Det skulle begränsa smittan om barn inte rörde sig på spårvagn, buss, etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in